Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kodak 14 MP, pris?
- Trådstartare uge
- Start datum
Scandinavian Photo har satt priset till 48.495:- inkl moms.uge skrev:
Är det någon som fått nån uppgift om när Kodaks uppdaterade 14 MP är ute på markanden,och vad den kommer kosta?
Re: Tack Calle
Sedan är jag inte övertygad av bildkvalitén, vill se fler exempel.
Ja, men det jag har lite svårt för är kamerahuset. 1Ds är en rejäl Eos 1:a, DCS 14 en F80.uge skrev:
Klantigt av mig att inte gå dit direkt, trodde inte att den redan var här. Nåväl, håller den vad den lovar så verkar det vettigt, särskilt i jämförelse med D1s. Slipper byta sytem![]()
Sedan är jag inte övertygad av bildkvalitén, vill se fler exempel.
uge
Aktiv medlem
Re: Re: Tack Calle
Jag håller tummarna! (eller vad det nu kan vara i dessa sammanhang...)
Calle S skrev:
jag inte övertygad av bildkvalitén, vill se fler exempel.
Re: Re: Re: Tack Calle
Ja...av det jag har sett ser det luddigt och "kladdigt" ut, och färgerna ser förskjutna ut. Tror faktiskt inte Kodak kommer att lyckas med denna heller, tyvärr. Hoppas jag har fel.uge skrev:
gors
Aktiv medlem
Ja, hoppas verkligen att Kodak får en hit med den här. Det behöver både Kodak och hela Nikonsidan i stort.
För att bedöma bildkvaliteten måste man nästan ta hem råfiler och processa dem själv. 14n var verkligen ingen jpeg-kamera, och det är nog inte denna efterföljare heller. Jag tycker att det mesta som Kodak släppt av bilder från den nya kameran ser överprocessat ut.
Jag tror nog att den nya kodakkameran kommer att bli bra. Huset är väl inte top of the line, men å andra sidan är det knappast någon presskamera heller.
Annars är jag en av de blåögda idioter som faktiskt tror på det där envisa Nikon F6-ryktet (fast det kommer jag väl få äta upp). Så för mina extra högupplösta behov fortsätter jag förmodligen att köra mellanformat tills jag sett vad Nikon kommer med i nästa vända.
Fast man vet aldrig... om kodakhuset visar sig vara riktigt bra så varför inte? Särskilt dyrt är det ju inte om man jämför med alternativen (D1s + optik eller digitalt bakstycke till mellanformat).
För att bedöma bildkvaliteten måste man nästan ta hem råfiler och processa dem själv. 14n var verkligen ingen jpeg-kamera, och det är nog inte denna efterföljare heller. Jag tycker att det mesta som Kodak släppt av bilder från den nya kameran ser överprocessat ut.
Jag tror nog att den nya kodakkameran kommer att bli bra. Huset är väl inte top of the line, men å andra sidan är det knappast någon presskamera heller.
Annars är jag en av de blåögda idioter som faktiskt tror på det där envisa Nikon F6-ryktet (fast det kommer jag väl få äta upp). Så för mina extra högupplösta behov fortsätter jag förmodligen att köra mellanformat tills jag sett vad Nikon kommer med i nästa vända.
Fast man vet aldrig... om kodakhuset visar sig vara riktigt bra så varför inte? Särskilt dyrt är det ju inte om man jämför med alternativen (D1s + optik eller digitalt bakstycke till mellanformat).
Jag tog hem en Tiff-fil från Kodaks hemsida och det ser inget vidare ut. Luddigt och konstigt, det påminner om en vattenfärgmålning. Så det är nog inte bara jpeg Kodak har problem med.gors skrev:
Ja, men jag förväntar mig mer för de pengarna. Utvecklingen går framåt, för 50.000 skulle de iallafall kunna basera den på en F100 t.ex. Bara för att det inte är en presskamera ska man behöva nöja sig med en F80. Hur många yrkesfotografer gör det, egentligen...? Är det bara pressplåtisar som vill ha rejäla hus?Jag tror nog att den nya kodakkameran kommer att bli bra. Huset är väl inte top of the line, men å andra sidan är det knappast någon presskamera heller.
