Annons

Kolfiberstativ eller Aluminium?

Produkter
(logga in för att koppla)

pelleost

Aktiv medlem
Är i stånd att byta ut mitt gamla Manfrotto 055 ca 15 år gammalt.
Har hittat ett nytt märke, Digipod som fick bra recentioner av Proffsfoto.
Min fundering är om det är bättre att satsa på det dyrare kolfiberstativet eller ett hederligt aluminiumstativ.
Är kolfiber så mycket bättre än alu rent generellt var det gäller stabilitet och vridstyvhet.
Hoppas på hjälp av er på min fundering!

-Pelle

Senast ändrad:
Den stora fördelen med kolfiber är väl att ett stativ med samma specar (storlek, max belastning) väger mindre. Om ett lagom stort och kraftigt alu-stativ väger 3 kg så väger motsvarande i kolfiber ungefär 2 kg.

ErlandH skrev:
Den stora fördelen med kolfiber är väl att ett stativ med samma specar (storlek, max belastning) väger mindre. Om ett lagom stort och kraftigt alu-stativ väger 3 kg så väger motsvarande i kolfiber ungefär 2 kg.

Det är jag med på, men styvheten och så vidare.
Är det värt att lägga ca1000 kronor mer på något som i mitt fall bara väger ca 500gr mindre?
-Pelle

Kolfiberstativet (av bra kvalitet) är behagligare att hålla i också. Du behöver normalt inga "benvärmare".

Vikttalen i gram är lite luriga. Den subjektiva känslan av "lätthet" känns ofta större än man kan tro av mätetalen.

Hur är stabiliteten om man jämför då? Man kan ju tycka att den mindre vikten borde vara lite utav en kompromiss i stabilitet?

Zewrak skrev:
Hur är stabiliteten om man jämför då? Man kan ju tycka att den mindre vikten borde vara lite utav en kompromiss i stabilitet?
Trots den lägre vikten är ofta dimensionen grövre och formstabiliteten högre.

Blåser det får man nog förstärka med tyngd tidigare kan jag tänka mig. Kolfiberstativet är inte bara lättare, det har ofta större vindfång också.

När jag köpte nytt stativ för något/några år sedan föll jag för känslan. Jag har dock inget i övrigt identiskt i lättmetall att jämföra med...

Känsla är svår att läsa sig till. Då får man gå till sin välsorterade fotohandlare (eller mässa) och känna "hands on"...

Gitzo har stativ med basaltfiber som i pris/restanda ligger mellan aluminium och kolfiber.
Lite som att få fördelarna och slippa nackdelarna. Dessutom har alla nya basaltstaiv ALR (Anti leg rotation) som underlättar när man ska ställa upp stativet.

Jämför en innebandyklubba med ett alu-rör och känn skillnaden i styvhet vs vikt...
Innebandyklubban är lite glasfiber i med men det ger ju ett hum om hur mkt stryk kolfiber klarar av...

Kolla även på F1:s wishbone och pushrod... De e inte grova och klarar ju massor med kraft innan de viker sig...

Sen är inte kolfiber lika kallt som alu är när man fryser om fingrarna och ska försöka fälla ut stativet...

Behöver jag säga att jag gillar kolfiber?

Lägger till ännu en fördel med kompositstativ (kol/basalt fiber).
De har ingen efterklang dvs dämpar mikrovibrationer bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto