Annons

Kommentarer från vanligt folk

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimsan

Aktiv medlem
När man är ute med kameran på stan så är det ofta man hör alla möjliga kommentarer om fotografering.
De vanligaste kommer från folk som inte har en aning vad det handlar om men som ändå vill hävda att de är experter.
En klassisker:
"Det där var en fin kamera. Den måste ta bra bilder".

Det vore roligt att samla ihop sådana kommentarer här, eller situationer som ni varit med om.
Jag råkar ut för detta dagligen och jag är övertygad om att det finns fler på fotosidan gör det.

Så sätt igång och skriv ner era roligate kommentarer ni hört!
 

Staffan

Aktiv medlem
En vanlig kommentar från kvinnor (måste vara ett avvikande statistiskt utfall) i bekantskapskretsen är :

"Måste du ta bild på mig, jag blir aldrig bra på kort!"

eller

"Måste du ta en bild på mig nu, jag är ju inte alls i ordning!"

eller helt enkelt

"Usch, ta bort den där!"

;-)

/Staffan
 

Walle

Aktiv medlem
Även om jag är hyffsat färsk på området så har man hört en och en annan klassiker. :)

Stog och fotade på en strand i sorunda, AE-1'an på stativ med 200'at på, och Eos30'n med vertikalgrepp och 28-135 med solljusskydd på fri hand...då kommer det fram en herre i 35-40 års åldern och ställer den klassiska frågan "Vad gör du?"...Visste inte riktigt vad jag skulle svara..:)

Samma tillfälle...annan herre "Å en AE-1'a. En sån hade jag förut. Den tar fin-fina bilder"...
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
"Vilken tidning kommer du ifrån?" (Vuxna)
"Blir jag med i tidningen nu?" (Barn)


När man står där med sin EOS Dxx och 70-200L/2.8


Kravet verkar vara svart kamera och det är ett plus, men inte krav, att objektivet är vitt och stort.
 

prinsen

Aktiv medlem
Komentar vid min "månebild" Då kommer det en äldre dam med hund på nattpromenad.

--->
Jo Jag har också köpt en digital kamera.
Men inte alls så stor som din.
 

Jimsan

Aktiv medlem
Re: Kommentarer från vanligt folk.

Jimsan skrev:

En klassisker:
"Det där var en fin kamera. Den måste ta bra bilder".
En vanlig följdfråga:
"Vad kostar den? Är den dyr?"
Vet inte riktigt om man vågar svara på den frågan. De kanske är ute för att råna mig.
De flesta verkar få ett besvärat uttryck i ansiktet när man säger priset, som om de tänkte:
"Han måste vara rik".
 

HeBl

Aktiv medlem
Min far berättade om en fotograf som fick kommentaren av en journalist för ett antal år sedan, något i denna stilen; -vilka fina bilder du tar, du måste ha en bra kamera!

Varpå fotografen svarar:
-jo då, men du då, du som skriver så fint vad använder du för skrivmaskin?

Annars tycker jag att en vanlig fråga/påstående brukar lyda; vilken fin kamera, tar den fina och klara kort?
 

acke

Avslutat medlemskap
"Måste det vara så där krångligt?"

Vanlig kommentar från oförstående vänner när man har riggat stativet, kollat vattenpasset, mätt ljuset, justerat bildutsnittet, checkat skärpedjupet, mätt ljuset igen, bytt objektiv, justerat stativet, monterat trådutlösaren, trimmat in det avtonade gråfiltret, fokuserat om, ändrat till stående bildformat, fällt upp spegeln och bara väntar på rätt exponeringsögonblick....
:)
 

mipert

Aktiv medlem
En lite avvikande kommentar men jag tycker den var rolig.

Var på Skånemässan idag för att (för andra dagen) fotografera modevisningar.

Det var strul med mitt passerkort (det fanns inget) så jag gick raka vägen till vakten och sade:
”Hej, jag skall fotografera visningarna.”
”Har du pressleg?”
”Nej.”
”Jaja, men gå in då.”

