Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer denna repa påverka bilden? | Köpa begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hej. Finns ett Tamron 17-28 f2.8 ute till salu nu. Pga denna mikrorepa (se bild) så är priset väldigt bra.

Säljaren hävdar att detta inte kommer påverka bildkvaliteten, men jag vill rådfråga er med mer erfarenhet. Vet att små repor oftast inte syns. Men vad tror/säger ni mer kunniga? Borde jag slå till, eller ska jag leta efter repfritt ex?

TMP_20240610_151518_4894210076599762650.jpg
 
Det kommer den inte göra. Vet du att du verkligen vill behålla objektivet länge blir det en bra affär. Annars gäller det att priset ät lågt, typ halva priset. Objektiv med så tydliga repor är svårsålda. Lite löjligt men så är det.
 
Hej. Finns ett Tamron 17-28 f2.8 ute till salu nu. Pga denna mikrorepa (se bild) så är priset väldigt bra.

Säljaren hävdar att detta inte kommer påverka bildkvaliteten, men jag vill rådfråga er med mer erfarenhet. Vet att små repor oftast inte syns. Men vad tror/säger ni mer kunniga? Borde jag slå till, eller ska jag leta efter repfritt ex?

Visa bilaga 174766
Hej !
Repor på frontlinsen inverkar i regel lite,
repor på baklinsen inverkar oftast mycket.
Den ska man va rädd om.

Det brukar gå att måla i lite med en svart tuchpenna för att minimera den.

Pröva, har inte gjort detta, men det borde gå att klippa till en smal strimla
av nån transparent typ plastlock och sen hålla/spänna på ytan av en frontlins för att bilda sej en uppfattning av inverkan.

Sen, det finns givetvis gränser, jag köpte ett obj på Tadera med "Ett fåtal repor på frontlinsen". Det fanns nog inte mer än någon mm2 som inte var repat. Det objektivet är och var oanvändbart.

//Magnus
 
 
Det beror mycket på ljusförhållandena. Jag skulle kunna tänka mig att repan kan påverka en del, oklart hur mycket, vid kraftigt motljus. I annat fall tror jag inte det är något problem.
Som Smw säger, det är betydligt värre med repor på bakre elementet.
 
Jag köpte ett 80-200f2.8 med en repa ungefär som den. Fick det mycket billigt och har aldrig märkt att den påverkat bildkvaliteten.
 
Ingen större fara, slulle jag säga. Läs den här artikeln. Det krävs en rejäl hammare för att få till en klart märkbar försämring av bildkvaliteten.
 
Det beror mycket på ljusförhållandena. Jag skulle kunna tänka mig att repan kan påverka en del, oklart hur mycket, vid kraftigt motljus. I annat fall tror jag inte det är något problem.
Som Smw säger, det är betydligt värre med repor på bakre elementet.
Tack till alla i tråden som tagit sig tid att besvara

Gällande det Stan nämner: Jag gillar ju att fota i motljus i solnedgångar. Även bloggen som ibis länkade till visade ju att flare-egenskaperna kan påverkas.. måste ta och kolla om recensioner på objektivet för att påminna mig om hur motljusegenskaperna är från första början... 🤔
 
Hej, det påverkar vanligen inte bilden, inte så att du eller jag skulle kunna urskilja det. Det enda är andrahandsvärdet, du får sämre betalt för gluggen om du säljer den. Vill jag ha gluggen och det är ett bra pris och jag inte ska sälja det inom kort, ja då skulle inte jag tveka. Kör du utomhus kan du nog ofta ha damm eller annat som påverkar mer. :)
 
ANNONS