Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klippa ut del av bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du inte har något bildbehandlingsprogram så rekommenderar jag Gimp.
Där är det enkelt att beskära bilder.
Ladda in en bild och tryck 'Shift + C' och ta aspekt förhållande 1.00. Sen väljer du 'Skala bild' från Bild menyn och väljer Bredd: 200 och Höjd: 200.

Vet inte om det går att göra på något smidigare sätt..

Senast ändrad:
i PS klickar du på beskärningsverktyget. Kikar i menyn och ställer width och height till 200 px.

Bilagor

• crop.jpg
    crop.jpg
    12.8 KB · Visningar: 361
Tilläggas bör väl att du ska hålla ner ALT när du skapar crop-rutan och sen flytta den dit du vill ha den.

Frida Karlsson skrev:
Tack för tipsen. Har inte PS, så jag laddade ner Gimp och nu kan jag göra det jag ville.

När du nu har Gimp så kan jag passa på att ge dig ett annat beskärnings-tips.

Du kan också använda det vanliga markeringsverktyget och markera en fyrkant (i nedre vänstra hörnet visas dimensionen) och sedan välja beskärningsverktyget och i detta välja "Från markering".

Ett till tips på samma ämne:
Om du väljer att beskära och gör markeringen som vanligt med musen så visas dimensionerna nedtill i bildfönstret, när du har nått dina beskärnings-dimensioner (oavsett metod) så klickar du bara en gång mitt i rutan som visar det som skall bli kvar, detta har samma effekt som att klicka "Beskär" i dialogrutan.

Mer..:
Rutan du drar upp med musen har ett "handtag" i varje hörn, det övre vänstra och det nedre högra förändrar dimensionen. Det nedre vänstra och det övre högra flyttar på rutan.

Du har väl hittat Gimp books, där många av dem finns att läsa online, en del av dem är som "biblar" på närmare tusen sidor. Tutorials sidan är inte heller dum och kan ge en hel del "snabbkunskap" i hur man åstadkommer ett å annat.

ANNONS
Götaplatsens Foto