Annons

Klarar Postnord av att leverera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Det är tydligen väldigt olika på olika platser. Vi bor inom ett "lanbrevbärarpostnummer" på Södertörn och leveranser som går med tyska DHL kommer alltid hem med Posten logistik även med privat mottagare och UPS är helt otroliga, kommer alltid före lunch om man t ex lägger beställning inom Europa under eftermiddagen innan.

Något som är svårbegripligt är att Posten Logistik och Posten Värde (vad de nu heter numera) och DHL express och DHL frakt är helt skilda bolag.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag handlar inte så mycket utomlands, men alla paket jag kan minnas att jag fått via DHL har gått till deras service points som brukar kunna vara tobaksaffärer eller bensinmackar. Det har funkat snabbt och bra. Jag vet att jag i alla fall någon gång aktivt valt att få det just till ett serviceställe och istället för hem till dörren för att undvika krångel.

Om varken DHL, UPS eller Postnord funkar, vad återstår då, hämta paketet själv?
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag handlar inte så mycket utomlands, men alla paket jag kan minnas att jag fått via DHL har gått till deras service points som brukar kunna vara tobaksaffärer eller bensinmackar. Det har funkat snabbt och bra. Jag vet att jag i alla fall någon gång aktivt valt att få det just till ett serviceställe och istället för hem till dörren för att undvika krångel.

Om varken DHL, UPS eller Postnord funkar, vad återstår då, hämta paketet själv?
det finns flera andra internationella speditörer t.ex Schenker. Det finns säkert konsumenter/kunder som har haft dåliga erfarenheter av Schenker också, men för mig har deras leveranser funkat till 100%. UPS har ingen egen terminal här i Östersund vad jag vet - jag tror att den närmaste är Sundsvall eller Gävle (vilket betyder 19:resp. 40 mil avstånd om man hänvisas till att hämta själv).

En av mina leveranser med UPS var en gång nära att hamna på någon av ovannämnda terminaler...men jag lyckades avstyra det i tid. UPS svarade inte ens på mail från privatpersoner...om man över huvud taget får rätt på någon mailadress utan att vara registrerad företagskund med inloggningskonto.
 

nivas

Aktiv medlem
En av mina leveranser med UPS var en gång nära att hamna på någon av ovannämnda terminaler...men jag lyckades avstyra det i tid. UPS svarade inte ens på mail från privatpersoner...om man över huvud taget får rätt på någon mailadress utan att vara registrerad företagskund med inloggningskonto.
Under det senaste året när jag har fått leveranser via UPS så har det dagen innan kommit ett sms där man har kunnat välja leveranssätt. Detta går även att göra via trackingnumret på deras hemsida.
Om jag inte är hemma vid leveranstillfället hamnat paketet automatiskt hos en tobakshandlare nere på stan, smidigt.

Det enklaste sättet att få tag på UPS är faktiskt via telefon. Väldigt få företagskunder har tillgång till direkta kontaktuppgifter, det brukar man bara få om man hanterar större mängder paket (typ fler än tio o dagen).
 

nivas

Aktiv medlem
En generell lösning skulle ju kunna vara att Postnord SMS-aviserar paket redan när det korsar svensk gräns, och att man då får välja mellan leverans till Postnord-terminal eller utkört till hemadress. Det skulle ju vara praktiskt både för konsumenten och Postnord!
Om du registrerar dina uppgifter i Postnord-appen och om avsändaren skriver in ditt telefonnummer, så kommer du att få precis den funktionaliteten i appen. Det går även manuellt ange trackingnumret där för att hålla koll och även hämta ut sina paket.
Jag är i allmänhet skepsisk till alla onödiga appar, men denna var faktiskt en positiv överraskning.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Under det senaste året när jag har fått leveranser via UPS så har det dagen innan kommit ett sms där man har kunnat välja leveranssätt. Detta går även att göra via trackingnumret på deras hemsida.
Om jag inte är hemma vid leveranstillfället hamnat paketet automatiskt hos en tobakshandlare nere på stan, smidigt.

Det enklaste sättet att få tag på UPS är faktiskt via telefon. Väldigt få företagskunder har tillgång till direkta kontaktuppgifter, det brukar man bara få om man hanterar större mängder paket (typ fler än tio o dagen).
Den gången när mitt UPS-paket befarades kunna komma på villovägar, bad jag UPS-terminalen att kontakta mig när paketet var på gång - men då fick jag beskedet om möjligheten att ringa eller SMS:a mig strax innan leverans så att jag kunde se till att vara hemma: ”nej tyvärr, det kan vi inte” blev svaret. Något sms för att välja mellan hemleverans eller utlämningsställe, det fick jag aldrig.

Men efter att jag lyckats hitta den lokala paketutköraren här i Östersund, där samma fråga dit besvarades ”Javisst, chauffören ringer dig tio minuter innan han är framme...” Och se - det funkade perfekt! Men inte var det UPS:s förtjänst!!
 
Senast ändrad:

Canalog

Avslutat medlemskap
Det är tydligen väldigt olika på olika platser. Vi bor inom ett "lanbrevbärarpostnummer" på Södertörn och leveranser som går med tyska DHL kommer alltid hem med Posten logistik även med privat mottagare och UPS är helt otroliga, kommer alltid före lunch om man t ex lägger beställning inom Europa under eftermiddagen innan.