Har faktiskt aldrig haft strul att ta mig in när jag velat.

Annars är ju ”vilken tidning jobbar du för” den vanligaste frågan.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Gunte, Krister, Inge och jag befann oss upp på Stens Huvud nere på Österlen. Alla hade riggat stativen med 300or och konvertrar och hela fadifräsen...

Då kom det en familj och tog lite försiktigt nästan i smyg, fram en engångskamera i papper, tog en bild, kastade väldigt långa blickar på oss och gick därifrån.

Tyckte att blicken var kommentar nog... :)
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Helt appropå......

När jag e ute på uppdrag ex plåta en konsert eller en premiär, brukar jag för att underlätta för vakter och övrig personal bära min fotoväst med mitt presskort fullt synligt.

Den vanligaste frågan jag får, är klassikern:

"Vilken tidning plåtar du för"

Då jag är frilands så blir ju svaret "Frilandsare ".
Men ibland blir jag trött på frågan och svara med påhittade tidningar:

"Häst och Hund" - När jag var på en kattutställning

"Tidningen Jihad" - När jag plåtade en Nazistdeminsration i karlskrona

"Fib-Aktuellt" - När jag plåtade på stranden.

"Hopplösas Tidning" - När jag var på Forskarkongress på Ideon i Lund


Det roliga är att folk inte FATTAR det hela.
Men en gång gick det åt helvete:

Jag var på pressvisningen av Romeo och Julia och hade av min arbetsgivare fått uppdraget att plåta Sara sommerfeldt och Per Lasson.
En ljudtekniker som var där frågade vilken tidning jag jobbade för och jag svarade på skämt:
"Fibban" då jag trodde killen hade humor, men ack så fel jag hade.3 minuter senare blev jag "eskorterad" ut ur lokalen av Presschefen och 2 bastanta typer som INTE kommit in på polishögskolan utan blivit anställda på Falck Seckurity istället.........

Jag är nu portad för all framtid på denna teater enligt uppgift.......

Slutsatsen?
Svar: Alla har inte samma humor som mig
 

mipert

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Niklas, varför blir jag inte förvånad!?
Över att han bär väst?

Om jag vore vakt skulle folk med fotoväst inte släppas in. ;-)


Annars är ju fibbankommentarer rätt vanliga från folk runt omkring en.
Man pratar med folk på en fest eller någonstans om vad man jobbar med och det slår nästan aldrig fel, till slut kommer kommentaren; ”jobbar du åt fibban eller, hö hö”.
Numera används också Slitz som referens.

Jag brukar då säga att om en sådan skittidning skulle ta in någon bild av mig skulle skadsetåndet knäcka dem för gott.
Med sammanbiten stämma och hatiskt darr på rösten, överdrivet så de skall haja till.

Då brukar man få in samtalet på bildkvalitet istället och kanske har man omvänt någon till en bättre bildsyn.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Avundsjuka ?

Jag känner en viss avundsjuka från Herr Elmfeldt över att jag innehaver en fotoväst ; )

Mipert:

Mina bilder har varit med i Slitz 2 ggr ; )
 

pellapoo

Aktiv medlem
Vad är det för roligt med att påstå att en kamera tar fin fina bilder?!
Själv så tycker jag att en Mamyia (som jag använde i skolan en gång) tog bättre bilder än min Kodaks engångskamera som jag vann på Liseberg.
Jag tror inte att de olika formaten gjorde skillnaden...
 

Åza

Aktiv medlem
Det värsta jag har hört var från en kille jag av någon anledning som jag glömt kom att prata med om mitt fotointresse. "ja, man kanske skulle köpa en kamera. Jag har aldrig haft någon".

Jag tappade hakan och har aldrig hittat den sen dess. Finns det folk som aldrig, inte ens när de var små, har haft en kamera?
 
ANNONS