Nä ,det är sant.Fast man vet aldrig... om kodakhuset visar sig vara riktigt bra så varför inte? Särskilt dyrt är det ju inte om man jämför med alternativen (D1s + optik eller digitalt bakstycke till mellanformat).
Men mitt första intryck är att den är på tok för dyr med tanke på kamerahus och bildkvalité. Men vi får väl se.
kaw
Aktiv medlem
Titta gärna på min exempelbild.gors skrev:
För att bedöma bildkvaliteten måste man nästan ta hem råfiler och processa dem själv.
Varför skulle den se annorlunda ut när den är processad likadant? Att Göran skrev jpeg-problem var väl för att det är jpeg som gäller om man vill ha klara bilder från kameran.Calle S skrev:
Jag tog hem en Tiff-fil från Kodaks hemsida och det ser inget vidare ut. Luddigt och konstigt, det påminner om en vattenfärgmålning. Så det är nog inte bara jpeg Kodak har problem med.
Ok. Jag har säkert fel då, men jag har ännu inte sett något som imponerar från DCS 14. Får väl låna ett ex och installera Photodesk.kaw skrev:
Titta gärna på min exempelbild.
Varför skulle den se annorlunda ut när den är processad likadant? Att Göran skrev jpeg-problem var väl för att det är jpeg som gäller om man vill ha klara bilder från kameran.
kaw
Aktiv medlem
Helt fel behöver du inte ha, det borde ju finnas någon anledning till att Kodak ger sina exempelbilder ett så konstigt utseende.Calle S skrev:
Ok. Jag har säkert fel då, men jag har ännu inte sett något som imponerar från DCS 14.
gors
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Jag tog hem en Tiff-fil från Kodaks hemsida och det ser inget vidare ut. Luddigt och konstigt, det påminner om en vattenfärgmålning. Så det är nog inte bara jpeg Kodak har problem med.
Nä, det är ingen tiff-kamera heller. Tiff-filerna är ju också processade internt i kameran, precis som jpeg. Men 14n är så känslig att fotografen måste ta kommandot över hela processen, mycket beroende på avsaknaden av AA-filter tror jag.
Calle S skrev:
Ja, men jag förväntar mig mer för de pengarna. Utvecklingen går framåt, för 50.000 skulle de iallafall kunna basera den på en F100 t.ex. Bara för att det inte är en presskamera ska man behöva nöja sig med en F80. Hur många yrkesfotografer gör det, egentligen...? Är det bara pressplåtisar som vill ha rejäla hus?
Vete tusan, det beror på hur mycket mer det skulle kosta. För mitt personliga behov av en liknande kamera räcker F-80-huset gott och väl. För mig skulle 14n eller SLR/n vara en typisk komplementkamera. Om jag regelbundet behövde bildfiler av den storleken skulle jag hellre välja en bladare med ett juste bakstycke.
Fast visst har du rätt, alla vill ha rejäla hus. Men i det här fallet är jag beredd att kompromissa en aning.
Du plåtar väl själv med en D100 och är hyfsat nöjd?
Calle S skrev:
Nä ,det är sant.
Men mitt första intryck är att den är på tok för dyr med tanke på kamerahus och bildkvalité. Men vi får väl se.
Mmmm... Jag är blandad själv, och det tjänar ju inte mycket till att gissa. Om jag får tid och intresse nog så blir det väl till att hyra ett hus någon dag och skaffa egen erfarenhet.
Nä, jag undrar faktiskt själv. Ladda ned flygbilden, det ser illa ut. Dpreviews bildexempel är inte kul heller. Det som ser bra ut är upplösning och skärpa, t.ex bilden som är tagen på en hytt i en karusell. Det ser väldigt bra ut. Men när man kommer till t.ex upphägningsvajrar på en bro uppstår en massa underliga färgfenomen, träd ser ut som en geggig massa.kaw skrev:
Helt fel behöver du inte ha, det borde ju finnas någon anledning till att Kodak ger sina exempelbilder ett så konstigt utseende.
