Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klarar Postnord av att leverera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven Blomquist

Aktiv medlem
PostNord har fått väsentligt ökade volymer och därmed rätt mycket nytt folk i verksamheten. Man undrar hur många som förstår svenska tillräckligt bra?
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Läs Augustin Erba i DN idag 18 augusti. Där förklarar han varför PostNord inte kunde leverera ett paket han visste skulle komma och som han var hemma explicit för att ta emot.

Förklaringen han fick av "den som ska vända PostNord" var att verksamheten består av två delar som inte pratar med varann. Den ena, brevleveransavdelningen, har våra portkoder och den andra Logistikavdelningen som hanterar paket har det inte. Så om man köpt från någon som inte har koder eller våra telefonnummer så kan de per definition "inte leverera". Då blir det en s.k. Bomkörning", som PostNord uttrycker det.

Men är det inte bara ett bolla över numren till Logistiken då? Nää, det vill inte PostNord då Logistiken är konkurrensutsatt, för då skulle man behöva ge alla andra samma info också av konkurrensskäl.

Var det något vi inte fattade? Det är väl skit att PostNords Logistik ska få skit för att PostNord Brev är så "mörtiga" och tjuvhåller på både koder och telefonnummer eller hur? :-(

Fick en leverans från IKEA igår som funkade föredömligt. Varför kan IKEA/Bring det PostNord tydligen inte kan? Handlar det bara om att de vänt ett problem till en konkurrensfördel genom att se till att de faktiskt har folks telefonnummer så de kan kommunicera. De har även sett till så att man i realtid exakt kan se var transporten befinner sig på en karta och vill man kan man själv komplettera med info som chafförerna har tillgång till. "Den som ska vända PostNord" får nog börja med att kolla in de konkurrenter som tydligen löst problemen på egen hand istället för att skylla på PostNords andra del PostNord Brev.

De flesta har nog faktiskt svårt att skilja på PostNords olika bolag. För de flesta är PostNord nog bara samma hopplöst trötta PostNord som aldrig verkar få till det och som ser inställda brevleveranser på måndagar och kanske andra dagar i veckan också för att spara postiljonernas trötta ben. Länge har de sett till att de heller inte behövt köra ut paketen till kunderna utan istället kunnat dumpa allt på ett och samma ställe för avhämtning.

Varför har ingen journalist kunnat förklara detta mysterium för oss tidigare innan Augustin Erba fick nog och borrade ner genom alla paketen ända till durken? För mig var detta länge verkligen ett mysterium. Det ska dock sägas att det långtifrån bara varit PostNord som ägnat sig åt "bomkörningar", via har ju även på FS diskuterat samma problem med bl.a. UPS. Jag har haft liknande problem med både Shenker och DHL men aldrig aldrig med IKEA.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Det tycks finnas flera som har problem med att leverera. Jag beställde en produkt från vidaXL och deras leveransuppföljning ser ut så här:

Screenshot_20200818-120742.png
Frågan är om paketet är skickat (som det står högt upp i deras meddelande) eller ej. Men de säger att leveransen tar fem dagar så än är det ingen ko på isen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Läs Augustin Erba i DN idag 18 augusti. Där förklarar han varför PostNord inte kunde leverera ett paket han visste skulle komma och som han var hemma explicit för att ta emot.
Se inlägg #23 och inlägg #30.

Erland är väl journalist?
:–)
Detta är ju ingen nyhet... Jag har känt till det där om portkoden i säkert tio år, förmodligen mer. Medan det fortfarande var Posten så låg breven och paketen dessutom i separata dotterbolag, Posten Meddelande AB och, om jag minns rätt, Posten Logistik AB. Sedan köpte nog Meddelande vissa transporttjänster av Logistik när åkeriverksamheten fanns där.

Tillägg: Sedan har ju det faktum att telefonnumret stått på adressetiketten ofta inte hindrat olika leverantörer av pakettjänster från att hävda att adress-saten (sic!) inte kunnat nås.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Se inlägg #23 och inlägg #30.

Erland är väl journalist?
:–)
#22 och #30.

Erland må vara journalist och det han skrivit i dessa inlägg har till skillnad från Augustin Erbas artiklar i DN inte ökat min kunskap i frågan. Erba följde upp den artikel jag refererade till och i den förklarades ytterligare en del av PostNords systemfel.

