Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KM Dimage Dual Scan IV, hur låter den hos er som har den?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Ja, ni som har denna scanner, hur låter den när den matar fram hållaren? Min rasslar ganska rejält, och jag har alltid trott att det var normalt. Men nu har jag fått lite problem med matningen i den, hållaren fastnar ibland och står bara och tuggar. Funderar på om de kan vara ett hårdvaru eller mjukvarufel?

(OBS, Forumvärd, det ligger en likadan tråd i Kringutrustning & tillbehör, ta gärna bort den och låt denna ligga kvar).

Tyckte min gamla tvåa lät som ett tröskverk & tuggade emellanåt, den fastnade dock aldrig så det låter inte bra...

Min låter också en del. Jag har haft problem med matningen, men upptäckte att det bara var att scannern är väldigt känslig vad gäller filmens position i hållaren. Jag var på vippen att lämna in min scanner när jag testade med en mindre filmstrip. Iaf värt att testa!

Hej
Min IV låter också en del. Gnisslar, piper och rasslar. Också på min fastnar det ibland men som Mats säger så är den extremt känslig. Det räcker med att lite film kommer i kläm i hållaren för att scannern ska vägra ta emot den. Jag brukar få klippa av lite på filmkanterna ibland.

Hoppas det löser sig.

Ok, då vet jag att oljuden är normalt i alla fall. Tänkte inte på att kolla om filmen satt snett i hållaren, skall kolla det nästa gång det händer. Tack för svaren!

Jovisst låter den en del. Ibland om man har 16x oversampling på, samt har ett tätt neg så tror man lätt att den har börjat tugga på samma ställe, när den rör sig så minimalt. Men det gör den inte, det tar bara riktigt lång tid att scanna en ruta ibland.

Fast än värre vore det om den hade dICE. ;-)

/Henri

ANNONS
Götaplatsens Foto