Annons

Klurig information från 10D! fel? *hjälp*

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag har upptäckt en väldigt skum grej med min 10D.

Jag tar en helt vanlig bild, öppnar den i det medföljande programmet "File Viewer Utility" och i högerspalten läser jag av en mängd intressant data om bilden. Helt normalt...

Nu till det konstiga: Jag tar samma bild men i vertikalläge (med påmonterat vertikalgrepp). Jag öppnar sedan bilden i samma program, men nu är det nästan ingen info om bilden i högerspalten!! bl.a så försvinner:

- shooting mode
- metering mode
- white balance
- AF mode
- alla cusominställningar
- Owner´s name...

...m fl.

Jag blir inte klok på detta!! Vet nån vad det kommer sig? Bilderna blir korrekt exponerade, så det är ju tydligen ingen info som kameran missar att ta in.

Formatet är vanlig JPEG i högsta upplösning.

Vore väldigt tacksam för hjälp med detta.

mvh//Peter
 

andgi

Aktiv medlem
Skumt.. Kan det möjligen vara så att FileViewer automatiskt roterar bilden och inte flyttar med all EXIF-data till den roterade bilden (som antagligen är en temporärkopia tills du väljer att spara den)?
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
andgi skrev:
Skumt.. Kan det möjligen vara så att FileViewer automatiskt roterar bilden och inte flyttar med all EXIF-data till den roterade bilden (som antagligen är en temporärkopia tills du väljer att spara den)?
Nej, informationen finns inte ens där när bilden är felvänd...

//Peter
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Jag har inga problem här...
Det var skumt... det är tydligen olika på olika kameror... eller är det programvaran i datorn?

Vilket program läste du ut informationen med? Tog du porträttet med avtryckaren uppåt eller nedåt?

Vad kör du med för firmware i kameran? Jag har 1.0.1 i min.

//Peter
 

Jeppe

Aktiv medlem
File viewer utility: Version 1.2
Firmware: 2.0.0 (senaste)

Spelar ingen roll hur jag håller kameran.. att hålla den vertikalt med avtryckaren nedåt på vertikalgreppet känns konstigt..minst sagt ;)

Du har väl satt på automatisk rotering ??

Skicka mig en jpg rätt ut ur kameran till jesper-ekvall@telia.com
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
automatisk rotering... ja det har jag.

Är inte hemma nu, men jag ska maila en bild när jag kommer hem, så ska vi se om du får samma info som jag... det kan vara intressant!

får väl uppgradera till 2,0 också... lika bra!

//Peter
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Nu funkar det...!!

Uppgraderade kameran till 2.0 samt hämtade hem senaste patchen för File Viewer... vet inte vad det var som gjorde att det fungerar, men lycklig är jag för det...

Jesper K: Hoppas det funkar för dig också om du gör samma behandling... Skriv gärna en reply om det funkar.

//Peter
 

Jesper K

Aktiv medlem
Nu är patchen nedladdad...
Jag har nu version 1.2.1.16 av File Viewer men det funkar ändå inte...
Vet dock inte om jag satt på automatisk rotering efter uppdateringen av firmware..
Kameran är inlämnad för rengöring av sensorn så jag får vänta lite med att kolla.
Jesper
 
Senast ändrad:

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jesper K skrev:
Nu är patchen nedladdad...
Jag har nu version 1.2.1.16 av File Viewer men det funkar ändå inte...
Vet dock inte om jag satt på automatisk rotering efter uppdateringen av firmware..
Kameran är inlämnad för rengöring av sensorn så jag får vänta lite med att kolla.
Jesper
Det var konstigt... hmmm... Undrar vad jag gjorde för nåt egentligen?!

Direkt efter jag hade uppgraderat så tog jag 2 kort och kopplade kameran till datorn och läste ur dem direkt. Funkade kanon! Däremot alla gamla bilder jag hade tagit innan uppgradering i vertikalläge var det samma fenomen med... alltså ingen info. Men det är ju inget att göra åt nu.

Programmet kunde dessutom inte göra indexbilder med de bilder som saknade information. Har inte provat hur det går nu, men förhoppningsvis funkar det bättre.

//Peter
 
ANNONS