Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompaktkamera för resa i 6 mån.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mange92

Medlem
Snabb fråga:
Ska resa i central och sydamerika i 6 månader.
Vill inte ha med mig systemkameram och inte
en värstingkamera för stöldrisk.
Under 2000;-, är det möjligt? Bättre att köpa en begagnad?
Tänker att jag inte vill lägga för mycket pengar
på det eftersom kamera troligvis inte kommer användas
efter resan.

Häj

Känner att den är för klumpig att resa lätt med. Vill ha en liten och smidig som enkelt kan vara i fickan, tyvärr!

Jag syftade på din iPhone 6 ;-)

Vid en resa till London förra hösten missade jag att ta med mig min "riktiga" kamera, så det blev till att fota med iPhonen i stället.

Döm om min förvåning när jag kom hem och kollade igenom skörden av bilder på datorn! Massor av mycket bra bilder. Jag hade tidigare aldrig ens tänkt tanken på att använda den till resefotografering..... och inte en käft ägnar en telefontotograferande turist en tanke.

iP duger till mycket och ger bra resultat, om man undviker det sämsta befintliga ljuset. Zooma kan man göra med fötterna.

Den kamera som jag glömde hemma var min Lumix GM1 med lilla fina zoomen 12-32 - en superkompakt m4/3 kombination, som jag verkligen kan rekommendera dig. Kanske blir något dyrare även som begagnat än vad du tänkt, men den kamerakombinationen kommer du garanterat inte låta stanna på hyllan när du kommit hem!
Den kostar runt 4000 i dag ny och bör gå att få begagnad för en rimlig slant i närheten av din budget.

Jag har haft RX100mk1, som nämndes ovan, men den ligger långt ifrån bildkvaliteten som GM1:an ståtar med.

Senast ändrad:
Snabb fråga:
Ska resa i central och sydamerika i 6 månader.
Vill inte ha med mig systemkameram och inte
en värstingkamera för stöldrisk.
Under 2000;-, är det möjligt?

Ja, men det innebär tyvärr att du begränsar dig en hel del. Jag skulle satsa mer, se vidare längre ned.

Bättre att köpa en begagnad?

Ja, definitivt. Grejen är att du säkert kan köpa t.ex. en RX100 för 3000-4000 och sedan när du kommer hem sälja den för, tja 3000 eller kanske 2500. Då har du hyrt en kamera i sex månader för sisådär tusenlapp, svårslaget :)

Likviditeten är ju ofta ansträngd när man kommer hem från en riktigt lång resa, så det passar ju bra att sälja kameran igen då. Jag har ett par gånger gjort på liknande sätt med objektiv som med lite tur inte tappar i värde alls (så som kameror ändå gör).

Tänker att jag inte vill lägga för mycket pengar på det eftersom kamera troligvis inte kommer användas efter resan.

Som sagt, se ovan - köp begagnat, sälj mer begagnat :) Då har man råd att köpa en bra kamera.

PS
Jag skulle satsa på en prestandakompakt av något slag (RX100 är en bra exempel) och sedan komplettera med en begagnad vattentät kompakt (Olympus Tough, Nikon AW mfl) som du säkert kan hitta för en dryg tusenlapp. Då har du A) en reservkamera ifall huvudkameran slutar funka/går sönder/tappas bort/blir stulen och B) en kamera du kan använda i störtregn, i/vid poolen osv.

Tycker du ska använda kameran du har och slänga på en Canon EF 40/2,8 STM. Skaffa sedan en lämplig väska att hänga i bältet typ Think Tank Mirrorless Mover 10.

Jag förstår vad ni menar, iPhonen åker med oavsett. Eosen kommer nog bli hemma ändå, hade den på en tågluff i europa och även fast det blev bra bilder var den ofta i vägen och blev många gånger lämnad på hotellet.

Gillar era förslag och har höjt min budget så kommer förmodligen lägga på lite.

Har kikat lite och fått upp ögonen för Panasonic Lumix DMC-TZ70, hur ställer den sig mot Sonyn tex?

Tack så länge

Har kikat lite och fått upp ögonen för Panasonic Lumix DMC-TZ70, hur ställer den sig mot Sonyn tex?

Enkelt uttryckt: Mer zoom, mindre sensor.

TZ70 har ungefär en fjärdedel av sensorytan, så den kommer vara runt två steg brusigare och ha ungefär två steg mindre tonomfång. Jämför du med en RX100 II (den borde vara någorlunda lätt att hitta begagnad) så har TZ70 30 gånger zoomomfång mot 3,5 gånger. Men en inte så liten del av den skillnaden äts faktiskt upp av att du kan beskära mer ur bilderna ur en RX100 med jämförbara resultat.

TZ70 har inbyggd sökare vilket är trevligt - i synnerhet i en kamera där du kan zooma såpass rejält. RX100 II har ingen inbyggd sökare, men det har RX100 III (som är nyare och borde vara lite dyrare än II-versionen begagnad).

Sett till vikt och batterikapacitet är TZ70 och RX100 ganska lika.

---
Tänker att jag inte vill lägga för mycket pengar
på det eftersom kamera troligvis inte kommer användas
efter resan.

Häj
Det kan du inte vara så säker på!

