Annons

Kolla bilden-mörka kanter. Fel eller helt som det ska?

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Har tagit upp det här förut men inte fått något svar. Visar en bild ist. Jag har en nikon coolpix 4100 och har upptäckt att när det inte är tillräckligt med ljus så får bilderna mörka kanter. Den här bilden är utan blixt så den gör det inte. Zoomar jag in 3-4 ggr och fotar så blir det inget och är det tillräckligt bra ljus så blir det inte något heller. Är det kameran det är fel med eller är det bara så den ska vara? Har haft den från aug. 04 och vill gärna få veta.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    44.3 KB · Visningar: 320
Hej

Kallas "vinjettering". Ljusbortfall i objektivets periferi pga brytningsfel. Mkt vanligt optiskt fenomen ("fel") på lite enklare objektiv.
Syns mer med stora bländaröppningar (låga bländartal) vilket förklarar att det syns mer på dina bilder utan blixt.

Objektiven på kompaktkameror är ofta sämre i detta avseende än objektiv till systemkameror.
Så kallad "proffs-optik" är som regel bättre än "konsument-dito".
Fasta brännvidder är som regel bättre än zoomar.
Syns oftast mer vid vidvinkel än vid tele.

Således, inget egentligt fel på din kamera utan en optisk "kompromiss" som ofta förekommer.

mvh / Matti

Tack för svaret :) får försöka leva med det där tills vidare. Tex. har jag något vitt framför som blixten stusar mot så blir det inte så. Men men :) går nog bra ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto