EdwardH skrev:
Japp, för man får ju inte köpa, sälja eller använda kameror här i Sverige. Alla som har kameror använder de smyg, för att inte råka illa ut.
Vi fotografer grupperas ihopa med sådana som skjuter sig med heroin, röker gräs och skjuter varandra med skjutvapen.
Bra, va?
Det är inga Sony konsumentkameror vi pratar om. 10Dn har metallchassi, så den ska tåla en hel del stryk innan den dör.
"Han älskar att fotografera"?
Nevermind.
Jag kan se att ni är emot idéen till att börja med.
Edvard ta det inte personligt.... Var liksom inte menningen....
PEkar bara på et antal omöjligheter i tanken,....
Jag har rest en del inom Europa med flyg Dessvärre inte efter 11 sept då ktraven skärptes.
Jag har vid dessa tillfällen vid ett flertal ggr blivit stopad av tull och andra för att de varit konfunderad på vad jag hade med mig och liknande.
Vid ett tillfälle blev jag BRYSKT tagen min väska ifrån mig eftersom de hittade en xzon i den som de inte kunde genomlysa. Det visade sig vara 4 videobatterier (modell större till Betcam kamera).
Det jag pekar på i mitt inlägg är att en sådan resa skulel vara olaglig.-. och mer riskfylld än att smuggla narkotika. Varför??? Jo narkotyika kan man gömma... Det kan du inte med 10 kamera hus....... Det är omöjligt med dagens röngten.....
Avseende tramsportskador...
Jag jobbar dagligen med gods so har behandlats "ovarsamt" av olika företag.. Fick in en DVD på jobbet som hade fronpanelen BRUTEN och aluminium plattan i botten var mer lik en lätt kurva på en nmotorbana i Sverige,.,...
Folk är fruktansvärt ovarsamma med gods.
Under mina resor har jag vid 3 tillfällen fått grejjer förstörda på grund av taskig behandligt....
SKall man då lassa in 10 kameror i en väska så får man packa dom MYCKET bra för att de inte skall skadas. Alternativt måste man ha dem packade i speciella väskor....
Sedan... Avseende vad m,an säger till tullaren...
Jag har själv varit med om vilken ENORM papperexercis det är för att plocka in och ut en proffesionell videoutrustning till USA. Av ungefär detta värdet (ca 200-300 Kkr) och det krävdes 4 olika dokument rätt ifyllda och stämplade av ambassaden.... Detta för att man sinte skulle kunna sälja den i USA utan att skatta och betala tull för den....Det är inte bara att vandra in med grejjer i väskorna för detta beloppet..: Det måste finnas papper på att de är köpta i SVerige och skall föras ut igen....
Tror det är samma sak när du skall plocka ut dem från USA.
HAR du inte dessa så är det varusmuggling....
En kamera kommer vara okej,..:.. Det kan du handla som turist och hävda den är för eget bruk men skall du ta med 10.... Då blir det svårt....
Tanken i teorin är god... I praktiken.. Svår...... Tyvärr...