Annons

Kompakt digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Min kusin är ute efter ny kamera. Hon har ingen direkt kunskap men vill citerar "kunna ta bra bilder som man sedan kan redigera i datorn". Hon har fotat lite anologt förr men mest kört på auto program.

Hennes önskemål var först en digital system men känner nu att hon inte riktigt har råd eller kunskap för att kunna glädjas med kameran. Nu står hon väljer mellan kompaktkameror. Eftersom jag har noll koll på denna marknad så letar jag efter tips.

Raw är ju oersättligt i digitala systemkamera världen, men funkar de samma i kompakt världen?
Vad jag förstått så finns det kameror med och utan raw.

Sen babbla hon om optisk zoom, och någon annan zoom, har själv ingen aning om vad detta är?

Kameror hon tittat på är:
Canon Ixus 950
Canon powershot G9
Canon powershot S5

Supertacksam för alla tips jag/vi kan få!!

Linis skrev:
Raw är ju oersättligt i digitala systemkamera världen, men funkar de samma i kompakt världen?
Vad jag förstått så finns det kameror med och utan raw.
För den som förstår att utnyttja råformatets fördelar är dessa minst lika viktiga på en digitalkompakt. Tyvärr är råformat ganska ovanligt bland digitalkompakter, av de du listar är det bara G9 som har råformat. Personligen skulle jag inte vilja vara utan råformat, men det finns många fotografer som aldrig använder något annat än jpeg direkt ur kameran.

Linis skrev:
Sen babbla hon om optisk zoom, och någon annan zoom, har själv ingen aning om vad detta är?
Förmodligen talade hon om digital zoom, det vill säga samma sak som att beskära bilden i efterhand. Ingen seriös fotograf använder digital zoom, det är mer en marknadsföringsploj (funktionen går tack och lov att stänga av).

Om hon egentligen är intresserad av en systemkamera är G9 inget dåligt val, den försöker ha ett handhavande som ligger nära det vi är vana vid från systemkameror. Ixusen har i praktiken bara autoläge, varför den snart upplevs som begränsande av den som egentligen ville ha en systemkamera.

/Daniel

en d40 med kitobjektiv går annars att få för ungefär samma pris som en G9 och ger betydligt roligare resultat om man inte har behov av tele.

ANNONS