Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer jag att se någon skillnad

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Nikon D40 har ett bra pris nu med ex blixt o. dyligt.....
Kommer jag att se eller märka någon mindre eller större skillnad på bildkvalliten på skärmen jämfört med min Canon G7 som jag har idag. I dagsläget har jag bilderna mest i datorn, men vill ändå ha en hög bildupplvelse
Det största bekymret är att jag måste investera i mera optik, det är jag införstådd med.
Finns det någon bättre instegskamera i dagsläget tro

Jag tvivlar inte att en systemkamera kommer att ge dig möjligheten att ta bättre filder, även sett på skärmen. Men jag tror att du kanske kommer bli besviken om du har förväntningen att systemkameran radikalt kommer att förändra dina bildresultat rätt ur kameran varje gång du tar en bild.

I många situationer ger en kompaktkamera en "snyggare" bild direkt ur kameran eftersom den höjer färgmättnad, skärpa och dylikt automatiskt för att man skall slippa redigera bilderna i efterhand. Med en systemkamera har du dock oftast ett bättre "grundmaterial" i bilden som du sedan kan arbeta med i ett bildredigeringsprogram. Därmed inte sagt att en systemkamera ger oanvändbara bilder utan bildredigering, min gissning är att just d40 ger hyfsat stora möjligher att ställa in hur bilden skall se ut direkt i kameran.

Två saker som din kompaktkamera inte kan efterapa är möjligheten att uppnå kort skärpedjup för bilder där du vill begränsa skärpan till t.ex. ett ansikte, men göra bakgrunden suddig. Du kommer med en systemkamera också att få mycket bättre bilder när det är dåligt ljus eftersom dessa klarar av högre ISO bättre.

Snarare tror jag du ska se det som att en systemkamera kommer ge dig möjligheten att ta bättre bilder om du lär dig att utnyttja den.

Vad gäller optiken skall nikons 18-55mm vara helt okej när det gäller skärpa, så du kanske klarar dig på den ett tag trots allt.

Det känns mera som med den gamla analoga stilen man tittade i sökaren o skruvade o fokuserade o hade sen en klockren bild (Dia)
Sen när man läser alla fototidningar så fokuserar dom sig alltid på systemare så man blir säkert lite sugen där också.........
Men visst blir det dyrare.

perstromgren skrev:
Så vad har du för anledning att byta ut din G7?

Per.
Det känns mera som med den gamla analoga stilen man tittade i sökaren o skruvade o fokuserade o hade sen en klockren bild (Dia)
Sen när man läser alla fototidningar så fokuserar dom sig alltid på systemare så man blir säkert lite sugen där också.........
Det är därför som jag undrar om jag kommer att se eller märka någon större skillnad på bildkvalliten på skärmen jämfört med min Canon G7 som jag har idag.

Men visst blir det dyrare.

Jag har både systemkamera och en G7 och ärligt talat så är det inte någon förbluffande skillnad i bildkvalitet.. de bilderna som kommer från G7:an är förbaskat bra så leta vidare och klura innan du gör något.. och skulle du köpa systemkamera.. så sälj inte din G7:a för allt i världen för det är en grymt bra kamera!!!

Det jätteskillnader mellan en G7 och en systemkamera......kan vara vill säga!!!!

I bra ljus och på en A4 utskrift med ett vardagsmotiv så undrar jag om du ser någon större kvalitetsskillnad. Att det är skillnad rent bildmässigt är helt klart men om det betyder bättre eller sämre kvalitet är en helt annan sak och helt upp till var och en.

Däremot är det jätteskillnader kvalitetsmässigt och bildmässigt så fort som det blir svårare förutsättningar eller om du eftersträvar vissa egenskaper som är svåra att uppnå med resp kamera. Tex så ger G7 ett mycket större skärpedjup som kan vara eftersträvansvärt i vissa bilder medan en DSLR kan ge ett kortare skärpedjup som är omöjligt att uppnå med en G7.

Likaså när ljuset faller så är en DSLR överlägsen en G7 brusmässigt. En DSLR har även större DR (dynamiskt omfång ) än G7 och borde ge bilder med bättre teckning i hela bilden när det är stora kontraster. En DSLR är även helt överlägsen vid plåtning av snabbare motiv. Skulle inte drömma om att ta med mig min kompakt till innebandymatchen eller till hockeyarenan. Här är DSLRn helt överlägsen.

Jag använder alla möjliga kameror. Allt från en D2X via en D100 och en Fuji F30 till en leksak som fungerar under vattnet i poolen och varje kamera har sitt givna användningsområde. D2Xen är kanske inte den kamera jag släpar med mig på fest eller till poolen. Medan badkameran eller F30 aldrig följer med till sportarenan. Däremot har jag ofta D2X och F30 med mig på mina fotoutflykter och bägge kommer ofta till användning.....

Hur länge skall man leta:)

Är D40 ett bra allternativ eller finns det några andra höjdare...
Annars har ju D40an ett hyffsat pris just nu inkl blixt, det vill säga att det känns ganska frestande men man kanske skall ha lite IS i magen.

Skillnaden med en Dslr är ju att du kan fota mer kreativt med en sådan, själva bildkvaliteten på en dataskärm är det troligen ingen större skillnad på jämfört med G7'an

Du kan frigöra motivet från bakgrunden med en Dslr, det går inte alls med en kompakt eftersom dom har så liten bildsensor, bara det gör ju att det är värt att byta till en dslr.

Du kan ju ha G7'an kvar, den är ju bra att ha för vanliga familjebilder när du inte vill släpa med dig den större kameran, men som sagt, vill du utveckla din fotohobby och fota annat än typiska Svenssonbilder så är det en Dslr som gäller.

Nikon D40 är ett utmärkt bra val så länge du inte vill använda gamla objektiv utan fokusmotor.

/kent

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto