Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komprimera TIF - ofarligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Hårddisken i min bärbara PC börjar bli lite full. Huvudorsaken är en mängd TIF-bilder. Kan jag låta datorn komprimera dessa utan att de tar skada kvalitetsmässigt? Vilka nackdelar får jag med komprimering, utöver att det går lite långsammare? Tacksam för svar!
MVH
/JK

Komprimering av TIF medför ingen kvalitetsförlust. Däremot gör det oftast ingen nytta på fotografier. De blir inte så mycket mindre och jag t.o.m. sett en exempelbild som blev större efter komprimering.

Jag har börjat prova PNG istället för TIFF för att arkivera mina scanningar. I alla fall för svartvita bilder medför det en rätt stor besparning vad jag kunde se. Kan dock vara att jag inte riktigt fattar möjligheterna med TIFF :)

Som exempel satt jag igår och scannade S/V. TIFF-filerna i 16 bitar blev på runt 62-65Mb, motsvarande PNG-filer i 16-bitars gråskala blev 15-20mb.

Nome Nescio skrev:
Varför komprimera? Hårddiskar kostar idag mindre än vad CD/DVD kostar per MB.

Jo, jag vet, men det är praktiskt att ha alla mina original i min bärbara jobbdator och jag känner inte att jag vill kräva en större inbyggd HD av jobbet - av det skälet...

Om man använder LZW kompression på sina Tiff bilder så kommer man i många fall bespara upp till 50% lagringsutrymme.

LZW är helt oförstörande och utnyttjar det faktum att pixlar med samma färg ibland ligger brevid varandra.

Komprimering sparar både utrymme och snabbar upp kopiering av filerna med samma faktor.

Det finns inga nakdelar att komprimera med Tiff LZW

Dessutom så är Tiff ett gamalt välbeprövat filformat med stor kompabilitet.

I dagsläget så bryr sig inte tryckerierna om man skickar JPG PDF TIFF eller EPS till dem.

LZV-komprimering är sårbar. Om det blir ett fel i filen så avbryts inläsningen. Det är bl a därför de flesta tidningar vägrar ta emot LZW-komprimerad TIF.
PNG-filer beskriver inte pixel för pixel med upprepningstecken som LZW utan här skriver man över hela bildytan på något sätt. Kvalitén ökar hela tiden och är maximal då man nått filslutet. Om det blir fel så avbryts inläsningen och den bildkvalité man har i det ögonblicket kan man jobba vidare med.
Om det blir fel i en TIF-fil fortsätter oftast inläsningen men pixeln vid läsfelet kan bli vad som helst.
/Harald

Haraldus skrev:
PNG-filer beskriver inte pixel för pixel med upprepningstecken som LZW utan här skriver man över hela bildytan på något sätt. Kvalitén ökar hela tiden och är maximal då man nått filslutet. Om det blir fel så avbryts inläsningen och den bildkvalité man har i det ögonblicket kan man jobba vidare med.

Det där är bara sant om man har en "interlaced" PNG-fil, vilket man i praktiken ytterst sällan har, och har inget att göra med LZW versus zlib-komprimering utan beror helt enkelt på vilken ordning data lagras i filen.

ANNONS
Götaplatsens Foto