Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompleterande objektiv till nikon d40?

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias_onlajn

Aktiv medlem
Köpte min d40 och fick med kitobjektivet + tamron 55-200. Eftersom jag ville ha ett zoomobjektiv med AF-S då d40 saknar af motor i huset så köpte jag ett Nikon Nikkor 55-200 AF-S & VR som jag är jättenöjd med.

Men jag skulle vilja ha ett normalobjektiv för inomhus, trånga utrymmen och porträtt osv. Några tips på vad man kan kolla efter på begagnatmarknaden? Är lite småpank efter 55-200 objektivet så får gärna röra sig om någon lite billigare variant, helst med AF-S då eftersom d40 som sagt saknar af motor.

Jag skulle rekommendera 35/1.8 före 50/1,4. 35:an är visserligen i kortaste laget för ansiktsporträtt, men den är så skarp att även om man beskär bort hälften av bilden (för att kunna stå på längre avstånd än 1m för ansiktsporträtt) är skärpan i min mening tillräckligt bra. Visserligen med 6MP kamera kan det bli lite si och så då med högupplösta utskrifter på A4... Jag rekommenderar denna glugg främst för sin mångsidighet, ljusstyrkan är bra och brännvidden funkar hyfsat bra inomhus (skulle inte göra nåt om den var någon millimeter kortare heller). 50:an är i min mening på tok för lång för att användas inomhus om man vill få med något av rummen.

Ett tredje alternativ är sigmas 30/1.4. Gäller bara att se till att man får ett bra exemplar som fokuserar rätt. Långt i från alla gör det utan en tur till verkstan för justering... Men då den funkar som den ska får den toppenkritik.

ANNONS