Något som är svårbegripligt är att Posten Logistik och Posten Värde (vad de nu heter numera) och DHL express och DHL frakt är helt skilda bolag.
Jag har gjort några köp från Tyskland de senaste veckorna och fått lite bättre service på sistone. Dels har jag väl själv lärt mig mer, dels har jag agerat via Postnord appen (där jag har givit Postnords kodsnickare feedback på förbättringar i appen) men också nyttjat tyska DHL :s paketspårningstjänst på webben. Så därmed har jag fått nya nyttiga erfarenheter!
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag brukar få mail från UPS som frågar mig var jag vill ha det levererat, antingen hem eller ombud. Smidigt.
Fick ett paket nyligen från både UPS och DHL. PostNord leverar åt DHL i Sverige. Iaf så har de gjort det på de senaste paketen jag fått. Även här fick jag meddelande på appen var jag ville ha den levererad.
Utveckling åt rätt riktning om du frågar mig.

/Stefan
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag brukar få mail från UPS som frågar mig var jag vill ha det levererat, antingen hem eller ombud. Smidigt.
Fick ett paket nyligen från både UPS och DHL. PostNord leverar åt DHL i Sverige. Iaf så har de gjort det på de senaste paketen jag fått. Även här fick jag meddelande på appen var jag ville ha den levererad.
Utveckling åt rätt riktning om du frågar mig.

/Stefan
Det beror på hur frakten är bokad/köpt i Tyskland...För vissa paket får man inte den frågan av postnord, utan paketet går direkt till ombudet. För andra paket, så kan det förekomma att man får frågan av Postnord.

Jag citerar Postnords svar den 5/1 en vecka sedan:
”Dessa försändelser är däremot skickade med en tjänst som heter Import-EPG, och det är en tjänst som körs ut direkt utan att mottagaren aviseras.

Ibland kan dessa paket däremot hanteras som vår egen tjänst MyPack Home förutsatt att vårt system kan känna av att mottagaren är en privatperson. I sådant fall får man en avisering om att göra ett leveransval, och då kan man välja att få direkt till ombud. Det finns dock ingen garanti på att paketet kommer hanteras som ett MyPack Home.”

Jag har funnit ett sätt som verkar funka: När jag fått DHL:s ”tracking number” för paketet av säljaren i Tyskland, går jag in direkt och registerar ett nytt paket med hela DHL:s trackingnummer inkl bokstäver för paketet som jag väntar på (namnger det även t.ex ”noctilux” eller nåt annat som jag tycker passar för det paketet).

Så småningom fiskar Postord upp detta och bokar in det i sitt system med leveransdag och ställer eventuellt frågan om leverans hem eller till Postnords ombud osv. Därefter kan man följa transporten inom Sverige!
/B
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag brukar få mail från UPS som frågar mig var jag vill ha det levererat, antingen hem eller ombud. Smidigt.
Fick ett paket nyligen från både UPS och DHL. PostNord leverar åt DHL i Sverige. Iaf så har de gjort det på de senaste paketen jag fått. Även här fick jag meddelande på appen var jag ville ha den levererad.
Utveckling åt rätt riktning om du frågar mig.

/Stefan
Senast jag fick leverans från UPS valde jag hemleverans eftersom vi jobbar hemma hela dagarna numera.
Döm om min förvåning när jag gick SMS om att jag inte var hemma och att paketet istället kommer att lämnas hos ombud.
Både jag och min fru var hemma.
Sedan fortsatte krånglet. Nytt SMS från UPS att nu var paketet lämnat hos ombud.
Jag har bara ett kvarter att gå till ombudet, så jag knatade iväg. Men där hade de inte fått dagens leverans från UPS ännu. Kom tillbaka imorgon eftermiddag, sa de.
Men jag hann bara hem innan ett SMS från Posten (om jag minns rätt) kom som sa att nu kunde jag hämta paketet.
Så jag fick gå en vända till.

Nåväl, jag hade köpt prylen dagen innan. Den kom med UPS från Holland. Så det kanske är fånigt att klaga :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag måste nog säga att Posten förbättrat sig när jag ser på de leveranser jag fått det senaste halvåret.
Ett par har blivit sena men då har jag också fått information av dem också.

De som fortfarande är svårast är import som går via GLS / Schenker. De är svåra och har komplexa ändringar av kolli-id som gör det krångligt att spåra kollin.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Senast jag fick leverans från UPS valde jag hemleverans eftersom vi jobbar hemma hela dagarna numera.
Döm om min förvåning när jag gick SMS om att jag inte var hemma och att paketet istället kommer att lämnas hos ombud.
Både jag och min fru var hemma.
Sedan fortsatte krånglet. Nytt SMS från UPS att nu var paketet lämnat hos ombud.
Jag har bara ett kvarter att gå till ombudet, så jag knatade iväg. Men där hade de inte fått dagens leverans från UPS ännu. Kom tillbaka imorgon eftermiddag, sa de.
Men jag hann bara hem innan ett SMS från Posten (om jag minns rätt) kom som sa att nu kunde jag hämta paketet.
Så jag fick gå en vända till.

Nåväl, jag hade köpt prylen dagen innan. Den kom med UPS från Holland. Så det kanske är fånigt att klaga :)
Nej det tycker jag inte - att det är fånigt att klaga. Vi konsumenter måste ha rätt att ställa krav - och ju fler vi är som äe ense om vår ståndpunkt, ju bättre förhandlingsposition har vi!
 
Senast ändrad:
ANNONS