Annons

Kompaktkamera med bra filmfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Pall

Aktiv medlem
Tänker införskaffa en kompaktkamera för enkla familjebilder när jag inte orkar släpa med min systemkamera. För att också slippa ha med videokameran vill jag att kompaktkameran skall ge hyfsade filmer i 1280x720. Önskemålet är att det under filmning går att zooma och att fokus hänger med. Pris kanske max 4000. Inbillar mig att de flesta kameror i övrigt ger en godtagbar bildkvalité när det gäller stillbilder.
Har kikat på följande, men hur bra de är på att filma verkar svårt att få fram:

Samsung WB500 och WB550
Panasonic Lumix DMC-LX3 (möjligen något dyr)
Panasonic Lumix DMC-TZ7
Casio Exilim EX-FC100
Canon Digital Ixus 990 IS

Har läst att Canon SX200 inte kan zooma under filmning, vilket kanske inte ovanstående Canon heller klarar. I såfall går den bort.

Kanske någon äger en av kamerorna och kan ge en liten beskrivning eller kanske har andra tips.

Tack på förhand.
 
Har iofs inte använt Panasonic DMC-TZ7, men jag använder ganska ofta TZ3, föregångare, på jobb och den levererar riktigt bra filmer för att komma från en kompaktkamera. Och då har den lägre upplösning på filmningen än TZ7. Jag skulle tro att filmfunktionen är minst lika bra på TZ7.
 
Tänker införskaffa en kompaktkamera för enkla familjebilder när jag inte orkar släpa med min systemkamera. För att också slippa ha med videokameran vill jag att kompaktkameran skall ge hyfsade filmer i 1280x720. Önskemålet är att det under filmning går att zooma och att fokus hänger med. Pris kanske max 4000. Inbillar mig att de flesta kameror i övrigt ger en godtagbar bildkvalité när det gäller stillbilder.
Har kikat på följande, men hur bra de är på att filma verkar svårt att få fram:

Samsung WB500 och WB550
Panasonic Lumix DMC-LX3 (möjligen något dyr)
Panasonic Lumix DMC-TZ7
Casio Exilim EX-FC100
Canon Digital Ixus 990 IS

Har läst att Canon SX200 inte kan zooma under filmning, vilket kanske inte ovanstående Canon heller klarar. I såfall går den bort.

Kanske någon äger en av kamerorna och kan ge en liten beskrivning eller kanske har andra tips.

Tack på förhand.

Hej Pelle!
Har testat min LX3 i HD Wide och är nöjd. Vill du ladda ner en av mina filmer och själv se kan jag göra den tillgänglig på nätet. Men jag varnar dig, den är stor - 275 MB.
Zoomen fungerar ej under filmning. Måste väljas läge innan. Det är nog vanligast bland den här typen av kameror.
Kontakta mig i så fall på [email protected].
 
Jag köpte en Casio Exilim EX-V8 för ett tag sen till min sambo som hatar min systemare, och den kan zooma under filmning. Optiken sitter inbyggd vinkelrätt mot motivet, och jobbar tyst. Det är en av anledningarna till att man sällan kan zooma medan man filmar med kompakter, de väsnas en massa och stör ljudupptagningen.

Iallafall, den verkar ha utgått, hittar den inte på Cyberphoto. Men den levererar helt ok filmer, om än inte i full HD-kvalitet, om du skulle ramla över en begagnad eller så...
 
Tz 5

Panasonic TZ 5 filmar bra (720) och du kan zooma under filmning. Den finns för runt 3000:- Den passar nog bra för dina behov.
 
Hej Pelle!
Har testat min LX3 i HD Wide och är nöjd. Vill du ladda ner en av mina filmer och själv se kan jag göra den tillgänglig på nätet. Men jag varnar dig, den är stor - 275 MB.
Zoomen fungerar ej under filmning. Måste väljas läge innan. Det är nog vanligast bland den här typen av kameror.
Kontakta mig i så fall på [email protected].

Tack för erbjudandet! Känner dock att det vore positivt att kunna zooma under filmning, så i det perspektivet går den bort.
 
ANNONS