Annons

Komplement till 70-200 o 28-105

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140916

Avslutat medlemskap
Hur skall jag komplementera min glugguppsättning för bästa resultat? Idag har jag en 30D med en EF70-200 L 2.8 och en EF28-105 USM II men jag funderar på att köpa en kompletterande lins, skall man byta ut 28-105an mot en 24-70L eller duger 28-105an och ist gå på en 17-40L 4.0 eller en sigma 12-24?
Det skiljer ju en hel del i pengar mellan 24-70 och de andra två...
Vad har ni för råd att ge?
//Mats

28-105 duger imho.

17-40 L borde väl vara ett rimligt val för att få lite vidvinkel. Det ser ut att vara det du saknar i din väska.

Fast glöm inte Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM om man pratar mesta möjliga vidvinkel alltså...

Antar att du har 28-105 som din allt-i-allo lins och det är den ju hyfsad som väl, du vet dina önskemål bäst huruvida du har med dig fotoväskan eller går runt med ett objektiv på kameran enbart. Har du för vana att bara köra ett objektiv så skulle 28 mm vara lite lite vidvinkel för min smak som generellt objektiv. 17-85 IS är mitt val av brännvidd och det funkar bra.

Annars hur är sigmas varianter i samma klass, funkar de bra tycker ni? Jag är lite skeptisk till Sigma men de kan ju leverera linser med 2.8 i bländare för samma pris som canon har linser med f4.....

//M

Har inte provat men tittar riktigt intresserat på deras billiga 50-150 2.8 objektiv.

Att dömma av betygen på rescensionerna här på sidan så funkar sigma bra.

Frågan är ganska märklig. Om 28-105:an duger kan du ju bara själv svara på. Och hur ska vi andra veta vad du vill ha när det gäller brännvidd? Vad "bästa resultat" är undrar jag också.

Utifrån din fråga är det lite svårt att lista ut vad du vill, men man an väl också nämna EF-S 17-55/2.8 IS som en bra normalzoom och perfekt i svagt ljus, 50/1.4, 85/1.8 eller 100/2 (min favorit), och tamron 17-50 som det pratats en del om. Ljusstyrka är i mitt tycke guld värt och ger dessutom snygga oskarpa bakgrunder (vilket du väl redan får med 70-200:an).

/T

Grejen är den att jag tänkte fixa så att jag har en allround utrustning som funkar till det mesta.
Dock kan jag känna att 28-105an ibland är lite ljussvag och då kanske man skúlle satsa på att byta bort den före man köper en vidvinkelzoom.

Jag skall satsa på fullsizelinser då jag har en EOS30 analog kamera som linserna skall passa på oxå.

Men det blir nog en EF17-40L4 först ev en 12-24 sigma men då den är ljussvag känns det lite fel.

Jag fotar mycket landskap så det är väl det som lockat hittils, men jag skall även försöka mig på att testa djurfoto framöver mha 70-200an och tc.

//M

mats.ingves skrev:
Men det blir nog en EF17-40L4 först ev en 12-24 sigma men då den är ljussvag känns det lite fel.
17-40 är ju rätt ljussvag den också, med f/4 över hela omfånget. Duger nog gott som tokvidvinkel på den analoga, men verkar inte särskilt kul som normalzoom på 30D:n.

Ja, du verkar ha hamnat i nåt slags tomrum där det bara finns 16-35/2.8 eller fast optik som alternativ...

Har själv varit där, så det blev en 5d i stället, då prisskilnaden till 30d var ungefär priset av en 17-55/2.8 is. Finns lite fler anledningar också dock ;o)

/Thorsten

ANNONS
Götaplatsens Foto