Annons

Komposition

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Ett dilemma jag ofta stöter på när jag fotograferar i en stad är alla störande objekt runtom objektet jag vill fota. Står jag för nära t.ex. en byggnad jag vill fota får jag inte med hela byggnaden. Står jag för långt ifrån får jag med många andra saker som t.ex. el-kablar och soptunnor. Ofta även en kiosk samt en buss. Går jag runt byggnaden och letar efter en annan vinkel kommer ett annat hus ivägen i min bild. Vad finns det för tips och knep att använda sig av i sådana situationer förutom ett vidvinkelobjektiv för att göra bilden bra?
 

eskil23

Aktiv medlem
Det finns många sätt att försöka komma runt problemet. Mer eller mindre effektiva och mer eller mindre "accepterade".

* Reutchera bort allt som du inte vill ha med. Det underlättar att ta bilder av samma byggnad med en liten förflyttning i sidled så att det som står ivägen täcker olika delar av byggnaden.

* Fota tidigt på morgonen när inte lika mycket folk, bilar och bussar är ute.

* Skaffa en fotomast, dvs ett 6-8 meter högt stativ för att komma över eventuella hinder. Utlös kameran med fjärrutlösare eller ännu hellre med WiFi så att du ser vad du siktar på.
 

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Det finns många sätt att försöka komma runt problemet. Mer eller mindre effektiva och mer eller mindre annorlundaerade".

* Reutchera bort allt som du inte vill ha med. Det underlättar att ta bilder av samma byggnad med en liten förflyttning i sidled så att det som står ivägen täcker olika delar av byggnaden.

* Fota tidigt på morgonen när inte lika mycket folk, bilar och bussar är ute.

* Skaffa en fotomast, dvs ett 6-8 meter högt stativ för att komma över eventuella hinder. Utlös kameran med fjärrutlösare eller ännu hellre med WiFi så att du ser vad du siktar på.
En fotomast har jag inte tänkt på. Ska skaffa mig en sån. Köpt en kamera med utvikbar skärm just för att kunna ta bilder från annorlunda vinklar. Och IR fjärr har jag också.
 

eskil23

Aktiv medlem
En fotomast har jag inte tänkt på. Ska skaffa mig en sån. Köpt en kamera med utvikbar skärm just för att kunna ta bilder från annorlunda vinklar. Och IR fjärr har jag också.
En IR-fjärr som ML-L3 har inte så lång räckvidd, men några meter ska den nog klara av. Däremot så behöver du nog kikare för att kunna se skärmen. En WU-1a eller WU-b (beroende på vad du har för kamera) och en mobiltelefon är nog smidigare.
 
ANNONS