ErlandH
Aktiv medlem
Ingen risk, det sitter både motljusskydd och uv-filter på. Dessutom ligger gafflarna i ett annat fack i väskan.För att slippa repor på frontlinsen från knivar och gafflar i kameraväskan, förstås.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ingen risk, det sitter både motljusskydd och uv-filter på. Dessutom ligger gafflarna i ett annat fack i väskan.För att slippa repor på frontlinsen från knivar och gafflar i kameraväskan, förstås.
Ingen risk, det sitter både motljusskydd och uv-filter på. Dessutom ligger gafflarna i ett annat fack i väskan.
Jag försöker, till skillnad från du, vara objektiv. Det finns exempel på när en NEX med samma bildvinkel och möjlighet till skärpedjup blir mindre än en MFT. Men du har ju redan bestämt hur det är och vad som är roligt att fotografera med, så det känns rätt lönlöst att diskutera. Måste vara sjukt jobbigt att inte kunna tänka sig att andra har andra uppfattningar än man själv.Nja, nu anstränger du dig allt. Självfallet kan du få en "kompaktare" kamera genom att välja ett väldigt litet objektiv, resp. ett stort objektiv för m4/3 - jag var ju själv inne på den linjen - men det är ju knappast en *jämförelse*. Eller hur?
OK att en elektronisk sökare idag nog inte är riktigt lika bra som en spegelreflexsökare, men nog sjutton ser man vad man fotograferar.
Jag brukar inte stänga av och sätta på min spegelfria systemkamera hela tiden, men jag har två batterier. Tar det ena slut så fortsätter jag på det andra. Det brukar räcka minst en dag i normalfallet. Den dag det inte räcker längre köper jag ett till batteri. De är inte så dyra.
Jag försöker, till skillnad från du, vara objektiv. Det finns exempel på när en NEX med samma bildvinkel och möjlighet till skärpedjup blir mindre än en MFT. Men du har ju redan bestämt hur det är och vad som är roligt att fotografera med, så det känns rätt lönlöst att diskutera. Måste vara sjukt jobbigt att inte kunna tänka sig att andra har andra uppfattningar än man själv.
Syftar du på mitt inlägg ovanför ditt? I så fall kan vi ta exemplet NEX-5N med Leica 35/2 Summicron mot E-M5 med Panasonic 25/1,4. Den sistnämnda kombinationen ger större volym och framför allt längd på objektivet, medan båda kan ge ganska precis samma bildvinkel och ljusinsläpp (totalt, vilket är det väsentliga för bildkvalitet och skärpedjup).Det vore ett intressant exempel att få höra/se mer om.
På intet sätt, då de var svar på dina egna ickediskutabla formuleringar. Anders sammanfattar det bra här ovan. Jag må ha uttryckt mig störigt, men du skriver verkligen som att det du tycker är sanning för alla. Om det inte var tanken så kanske du ska tänka på hur du formulerar dig.På vilket sätt är dessa formuleringar "att diskutera"?
Hej,
Hur står sig de nya kompakta systemkamerorna i bildkvalitet jämfört med "traditionella" systemkamerorna? Jag har en Nikon D90 idag, hur skulle ni säga att kvalitet mm skiljer?
'Works both ways', vilket är varför jag kan förstå dina känslor där: '...det är ju synd om nån stackars nybörjare blir fast med en spegellös kamera...'... men det är ju synd om de får någon stackars nybörjare att tvivla på att spegellösa kameror skulle kunna vara kul att fotografera med.
Själv tycker jag att det är fan så mycket roligare för att de är så små och lätta.
Syftar du på mitt inlägg ovanför ditt? I så fall kan vi ta exemplet NEX-5N med Leica 35/2 Summicron mot E-M5 med Panasonic 25/1,4. Den sistnämnda kombinationen ger större volym och framför allt längd på objektivet, medan båda kan ge ganska precis samma bildvinkel och ljusinsläpp (totalt, vilket är det väsentliga för bildkvalitet och skärpedjup).
Jag har haft båda och NEX:en har som sagt en extern sökare (som dessutom är bättre än Olympusens). För min del väljer jag kameror baserat på en mängd olika saker. En motsvarande NEX är större än OM-D och därför valde jag just 5N. Jag hade gärna använt manuella objektiv på en MFT-kamera också, om det fanns några som gav vettiga bildvinklar, skaplig ljusstyrka och bra bildkvalitet. Men det finns inte och därför tycker jag att jämförelsen är helt i sin ordning när det handlar om bästa möjliga bildkvalitet i förhållande till ett visst sensorformat. Då spelar AF och funktionalitet ingen större roll.Det du skriver stämmer nog, men NEX-5N och E-M5 är ganska olika kameror. Att den ena har sökare och den andra inte gör en del både för kompaktheten och användbarheten. För min del är en kamera med sökare helt överlägsen en kamera utan sökare. Och som du själv påpekar så har den ena kombinationen AF medan den andra inte har det.
För min del är faktiskt "normala" situationer ofta sådana att jag hellre håller kameran i maghöjd än mot ögat, fast jag tycker att det är trevligare att titta i en bra sökare. Vinklingsbar skärm är verkligen beroendeframkallande och det är märkligt att det fortfarande görs sökarlösa kameror utan sådan.Vinklingsbar skärm är jättebra som "sökare" i vissa situationer, men utan en riktig sökare blir jag bara irriterad när jag ska fotografera i "normala" situationer. Kameran blir ostadigare när jag måste hålla den på armlängds avstånd, och jag kan ändå inte se bilden på skärmen skarpt om jag inte tar av mig glasögonen.
Japp, jag har inte rört min D700 på några veckor utan fotar bara med RX100 som följer med överallt. Det har varit tanken med en massa andra lätta kameror tidigare också, men där har jag alltid varit förbannad över att de är så jävla ointuitiva, dåligt genomtänkta eller bara begränsande i förhållande till priset. Varför gör Sony skitstora objektiv, till exempel? Så att man måste hålla på och fippla med adaptrar och sånt. De verkar inte fatta vad det är de själva har utvecklat.För mig är annat än absolut bästa bildkvalitet (som ju inte heller är ett absolut mått) viktigt. Det blir alltid en kompromiss när man ska fotografera. Annars kunde man ju hålla sig till enbart storformat och vara nöjd med den överlägsna bildkvaliteten.
Jag funkar likadant och är alltid less på att ingen gör en kamera som funkar som jag vill, så att jag hela tiden ska behöva kompromissa. I väntan på en sådan försöker jag hålla mig till kompaktkameran. Där kan jag åtminstone leva med att den är långt ifrån perfekt, bara för att den är så liten och smidig.Jag läste nyligen nånstans att man inte ska ha för mycket utrustning eftersom det skulle hämma kreaviteten. I min verktygslåda finns för närvarande D7000 med lite olika gluggar, Olympus OM-D med ett par gluggar samt en RX100. Tanken är givetvis att alltid ha en lämplig kamera för olika situationer. Problemet är bara att jag före fototuren eller utflykten står som en åsna mellan hötapparna och det brukar sluta med att jag tar med allt. Får kanske fundera över min strategi.....
I realiteten ser jag nog inte så mycket fördelar med spegellöst. De flesta kameror med EVF är ungefär lika klummpiga som en liten SLR
Det håller jag med om, men jag använder den vinklingsbara skärmen mest för bilder tagna ur låg vinkel (konstigt, va?Vinklingsbar skärm är verkligen beroendeframkallande och det är märkligt att det fortfarande görs sökarlösa kameror utan sådan.
Välj en spegelfri kamera med EVF som inte är så klumpig, då!![]()