Det som lockar med kameran är upplösningen, men för mig måste den vara duktig på höga isotal också.
Helst skulle jag se att Nikon kommer med något som motsvarar Canons 1D mark II, hög upplösning, rejält kamreahus och snabbhet.
Ja, i förhållande till priset. Sedan plåtar jag inte varje dag, jag "redaktörar" mest nu. Skulle jag syssla med press skulle läget vara annorlunda.gors skrev:
Du plåtar väl själv med en D100 och är hyfsat nöjd?
Vad jag saknar mest på D100 är hastigheten och bufferminne. Det som den är väldigt duktig på är höga isotal.
Och DSC14 har väl samma af-sensor som D100/F80. För 50.000 vill jag faktiskt att den ska klara lite mer. Men det är jag det.
felle
Aktiv medlem
Den första versionen var väl plågad av brus, varför testbilderna hade blivit söndermosade av brusreduceringsprogram. Detta var anledningen till att de såg målade ut. Sample-bilderna från den nya versionen såg i vilket fall som helst mycket bättre ut. Iso 1000 och 1250 skulle ha varit riktigt bra också till skillnad från den första versionen som knappt kunde användas över iso 400.
Testa att ladda ner RAW-filerna och processa själv i photoshop!
Finns det något ställe där man kan tanka ned bilder plåtade i raw utan brusreducering, fixade i PhotoDesk?felle skrev:
Den första versionen var väl plågad av brus, varför testbilderna hade blivit söndermosade av brusreduceringsprogram. Detta var anledningen till att de såg målade ut. Sample-bilderna från den nya versionen såg i vilket fall som helst mycket bättre ut. Iso 1000 och 1250 skulle ha varit riktigt bra också till skillnad från den första versionen som knappt kunde användas över iso 400.
Jag har lixåm ingen lust att installera Photodesk.
uge
Aktiv medlem
DCS14n / Slr/n
Tack för era synpunkter. Vill dock skaka liv i den här tråden igen då det verkar som vi blandar mellan DCS 14n och den nya SLRn. Är själv förvirrad och kodaks sajt underlättar inte precis.
Nedan länk är relaterad till det uppdaterade huset:
http://wwwuk.kodak.com/global/en/professional/products/cameras/proSLR/sampleImageShop.jhtml
Vad gäller bilder från kodak som är behandlade i deras programvara är jag alltid skeptisk, efter att ha "köpt" mängder dylika de senaste åren av en kodakfotograf..
Skulle därför gärna höra om någon av er processesat de nya exempelfiler i annat raw-program. Är lite låst själv just nu i min plattform..
Talade för övrigt med YFO idag och dom hade ingen aning om ett nytt hus..
Konstigt enligt sajten skeppas det redan i febuari!?
Tack för era synpunkter. Vill dock skaka liv i den här tråden igen då det verkar som vi blandar mellan DCS 14n och den nya SLRn. Är själv förvirrad och kodaks sajt underlättar inte precis.
Nedan länk är relaterad till det uppdaterade huset:
http://wwwuk.kodak.com/global/en/professional/products/cameras/proSLR/sampleImageShop.jhtml
Vad gäller bilder från kodak som är behandlade i deras programvara är jag alltid skeptisk, efter att ha "köpt" mängder dylika de senaste åren av en kodakfotograf..
Skulle därför gärna höra om någon av er processesat de nya exempelfiler i annat raw-program. Är lite låst själv just nu i min plattform..
Talade för övrigt med YFO idag och dom hade ingen aning om ett nytt hus..
Konstigt enligt sajten skeppas det redan i febuari!?
Re: DCS14n / Slr/n
Inte jag, de bilder jag talar om är från den nya versionen.uge skrev:
Vill dock skaka liv i den här tråden igen då det verkar som vi blandar mellan DCS 14n och den nya SLRn.