Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komplement till EF 70-200 f4 IS.

Produkter
(logga in för att koppla)

MackePacke

Aktiv medlem
Hej! Jag har bestämt mig för att köpa ett 70-200mm f4 IS när första bästa tillfälle ges. Nu undrar jag om ni kan tipsa om ett bra komplement på ca 18-55 eller 28-70 eller dylikt. Det bästa jag lyckats hitta är EF 17-55 f2.8 IS. Jag läste ett test där objektivets skärpa berömdes och jag vill ha skärpa och ljuskänslighet i det här objektivet.

Mvh Marcus

Alla tester jag sett på internet säger att det är skitbra.
Alla recensioner här på fotosidan säger att det är skitbra.
Vill du att någon här i forumet också ska säga att det är skitbra?

Vad kommer folk att säga?
"Det är skitbra"
"Om du i framtiden byter till fullformat-sensor så kommer det inte att fungera"

Men inget av det är väl några nyheter?

Hmm, jag kan inte minnas att min fråga gällde EF 17-55..? Min fråga var om det finns fler alternativ (bättre/mer prisvärt).

17-40 L objektivet? L säjer ju mycket. ny priset på den ligger på 7800 och 17-55 ligger på 10400. skiljer nästan 3000kr. då kan du ju nästan köpa en 50 1.4 för mellanskillanden. de skulle jag gjort. och kommer förmodligen själv göra.
har själv 70-200 4.0 och en 50 1.8 och ska köpa mig en 17-40 eller 10-22.

de va mina tankar

/Fabricio

24-70 2.8 L ?

Fyller området nedanför helt om du kör ff, annars saknas lite vidvinkel..

klockrenglugg är det iaf.. ( får min om ngn dag!)

Jag har själv ett 70-200/4 L utan IS och kompletterar det med ett 17-40/4 L...nästa objektiv på tur är nog ett 50/1,4.

Tycker ändå att jag inte saknar de där mm mellan 40 och 70.

Kort sagt: Om du klarar dig med en fyra i ljusstyrka så titta in 17-40...mycket bra bygge, fokuserar mjukt och andas kvalitet rakt igenom till ett mycket bra pris, kolla begagnat.

har också ett 70-200 o har precis köpt ett 10-22 som kompliment, otroligt roligt objektiv! den kombon passar perfekt för mina behov iallafall. sen kan man komplitera med ett billigt 50 också om man vill o då är man ju helt hemma så att säga :)

Tack för svar.
17-40 skulle nog fylla mina behov över zoomomfånget. Men då det är 70-200mm f4<- som gäller så skulle jag nog föredra ett ljusstarkt objektiv på de lägre brännvidderna. (hjälp mig med fotospråket :D)

Att som Fabricio säger, använda mellanskillnaden (vid köp av 17-40) på ett 50mm f1.4, låter kanske intressant. Risken finns att jag är lite för kär i att kunna zooma in och ut lite..

Jag skulle rekommendera Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF), och sedan kanske komplettera med ett Canon EF 50/1,4 USM. jag har precis den uppsättningen objektiv och är supernöjd. Du får dessa två ovanstående objektiv för samma pris som för ett Canon EF 17-40/4L USM.

ANNONS
Götaplatsens Foto