Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kollektivköp i NY?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var en bra idé, den.

Frågan är: Hur många av oss kan tänka oss handla från ett och samma ställe?

Hur många av oss har redan beställt sina 10Dor från Svenska affärer? Osv osv osv.

Jag har inte gjort något än, så jag är öppen för förslag.

Allt vi behöver göra är att prata med valfri butik och komma överens om att alla som säger att de kommer från fotosidan.se ska få lite rabatt... typ.

Eller?

vad roliga ni är att skriva om sånt öppet på nätet...:) det här inlägget kommer säkert snart att sitta utskriven på en anslagstavla i nåt fikarum på tullverket...som nåt slags "dagens smuggelförsöks-skämt"

Peter, jag tackar så mycket för ditt inlägg.

Det har verkligen fört diskussionen vidare med sina nya åsikter, korrekta formuleringar, perfekt interpunktion och sällsynta tankeställare.

Håller med om att den har utvecklats till vettiga ideer...än där den startade... det är ingen dum tanke att många går ihop om att göra ett ett stort inköp för att få ner kostnaden.... kunde dock inte låta bli att kommentera starten av diskussionen... ;)

varför inte samla ihop alla som vill köpa nånting den närmsta tiden och begär en offert för allt hos samtliga nätbutiker eller "vanliga" butiker i Sverige till att börja med.... då är det bara att träfffas där när det är dags att "hämta ut" och betala... det blir en "svensk" garanti på köpet och det blir lättare att genomföra...

Jag är beredd att göra det.

Frågan är hur många andra också vill göra det, eller om det är någon idé som jag får ta och utföra själv eftersom alla andra, förr eller senare, ändrar sig.

Jag är, som sagt, med på en 10D, 1gig CF och 28-135IS.

För att återgå till affärerna på andra sidan stora pölen, är det någon som vet hur mycket man får lägga på när farbror Bosse i Stockholm skall ha sitt?

Handlar det om 10, 25 eller 50% mer?

Tullsatserna verkar ju vara ett par procent, moms på 25% och lite till Posten, rimligen inte mer än 30% påslag. En liten jämförelse ger ca 2700kr för en Nikkor 85/1,8 från BH i NY, 300kr i frakt och 30% på det i tull, moms och avgifter => ca 4000kr.
NY-Camera tar 536E plus frakt, ca 550E totalt. Alltså en skillnad på ca 1000:- till den amerikanska affärens fördel.

Vad blir tullsatsen om jag köper en glugg "over-seas" och mot förmodan deklarerar den vid ankomst till Sverige? Om jag inte gör det och blir kollad? Om de inte kan bevisa att jag köpt den i USA (inga kvitton i bagaget ex.vis)?

Nu har jag säkert missat något viktigt, men det här är vad jag har kunnat hitta. Nån som har en idé om det skulle funka som ovan?

Prylar för $1000 = 8500 sek. Plus frakt, $51 för första halvkilot...sen $5 per halvkilo. Säg $61 = 518.5 sek (Lågt räknat. Bara en D10 kostar $83.5 att få skickad till sverige)

Sen tillkommer tull och införselavgift på den summan. Tullen är 6.5%, införselavgiften brukar ligga på ett par hundringar.

9018.5 + 6.5% = 9604.7
9604.7 + 200 = 9804.7

Sen läggs momsen på det.

9804.7 + 25% = 12255,8

så ca 12256 kronor får du betala för en vara som kostar tusen dollar, eller 8500 kronor.

Jag kan givetvis ha fel, jag är blott en människa.

ANNONS
Götaplatsens Foto