Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KM 5D5 underexponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Fick hem mitt AF 50/1,7 idag och har lekt lite med det. Nu har väl inte detta med objektivet att göra iofs, men jag upptäckte det nu.
Om jag kör +/-0 på en jämnljus yta på t.ex A-läge, så blir det underexponerat enligt histogrammet.
För att få det att hamna i mitten, får jag kompensera +1,3.
Ska "rätt" exponering hamna i mitten, eller är allt som det ska när det hamnar till vänster.
Någon annan med 5D5 som har provat?

/Thomas

Det kanske var mitt fel till viss del.
Ytan jag fotade var inte färgneutral. Histogrammet visar väl något slags medelvärde av R, B och G eller? Då blir det väl så som jag beskrev om jag fotar en yta med mycket rött t.ex.
Provade att fota något mer neutralt och fick då lompensera +0,7 för att hamna i mitten.

/Thomas

jtkarlsson skrev:
Fick hem mitt AF 50/1,7 idag och har lekt lite med det. Nu har väl inte detta med objektivet att göra iofs, men jag upptäckte det nu.
Om jag kör +/-0 på en jämnljus yta på t.ex A-läge, så blir det underexponerat enligt histogrammet.
För att få det att hamna i mitten, får jag kompensera +1,3.
Ska "rätt" exponering hamna i mitten, eller är allt som det ska när det hamnar till vänster.
Någon annan med 5D5 som har provat?

/Thomas

Om du har fotograferat en vit jämt belyst yta är det helt naturligt att att du behöver öka exponeringen ungefär det du har gjort i förhållande till vad ljusmätaren anser.

Re: Re: KM 5D5 underexponering?

RolandM skrev:
Om du har fotograferat en vit jämt belyst yta är det helt naturligt att att du behöver öka exponeringen ungefär det du har gjort i förhållande till vad ljusmätaren anser.

Varför då?
Jag vill inte ha ytan vit, utan medelgrå.
Därför gick jag efter ljusmätaren.
Frågan är då om hisogrammet ska hamna i mitten.

Jag vill helt enkelt kolla hur kameran exponerar.
Vilket är bästa sättet?

/Thomas

Re: Re: Re: KM 5D5 underexponering?

jtkarlsson skrev:
Varför då?
Jag vill inte ha ytan vit, utan medelgrå.
Därför gick jag efter ljusmätaren.
Frågan är då om hisogrammet ska hamna i mitten.

Jag vill helt enkelt kolla hur kameran exponerar.
Vilket är bästa sättet?

/Thomas

Sådär "medelgrå" är väl ofta 18% grått, och då borde det hamna till vänster i histogrammet, om skalan är linjär. (Edit: det står nog mer i den drä artikeln som länkades.)

Mitten av histogrammet borde alltså vara 50% grått, dvs ljusare än medelgrått ;)

Men är det inte lättast att kolla på bilden om ytan blir "medelgrå"?

MvH

Re: Re: Re: Re: KM 5D5 underexponering?

millimeter skrev:
Sådär "medelgrå" är väl ofta 18% grått, och då borde det hamna till vänster i histogrammet, om skalan är linjär. (Edit: det står nog mer i den drä artikeln som länkades.)

Mitten av histogrammet borde alltså vara 50% grått, dvs ljusare än medelgrått ;)

Men är det inte lättast att kolla på bilden om ytan blir "medelgrå"?

MvH

Det stämmer nog.
Man läser ofta att en viss kameramodell under- eller överexponerar med x antal steg.
Hur kommer man fram till att kameran felexponerar med t.ex 2/3 steg?
Vad används som facit?

/Thomas

ANNONS
Götaplatsens Foto