Jag håller med Martin i hans kritik och jag ger inte ett dugg för det konstaterande som du och någon till torgfört där tydligen det faktum att Martin inte är PostNords kund. PostNord ska utföra den tjänst som kunderna betalat för genom den handlare de handlat genom. Om den tjänsten innefattar direktleverans så är det deras skyldighet att leverera till den adress mottagaren finns på. Har man som Erba explicit sett till att vara hemma för mottagandet så är det deras förbannade skyldighet att leverera. Bara om inte finns någon hemma på adressen så anser jag att det är det OK att dumpa grejorna på något utdelningsställe.

Jag ska leta upp Erbas senaste artikel i DN i frågan för den är intressant. Där får man ytteligare några intressanta infostycken som i än högre grad befäster bilden av PostNord som ett enda stort systemfel.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Du kan skrika dig blå om hur det borde vara, men faktum är att en tjänstesäljare utför den tjänst som dess kund betalar för. Vad kundens kund vill är klart underordnat. Money rules.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du kan skrika dig blå om hur det borde vara, men faktum är att en tjänstesäljare utför den tjänst som dess kund betalar för. Vad kundens kund vill är klart underordnat. Money rules.
Det är mycket mer i detta än många av oss faktiskt haft en aning om. PostNord har regler och inte heller de följs. Erba förklarar en del och jag kan även bidra med en del kring del kultur som funnits länge i företaget.
 

PMD

Aktiv medlem
#22 och #30.

Erland må vara journalist och det han skrivit i dessa inlägg har till skillnad från Augustin Erbas artiklar i DN inte ökat min kunskap i frågan.
Det har han väl (eller borde ha gjort om du har läst hans inlägg)? Erland skrev om icke-kommunikationen mellan brevbärar-Postnord och paket-Postnord redan den 6:e augusti, dvs 12 dagar innan du skrev om Erbas artikel den 18:e augusti.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är mycket mer i detta än många av oss faktiskt haft en aning om. PostNord har regler och inte heller de följs. Erba förklarar en del och jag kan även bidra med en del kring del kultur som funnits länge i företaget.
Det hjälper inte så mycket. Man kanske kan få Postnord att skämmas lite genom att högljutt klaga på att de inte följer sina interna regler, men då får man nog vara bra högljudd.

De du ska klaga på är de leverantörer som anlitar Postnord. Om tillräckligt många låtar bli att handla av dessa leverantörer och samtidigt meddelar detta till dem, så kanske det kan bli en liten effekt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Augustin Erba i DN 21 aug 2020:

"Därför låter PostNord medvetet bli att lämna ditt paket"


Han ger oss ett exempel på en kvinna, Helga Heden, som berättar följande:

Hon såg postbilen stanna. Ingen stiger ur. Ingen ringer. Ingen lämnar paketet hon väntar på. Hon stoppade bilen när den försökte köra vidare.

Hon säger: "Chauffören visade mig paketet och sade: Du får hämta det på ett utlämningsställe"
Efter en hård ordfight tar hon handgripligen sitt paket ur chaufförens händer och han åker vidare.

Erba har identifierat ytterligare ett skäl till varför detta sker och lär oss ett av PostNords interna ord för detsom pågår: Det kallas "att ställa en slinga".

Varför kör PostNords bilar förbi på sina turer i "slingorna" eller distrikten som det egentligen heter trots att de inte delar ut något? Jo PostNords chefer har styr på trafiken och övervakar den med GPS. Man kan på så sätt säga att man kört sina turer även om man alltså inte delat ut några paket överhuvudtaget.

PostNord har ett samhällsuppdrag att leverera. Det s.k. kundlöftet är att leverera inom 2 dagar, så det är inte tillåtet att ställa en slinga två dagar i rad. .... men det sker ju som sagt ändå och om det kan ni läsa nedan.

Vilka är då egentligen PostNords företagsrutiner?
"Är du i ett villaområde med paket som ej ryms i brevlådan ska du gå ut och ringa på", säger PostNords operativa chef Mattias Krummel.

OBS! Vid sidan av att ledningen kan ställa in utdelning på en slinga p.g.a. personalsituationen, så tar chaufförerna egna beslut att inte dela ut. Genom att göra detta kan de avsluta sina beting och gå hem tidigare. Det har av gammal hävd varit så att postiljonerna fått gå hem när de klarat av sin utdelning och detta är bara en modernare variant på samma tema. Man kan kalla det en dold löneförmån och när jag var ung jobbade en av mina kompisar extra som brevbärare. För många som pluggade var det toppen att jobba tidigt på morgonen med brevutdelningen och sedan ändå hinna med plugget. Det skulle dock inte funka idag för idag kommer vår post runt 14-tiden.

