Annons

Kollektivköp i NY?

Produkter
(logga in för att koppla)

EdwardH

Aktiv medlem
Jag kom på en grej: Skulle vinte kunna ordna det så att vi alla betalar några hundralappar för att pröjsa någons flygbiljett till NY, så att personen kan handla en massa optik och minneskort och 10Dor till oss och sedan komma tillbaka till Sverige och börja dela ut kameror?

Biljetten skulle kosta 4000kr, så om 10 av oss betalar 400kr så kan vi ju alla spara en slant?

...och du tror allvarligt att en person som återvänder med 10 stycken splitternya kameror och andra leksaker INTE skulle fastna i tullen och få betala svensk moms+tullavgift?

Edward,
it's a nice idea and I'd love to go, but I fear the Swedish Tull would not believe me when I said I took 12 10Ds with me to photograph the trip, and yes, of course I needed 48 lenses too...

Bests, Duncan

Varför skulle tullen bry sig? Om man skiter i att ha med alla originallådor så kan man ju få ner alla i en enda väska, ju.

Och varför skulle tullen stoppa någon som har en kamera runt halsen och en väska?

True, but if the customs did stop you, you'd have a heck of a time explaining that. Plus, with that much stuff you'd be looking at a whole different police charge to face up to. I don't think they'd just be giving you a smack on the legs and a customs bill.....

Bests, Duncan

Jag förstår inte riktigt vad problemet är.

Har man tagit sig tiden att flyga hela vägen till USA och köpa en massa kameror för folket på ens fotoklubb så ser jag inte riktigt varför man ska bestraffas för det.

Det är inte direkt så att man massimporterar grejer med anledning att sälja vidare. Man har bara fått i uppdrag av några människor att köpa några kameror från utlandet.

Geez... Så farligt är det fan inte? Och det är inte alkohol eller cigaretter vi pratar om (alltså: inte droger) så ... shit. Människor är bra konstiga, kan jag säga dig.

Yes,
but neither are you now talking about bringing in one camera for your own use, you are bringing in several and the collective value is now much higher.
Sweden likes it's tax money and you can bet the punishment would not be mild.
Hey, I'm not judging anyone here, I'm just saying that I believe you are now going to a different level of "smuggling" and that the Swedish authorities would not look lightly on it.

Duncan

Geez... Så farligt är det fan inte? Och det är inte alkohol eller cigaretter vi pratar om (alltså: inte droger) så ... shit. Människor är bra konstiga, kan jag säga dig.

Who, the Tull? Well, OK, yes, but that IS their job afterall...:)

If it's me that "konstigt", well, OK, but I wasn't passing judgement, just stating what I think the consequences could be. The laws are decided not by me, but by the government whom, you, the Swedish people elect...:)
I just get to live by them;-)

All the above is written in a most friendly a light-hearted manner.... just in case....

Cheers, Duncan

Räkna iskallt me datt torska i tullen och vänta dfig

1. få betala moms och tull för grejjerna
2. Trolig polisanmälan och åtal för varu smuggling värdet på grejerna kommer ju ligga närmare 200 000 kronor.........

Nej den resan kommer bli lika olaglig och mer riskfylld att smuggla knark...
Vad fasen tror du du skuklle ha dem???
I handbagaget???? Det blir trångt....
Och hur bra skulle de må av att lastas i det vanliga lastrummet utan sina skyddande kartomger??

och vad skulel du säga till tulltjänstemannen när han röntgar väskan????

Maverick28 skrev:
Nej den resan kommer bli lika olaglig och mer riskfylld att smuggla knark...

Japp, för man får ju inte köpa, sälja eller använda kameror här i Sverige. Alla som har kameror använder de smyg, för att inte råka illa ut.

Vi fotografer grupperas ihopa med sådana som skjuter sig med heroin, röker gräs och skjuter varandra med skjutvapen.

Bra, va?

Och hur bra skulle de må av att lastas i det vanliga lastrummet utan sina skyddande kartomger??

Det är inga Sony konsumentkameror vi pratar om. 10Dn har metallchassi, så den ska tåla en hel del stryk innan den dör.

och vad skulel du säga till tulltjänstemannen när han röntgar väskan????

"Han älskar att fotografera"?

Nevermind.

Jag kan se att ni är emot idéen till att börja med.

EdwardH skrev:
Japp, för man får ju inte köpa, sälja eller använda kameror här i Sverige. Alla som har kameror använder de smyg, för att inte råka illa ut.

