Det där med objektivlocket har jag sett att du skrivit förut, men finns det några belägg för att man inte kan gå omkring med en spegellös i solsken utan objektivlock utan att skada sensorn?
Jaha, det är ju inte var dag nån ber en att fylla på deras paranoia
Tänkte du speciellt på brännglas-skador på sensorn?
Eller det faktum att Bayer-filtret bleks?
Det finns inte mycket diskussion om det. (Det fanns en artikel en gång i tiden, men den websidan har försvunnit sen dess.) Nu för tiden är det också svårt att söka efter teknisk information på webben, eftersom alla sökmotorer numera verkar lika kommersiella som Google.
Det man ser av det här är väl folk på forum som undrar över att det verkar som deras sensor är 'utsliten', vilket naturligtvis alltid avfärdas som nonsens, gärna bundet till diskussioner om antalet exponeringar - och därmed är det hela ju urspårat.
Nåt annat man kan se, är att det är någorlunda välkänt att singel-sensor videokameror, som används i nåt slags övervakningsfunktion, tappar kontrast och färger pga att filtret bleks.
Likaså kan man se i tekniska argument, t.ex. i patentdokument, hur det argumenteras för interferens filter, (t.ex i 3-chip videosensorer) därför att "de inte bleks", till skillnad från färgämnena i Bayerfilter. Andra kommentarer visar att hållbarheten är egenskap som man är medveten om, och att den vägs mot den färgåtergivning man uppnår, när man väljer färgämne.
Man kan dra paralleller till andra saker. En TV apparat eller monitor, som står så att direkt dagsljus faller på den under dagen, vare sig den är på eller inte, tappar färger och kontrast efter några år. Ägaren kanske tror att den blivit "utsliten" eller nåt, men det är faktiskt bara exponeringen för dagsljus.
Hur relevant är det hela då? Och hur mycket kan man skita i det?
Ja, se det är den jättesvåra frågan. Och den kan jag ju inte besvara.
Men jag kan göra vad jag tror är en väldigt bra gissning: Om man för det mesta går omkring med objektivlocket på - då så tror jag aldrig det blir nån mätbar skillnad.

Men var och en gör ju som den vill.
Fakta är: Av alla färgämnen som existerar, är det endast en handfull som inte förstörs av ljus. Och inte ett enda av dem duger till filter.
Bland de som betraktas som "motståndskraftiga", finns en enorm spännvidd, 10,000tals ggr.
Tekniska färgämnen, som skräddarsys till filter, färgfilm eller används i bläckstråleskrivare, är inte ens i närheten av de allra bästa (som alltid är i pigmentform och typiskt används av bilindustrin i billacker).