De paket som alltså inte delas ut är just s.k. "hempaket". När man ställer en slinga så försöker man inte ens dela ut utan meddelar bara att paketen "ej gått att dela ut"

Så att inget delats ut kan visst bero på att telefonnummer och postkoder är okända, men ovanpå detta "ställs hela slingor" vissa dagar av ledningen för logistiken. På toppen av det tar chaufförerna egna beslut att inte dela ut överhuvudtaget då de helt enkelt kan sluta jobbet tidigare om de gör det. Hur vanligt förekommande detta är förtäljer inte historien, så det får man väl ta reda på internt och förhålla sig till.

Som avslutning berör man att Corona-pandemin nog tagit PostNord på sängen lite och att det är därför mycket av kritiken kommer just nu. För nu är en jäkla massa folk hemma av olika skäl och då kräver dessa att direktleveranserna man blivit lovade faktiskt sköts som de ska.

Jag tycker att om PostNord inte kan sköta utdelningen enligt de regler PostNord faktiskt har så får de antingen sluta att låtsas att de sköter sitt jobb och tala om vad de faktiskt kan leverera i form av service för de priser man tar. Det vore mer ärligt. I annat fall får de höja priserna om det inte går ihop eller kräva mer medel av staten eller helt enkelt lägga ner och låta någon annan upphandlad utförare utföra detta istället.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det hjälper inte så mycket. Man kanske kan få Postnord att skämmas lite genom att högljutt klaga på att de inte följer sina interna regler, men då får man nog vara bra högljudd.

De du ska klaga på är de leverantörer som anlitar Postnord. Om tillräckligt många låtar bli att handla av dessa leverantörer och samtidigt meddelar detta till dem, så kanske det kan bli en liten effekt.
För min del skulle jag aldrig göra det. Då skulle man bara råka ännu värre ut. PostNord delar aldrig ut paket till mig direkt. De körs alla till ICA i Fredriksberg utanför Vaxholm trots att det finns ett postkontor sedan mycket länge i grannhuset till mitt. Jag bor mitt på huvudgatan Hamngatan i Vaxholm och där ligger även detta kontor (men där får man bara lämna in paket!). Vi i Vaxholm har nog aldrig fattat vitsen med detta upplägg.

DHL dumpar sitt på Resarö en bra bit från stan och Shenker-paket har jag fått hämta ute i obygden i Svinninge, så för många är säkert halvusla PostNord ändå bättre än alternativen.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det hjälper inte så mycket. Man kanske kan få Postnord att skämmas lite genom att högljutt klaga på att de inte följer sina interna regler, men då får man nog vara bra högljudd.

De du ska klaga på är de leverantörer som anlitar Postnord. Om tillräckligt många låtar bli att handla av dessa leverantörer och samtidigt meddelar detta till dem, så kanske det kan bli en liten effekt.
Jag tycker DN slagit upp detta både stort och ambitiöst. Att gå på Cyberphoto som exempel om PostNord inte sköter sig tror jag är helt fel metod. Ska folk kontakta sina inköpsställen som kan vara rätt många över tid? Känns väldigt "över ån efter vatten". Jag tror risken är överhängande att du bara får ett "ja vad ska vi göra åt det", från dina inköpsställen. Det är PostNord som inte sköter sig och inte Cyberphoto hur den juridiska relationen än ser ut.
 

PMD

Aktiv medlem
För min del skulle jag aldrig göra det. Då skulle man bara råka ännu värre ut. PostNord delar aldrig ut paket till mig direkt. De körs alla till ICA i Fredriksberg utanför Vaxholm trots att det finns ett postkontor sedan mycket länge i grannhuset till mitt. Jag bor mitt på huvudgatan Hamngatan i Vaxholm och där ligger även detta kontor (men där får man bara lämna in paket!). Vi i Vaxholm har nog aldrig fattat vitsen med detta upplägg.
Det är väl inga postkontor idag som har paketutlämning (för privatpersoner)?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker DN slagit upp detta både stort och ambitiöst. Att gå på Cyberphoto som exempel om PostNord inte sköter sig tror jag är helt fel metod. Ska folk kontakta sina inköpsställen som kan vara rätt många över tid? Känns väldigt "över ån efter vatten". Jag tror risken är överhängande att du bara får ett "ja vad ska vi göra åt det", från dina inköpsställen. Det är PostNord som inte sköter sig och inte Cyberphoto hur den juridiska relationen än ser ut.
Du har ju inga påtryckningsmedel mot Postnord. Däremot kan du meddela Cyberphoto att deras speditör sköter sig dåligt och föreslå att de anlitar en annan. Det kan du göra snällt och vänligt utan att "gå på".
 