Vi fotografer grupperas ihopa med sådana som skjuter sig med heroin, röker gräs och skjuter varandra med skjutvapen.

Bra, va?

Det är inga Sony konsumentkameror vi pratar om. 10Dn har metallchassi, så den ska tåla en hel del stryk innan den dör.

"Han älskar att fotografera"?

Nevermind.

Jag kan se att ni är emot idéen till att börja med.

Edvard ta det inte personligt.... Var liksom inte menningen....
PEkar bara på et antal omöjligheter i tanken,....
Jag har rest en del inom Europa med flyg Dessvärre inte efter 11 sept då ktraven skärptes.

Jag har vid dessa tillfällen vid ett flertal ggr blivit stopad av tull och andra för att de varit konfunderad på vad jag hade med mig och liknande.

Vid ett tillfälle blev jag BRYSKT tagen min väska ifrån mig eftersom de hittade en xzon i den som de inte kunde genomlysa. Det visade sig vara 4 videobatterier (modell större till Betcam kamera).

Det jag pekar på i mitt inlägg är att en sådan resa skulel vara olaglig.-. och mer riskfylld än att smuggla narkotika. Varför??? Jo narkotyika kan man gömma... Det kan du inte med 10 kamera hus....... Det är omöjligt med dagens röngten.....

Avseende tramsportskador...
Jag jobbar dagligen med gods so har behandlats "ovarsamt" av olika företag.. Fick in en DVD på jobbet som hade fronpanelen BRUTEN och aluminium plattan i botten var mer lik en lätt kurva på en nmotorbana i Sverige,.,...
Folk är fruktansvärt ovarsamma med gods.
Under mina resor har jag vid 3 tillfällen fått grejjer förstörda på grund av taskig behandligt....
SKall man då lassa in 10 kameror i en väska så får man packa dom MYCKET bra för att de inte skall skadas. Alternativt måste man ha dem packade i speciella väskor....

Sedan... Avseende vad m,an säger till tullaren...
Jag har själv varit med om vilken ENORM papperexercis det är för att plocka in och ut en proffesionell videoutrustning till USA. Av ungefär detta värdet (ca 200-300 Kkr) och det krävdes 4 olika dokument rätt ifyllda och stämplade av ambassaden.... Detta för att man sinte skulle kunna sälja den i USA utan att skatta och betala tull för den....Det är inte bara att vandra in med grejjer i väskorna för detta beloppet..: Det måste finnas papper på att de är köpta i SVerige och skall föras ut igen....

Tror det är samma sak när du skall plocka ut dem från USA.
HAR du inte dessa så är det varusmuggling....

En kamera kommer vara okej,..:.. Det kan du handla som turist och hävda den är för eget bruk men skall du ta med 10.... Då blir det svårt....

Tanken i teorin är god... I praktiken.. Svår...... Tyvärr...

Om du tycker att det lät som ett surt svar så får du allt ta det som ett surt svar.

Personligen var jag bara mer ute efter att göra folk lite gladare genom att spara de ett större antal kronor. Oh well.

Om ni ändrar er så åker jag gärna till NY. :)

Mmm. Enkelt svar på denna fråga... Varor för 1700:- får införas... Garanterat står du där med låång näsa när tullen börjar fråga varför du har 5 likadana digitalhus med 10 gluggar...

Nepp.. det där tror jag inte.. Skulle tro att ett samlat inköp hos en handlare från Tyskland hade gett bättre odds.. T.ex. om 20 st hade bestämt sig att handla en D10 från www.internet-photo.de eller liknande...

Så varför sa han att man skulle haft större chans att få in allting från Tyskland?

Är det olagligt att importera farliga, beroendeframkallande kameror från Tyskland, också?

Jeppe skrev:

Nepp.. det där tror jag inte.. Skulle tro att ett samlat inköp hos en handlare från Tyskland hade gett bättre odds.. T.ex. om 20 st hade bestämt sig att handla en D10 från www.internet-photo.de eller liknande...

Den tanken funkar säker MYCKET bättre då man kan deala om priset med en sådan volym på kameror MEN fortfarande få dem debiterade på olika krditkort och liknande.....

Sedan var färsiktigt med garantier och var MYCKET noggranna att papprena ni får är rätt ifyllda... annars gäller inte europagarantin enligt Canon (egen dålig erfarenhet av folk som handlat utomlands och fått dååligt ifyllda papper och generalagenten har hänvisat till detta när de inte vill betala reparationen på garanti....

ANNONS
Götaplatsens Foto