Annons

Komprimeringsgrader på Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilúvatar

Medlem
Ni som har Nikon D80 (skaffade nyss en själv): Märker ni stor skillnad på komprimeringsgraderna (Fine, Normal, Basic)? Jag tycker inte att jag ser så stor skillnad. Kanske lite jpeg-artefakter på Basic vid 100% zoomning, men inte annars. Blir ju lite skillnad på filstorleken...

Tycker att Raw-filerna blev brusigare än bästa jpeg. Kan det vara möjligt?

Kan inte säga så mycket om jpgresultatet vid olika komprimeringar eftersom jag mest fotar raw.

Mer brus i rawfilen kan det nog vara om du har ställt in väldig låg eller ingen brusreducering i din rawkonvertering.

AHA! Där har vi brusförklaringen. Tack! Har inte fotat med RAW tidigare, så det här lär bli en ny erfarenhet. Helt ny på systemkamera över huvudtaget...

vet att när jag kollade raw filer från d50 i acdsee såg de helt fuckedup ut, men i nikons egna program såg de bra ut, kan ju också vara nåt att tänka på, nu vet jag inte om d80s rawfiler går att öppna öht i acdsee

har inte testat de olika graderna faktiskt, det skall väl inte vara så stor skillnad vad jag förstår, skall testa olika storlek också, ken hade nån test med det där fast i d200, om nån algoritm som inte förstörde bilderna om man plåta i halva storleken typ, dvs att i medelstorlek kommer bilderna se bättre ut, nånting ditåt, kom inte ihåg exakt, ujuj det där lät flummigt, sorry

jag köpte EXIFPro i natt 179 kronor på nätet och shitponfritt så snabb den är på att visa NEF bilder.

jag har inte fotat så mkt med min D80 änbara haft den 1 vecka snart och ligger mest i sängen på grund av en olycka.

jag kör bara på raw och största JPG . man vet aldrig när vinnar bilden sitter o då känns det skit o inte ha den i full upplösning.
minneskorten kostar inte mkt nu

6200 bilder på lägsta upplösningen och 220 på högsta med 1 4gb kort :)

ANNONS
Götaplatsens Foto