ztenlund

Aktiv medlem
Företagscenter på Karlavägen (Stockholm) är utlämningsställe sedan Sabis sade upp avtalet med PostNord. Om det inte var det redan innan för några, vilket jag inte vet. Nu är det i alla fall det sedan några år.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du har ju inga påtryckningsmedel mot Postnord. Däremot kan du meddela Cyberphoto att deras speditör sköter sig dåligt och föreslå att de anlitar en annan. Det kan du göra snällt och vänligt utan att "gå på".
Seriöst Per! Påtryckningsmedel?? Ett modernt företag som inte har fungerande moderna logistiksystem (och det har ju PostNord inte heller uppenbarligen) och som inte lyssnar med ena örat mot marknaden idag oavsett hur den ger sig till känna, kommer förr eller senare bli irrelevant. Det kommer nog även PostNord att fatta förr eller senare. Många företagare läser säkert DN de med och förvånas över hur taffligt detta stora gamla ärevördiga företag "på dekis", med rötter i Axel Oxenstiernas 1600-tal, sköter sig i människors vardag. Efter att ha läst Erbas artiklar så är nog åtminstone DN:s läsare betydligt mer insatta i frågan än de flesta i den här tråden varit tills nu och därför är det väl inte helt konstigt att diskussionerna i en tråd som denna blivit som de blivit.

Idag måndag 24:e augusti tog jag emot yttterligare en IKEA-leverans åt min son som kom med BRING som vanligt. Istället för att köra runt UTAN att dela ut hempaketen som PostNordss tydligen har till vana att göra, möjligen mest för att inte få fan av GPS-gluttande chefer, när de istället för att göra sitt jobb tar bondpermis från jobbet lite tidigare, så frågade dessa Bring-killar var vi ville ha den tresitssoffa och lite annat de kom med. Jag förklarade att den skulle en trappa upp och sedan genom en lång korridor genom hela huset i en av de ombyggda gamla kasernerna på gamla KA1 på Rindö. Det var säkert mer än 50 meter.

En annan sak PostNord borde ta tag i är sitt systemstöd. Jämfört med exv. Bring-appen är det rena hedenhös. Med Bring kan adressaterna ha en dialog i appen med chaufförerna. Man kan meddela om man fått förhinder och kan ge postkoder och annan info de kan behöva för att lösa leveransen. Man ser dessutom var de är på en karta och hur många stopp de har innan och de reviderar tid för avlämning kontinuerligt. Hos PostNord är det bara logistikövervakningen på bolaget som kan se var chaufförerna är, men inte ens dessa har en aning om vad de faktiskt gör! - men det vet i alla fall vi nu! :cool: .

Det är klart som fan att man inte ser något hos PostNord om man har svarta solbrillor på sig även när solen inte lyser och även om det inte är sommar.

Bring-killarna tog allt ända in i rummet där soffan skulle stå, utan knot eller ytterligare dösnack och munhuggning med adressaten liknande det som PostNords chaufför i Erbas artikel så idogt ägnade sig åt, för att för död och pina slippa lämna ett paket ens till en adressat som stod mitt framför honom och bad om det. Ett paket han dessutom tydligen hade i handen och inte var beredd att lämna ifrån sig utan våld! Ja den kvinnliga adressaten fick bokstavligen med våld slita det ur chaufförens händer.

Jag måste säga att det här låter så konstigt att det nästan har drag av en skröna för mina öron, men det är faktiskt Augustin Erba som skrivit detta i Sveriges största morgontidning DN i augusti 2020.

Nu väntar jag bara på den första rapporten om PostNords "italienska maffia-lösning" på den olönsamma brevhanteringen. I Italien som i detta avseende legat klart i framkant i många år, så dumpade maffian, som tydligen hanterade en del av postgången på den tiden, hela osorterade postsäckar med brev på soptippen istället för att dela ut dem. Det blev ett jäkla liv då och världsnyhetsrubriker och vi skrattade gott åt de hopplösa kaotiska italienarna. Vem skrattar åt de korkade svenskarna nu? De hopplöst kaotiska italienarna?
 
Senast ändrad:
ANNONS