Väljer man noga går det idag att finna kompaktkameror med bättre bildkvalitet än man föreställer sig kan vara möjligt (inkluderar mig själv).

För inte så längesedan köpte jag en RX100 III för att ha som komplement när min "tjockkamera" var för bökig att släpa med. Det som jag trodde aldrig skulle kunna hända - hände! Det blev snabbt så att det är nästan bara denna lilla skruttkamera jag fotar med numera - och detta trots att jag älskade (och fortfarande älskar) att fota med min A77 II. :.)

Och det lilla formatet gör att den är nästan helt ointressant att stjäla. Som alla "vet"; liten kamera = dålig kamera...

Det avgörande är väl hur pass fotointresserad du är.

Handlar det bara om att dokumentera, nöj dig med mobilen.

Själv är jag ingen riktigt foto-nörd men jag är i alla fall så pass intresserad att jag aldrig skulle åka på en sex månaders tripp till exotiskt resmål utan min systemkamera! Det är väl på en sådan resa det verkligen är kul att kunna ta bra bilder.? I din 600D med 18-135 har du en bra rese-kameran. Förhållandevis lätt och ett zoomomfång som är allround.

Visst, det kommer säkert att finnas tillfällen där du på grund av vikt och storlek inte vill ta med kameran ut men då får den väl ligga på hotellrummet istället och mobilen vara med. Stöldrisk, samma sak, ta inte med den i "farlig" miljö men nog kommer du att besöka platser där riskerna är "normala"?

Jag köper ny kompakt med jämna mellanrum, senast en Canon G7X (som liknar den rekommenderade Sony RX100). Förhoppningen är alltid att finna den perfekta kompromissen men hittills kan ingen av dem ge samma glädje som den "riktiga" kameran. Dels är bildkvalitén överlägsen, dels är handhavandet så mycket bättre med en större kamera.

Tycker jag.

Om du ändå skall köpa en kompakt och bara ha i 6 månader så måste förstås begagnat vara klockrent. Köp i så fall en populär modell så att den är lätt att sälja.

Värt att tänka på är att RX100 III har ett kortare zoomomfång än RX100 II (och RX100), men i gengäld ett bättre och ljusstarkare objektiv och inbyggd elektronisk sökare. För resefoto kan det kortara omfånget vara till nackdel.

För övrigt tror jag att alla kameror stjäls, oavsett storlek, så det gäller att inte lämna dem på bord och dylikt utan att de sitter fast i en rem eller något liknande. Jag brukar undvika kameratillverkarnas flashiga remmar med en massa logotyper, och också tejpa allt vitt på kameran med eltejp (inte för att jag vet om det gör någon nytta, men det skadar nog inte).

Det låter som andra också skrivit att begagnat är det optimala för din del.

Ett prisvärt alternativ är Canon PowerShot S110/S120 - en duktig liten kamera som alltid följer med i en bältesväska - borde kunna fås beggad runt 2 papp.

Jag är väldigt bestämd med att systemkameran lämnas hemma. Det är klart det blir bättre bilder men den är samtidigt för stor och jag är för rädd om den. Vill slippa den extraväskan, även om den går att göra mer mobil.

Jag är en intresserad fotograf men fortfarande på hobbynivå. Har precis lämnat kamerans automenyval om man säger så. Jag är däremot duktigare på redigeringen av fotona.

Nu kanske nån kommer rynka pannan men kom över en ny DMC-TZ70 för 2000;- så jag har köpt den. Men om jag hittar någon av era nämnda val till ett rimligt bris eller om jag ändrar mig kommer jag att returnera den. För det känns som alla föredrar Sonyn och den är ju förmodligen bättre, men dyrare.

Så, har ni tips på där man kan hitta kameror begagnat?

Sammanfatta för mig själv bara alternativen:
(RX100 I)
RX100 II
RX100 III
Canon PowerShot S110
Canon PowerShot S120
Canon G7X
Lumix GM1

Du kommer säkert att bli nöjd!

Panasonic är duktiga och har en lång historia av bra kompaktkameror bakom sig.

TZ70 har en rätt liten sensor, men man tar inte ut mer än 12 mpix, vilket gör mycket för bildkvaliteten även i något sämre ljus. Man sänkte faktiskt antalet pixlar mot föregångarens 18 mpix....

Att ha tillgång till 24mm (i 35mm) är mycket bra - och WiFi på resande fot mot mobilen likaså.
För att inte tala om EVF!

Lycka till!

Ett prisvärt alternativ är Canon PowerShot S110/S120 - en duktig liten kamera som alltid följer med i en bältesväska - borde kunna fås beggad runt 2 papp.

Tror Rajala säljer S120 för 2600 för medlemmar/kunder i helgen helt ny, så det kan ju vara ett alternativ om han inte hittar ett bra beg. ex.

Vill inte TS ha kvar den när han kommer hem så blir den säkert rätt så lättsåld då det är hysat lång garanti kvar på den.

Har föregångaren S95, men skulle jag köpa nytt idag så skulle jag klart överväga en 1":are med EVF (som tex RX100iii). Men å andra sidan så hoppar det ju rejält upp i pris då (även beg.).

S120 är en kanonkamera för pengar/storlek/vikt.

ANNONS
Götaplatsens Foto