Annons

Kodak High Definition, ny film!

Produkter
(logga in för att koppla)
Menade Supra

Upptäcker en miss i mitt inlägg. Menar givetvis Koday (Royal) Supra som håller en högre kvalitet än Kodak GOLD.

Kodak Ultra är väl ASA 400 versionen av GOLD.

Mvh Olof

Färgmättnad

Måste visa min okunskap om färgmättnad. Vad innebär det igentligen? Verkar vara en central del för att förstå skillnaderna mellan filmerna.

Re: Färgmättnad

olofforsberg skrev:
Måste visa min okunskap om färgmättnad. Vad innebär det igentligen? Verkar vara en central del för att förstå skillnaderna mellan filmerna.

När man pratar om färgmättnad hos en film menas hur ”starkt” den återger en färg.

Fotograferar du en porträttbild av en far´far med grön kofta kommer en film med hög färgmättnad göra att den gröna koftan verkligen är grön, inte dovt mossgrön utan snarare som en, tja vi tar ett bildexempel istället.
Ansiktet kommer förmodligen blr alldeles för rödrosigt, de färger som finns förstärks helt enkelt.
Därför kan det vara värt att använda en film som Fuji NPS istället, den är mer dämpad och ”snäll” i sin färgåtergivning.

Titta på bilden: till vänster en bild med hög färgmättnad och till höger samma bild med mindre mättnad.

Bilagor

• sat.jpg
    sat.jpg
    8.7 KB · Visningar: 361
Senast ändrad:

Jag är medveten om att det fanns en film som hette Kodak Gold Ultra och som var på 400 ISO. En film som det fortfarande finns kvar exemplar av ute i handeln, men, som jag skrev, så tillverkas den inte. Eller så har den bara bytt namn. Nu heter dessa filmer, eller efterföljaren, Kodak Max (400 ISO) och Kodak Max Plus (800 ISO).

Allt enligt Kodaks engelska hemsida.

Så, det är bara Agfa som har Ultra, nuförtiden.

Med vänlig hälsning
Roland

olofforsberg skrev:
Prisskillnaden är stor mellan Vista och Optima. Optima blir dubbelt så dyr som Kodak Ultra som väl räknas som proffsfilm..

Hos Madecco kostar Optima II 135-36: 45 kr.
Kodak Gold 200 135-36 kostar 42 kr. Detta är priser exklusive moms, med moms så blir det 56,25 kr. för Optima II och 52,50 kr. för Gold. Proffsfilm (Optima) är alltid något dyrare än konsumentfilm (Gold).

Scandinavian Photo tar 69:- för Optiman. Jämfört med Madeco är det rena rånet.

Tyvärr hade inte Madeco något styckepris på Royal Supra, bara 5 pack så det blir svårt att jämföra med Optiman som de inte har 5 pack pris på. 5 pack ger ju billigare styckepris än om man köper en och en.

Madeco finns på: http://www.madeco.se
Det är en proffsbutik.

Med vänlig hälsning
Roland

Priser

Man kan joddla hit o dit med såväl priser som märken.bara köp och testa. Några kronor hit och dit med en rulle gör ingen skillnad, det är upplevelsen som räknas !!!!

Niklas, med extra saturation

Men jag tycker inte man ska betala mer än vad man behöver, så det kan vara värt att kolla upp de olika butikernas priser på film och så köper man där det är billigast. Är det bara fråga om en rulle kanske det inte spelar någon större roll, men köper man tio rullar så kan många kronor små bli till dyr å.

Med vänlig hälsning
Roland

För att återgå till kodak hd , det verkar ju inte vara någon ompackning av gold filmen i alla fall.
Gold filmen har ju fått en ny förpackning så vitt jag kan se .
Hursomhelst , finns det någon som har erfarenheter av hd filmen ?
Kodak slår ju som vanligt på stort med tv-reklam mm mm .
Tyder väl på att det är en dussin film i alla fall , eller ?

[
Madeco finns på: http://www.madeco.se
Det är en proffsbutik.

Med vänlig hälsning
Roland [/B][/QUOTE]

Man tackar för den länken , bra priser överlag måste jag säga .
200 spänn billigare än scandinavien photo på ett så billigt objektiv som ef 50 m 1,8 .
Det är rätt bra

Sorgligt nog finns det mig veterligen ingen butik som har låga priser på *allt*. Madecco är billigare än Scandinavian Photo på viss Agfafilm, men de är dyrare på andra saker. Den perfekta fotobutiken är således ej uppfunnen ännu. :)

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto