Annons

Kommer inte överens med D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
I skolan så har vi nikon kameror och jag kör annars canon 30D. Jag kommer aldrig överens med D70s det blir bara fel och allt är ju tvärtom, och idag dog autofokusen så jag fick fokusera manuellt. Den känns slö höljudd och bökig mot min 30D är den det?
Det är ju så svårt att vänsterprassla. Några relationstips?

Re: Re: Re: Re: Kommer inte överens med D70s

ekemannen skrev:
Varför då ? På eget ansvar och försäkring givetvis (jag antar att det är där problemet ligger).

/ Erik

Jag har en bättre kamer ahandlar dte nog snarare om och kameran är solidförsäkrad.

Tråden handlar inte om hur jag ska få med min 30D till plugget utan hur jag kommer överens med pluggets kameror.

haha hur fan kan det handla om att du har en bättre kamera. Jag tror snarare att lärarna ite kan med din så att dom inte har möjligheten att lära dig på ett korrekt sätt hur du ska göra =). Men sen är jag en jävel på att tro också.

Den kanske är trasig? Om du har flera så kan du ju kolla på dom andra hur dom uppför sig och har för inställningar i menyerna.

Tipset är givetis att använda kameran så du lär dig den. Fast då får du nog spola din "men min 30D är så mycket bättre!"-attityd.

jonasy skrev:
Tipset är givetis att använda kameran så du lär dig den. Fast då får du nog spola din "men min 30D är så mycket bättre!"-attityd.

Det är lite svårt att spola den attityden för d70:in är ju så seg.

Jag tror jag vet varför jag inte gillar d70:in det är ljudet när den bländar ner det känns som motorn jobbar ihjäl sig för att blända ner.

ekemannen skrev:
Du MÅSTE ! Särskilt när det gäller Nikon vs. Canon (lika illa i båda lägren), du var väll med i "märkesbundna"-tråden.

/ Erik
Det värsta är ju att objektiven är tvärtom på de båda märkena.

F1n skrev:
Ja, det här var ju verkligen tunga problem...
det är skitirrirerande om man ser en fågel och zommar in på ren reflex så zommar man in istället för ut. Pröva att köra en bil som svänger åt fel håll när du snurrar ratten.

Men om du läser Foto A på gymnasiet är det väl knappast tekniska prestanda som är det viktiga!?! Borde du inte prioritera komposition, skärpedjup och tanke bakom bilderna istället för att zooma på fåglar? Tar du ett objektiv med fast brännvidd behöver du ju inte ens zooma...

Fånigt problem, läs på kompositionslära eller något liknande istället för att klaga på d70s!

Robin Gyllander skrev:
det är skitirrirerande om man ser en fågel och zommar in på ren reflex så zommar man in istället för ut. Pröva att köra en bil som svänger åt fel håll när du snurrar ratten.

Vanans makt är stor och jag förstår vad du menar, men...varför är det ´no-no´ att använda din Canon som du är van vid ?

Robin Gyllander skrev:

1. Du jämför en konsumentkamera från 2004 med en väsentligt mer påkostad semiproffskamera från förra året och är förvånad att den första är segare?

2. Vad är det som säger att det är Nikons fokusering och zoomning som går åt fel håll? ;)

En utrustning gör inte fel, den gör bara vad du gör med den. Det är upp till dig att lära dig använda den.

Jag tycker mest att det låter som någon som är för lat för att lära använda dig två lite olika kamerasystem och skyller det på utrustningen ... ;)

caar7629 skrev:
Men om du läser Foto A på gymnasiet är det väl knappast tekniska prestanda som är det viktiga!?! Borde du inte prioritera komposition, skärpedjup och tanke bakom bilderna istället för att zooma på fåglar? Tar du ett objektiv med fast brännvidd behöver du ju inte ens zooma...

Fånigt problem, läs på kompositionslära eller något liknande istället för att klaga på d70s!

Vi har bara nikkor 50 f/1,?

Grevture skrev:
1. Du jämför en konsumentkamera från 2004 med en väsentligt mer påkostad semiproffskamera från förra året och är förvånad att den första är segare?

2. Vad är det som säger att det är Nikons fokusering och zoomning som går åt fel håll? ;)

En utrustning gör inte fel, den gör bara vad du gör med den. Det är upp till dig att lära dig använda den.

Jag tycker mest att det låter som någon som är för lat för att lära använda dig två lite olika kamerasystem och skyller det på utrustningen ... ;)

Tänk dig såhär hemma kör du en v70 men din jobb bil är en volvo 740 som gaspedalen är broms på och om du svänger ratten åt höger så svänger bilen åt vänster. Fattar du mitt problem?

Ni som har D70 har ni några tips på kameran?

Men Robin!

Är inte ett av av en yrkesfotografs kännemärken att han eller hon kan använda det som finns tillhands, utan att det blir så mycket sämre för det? Givetvis vill en snickare ha sin egen hammare, men inte f-n blir vederbörande helt handikappad av att använda någon annans. Eller skuvdragare, för den delen. Där finns det säkert knappar som sitter olika.

Att anse att allt annan än Canon är att vänsterprassla gör dig inte till en duktig fotograf!

Läs handboken, förresten, om du inte redan gjort det.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto