Annons

konstiga färger med iso 800

Produkter
(logga in för att koppla)

alexalex

Avslutat medlemskap
hej

har en canon 350d och och är inte världens bästa på tekniken och så. jag behöver hjälp då alla färger blir helt fucked up när jag använder mig av iso 400 eller 800. allt blir bara så fel, grönaktigt, och färglöst. vad har hänt? jag har provat att återställa alla inställningar men det hjälper inte.

tacksam för all hjälp

Låter som om du skulle behöva ändra vitbalansen? Sätt den till blixt och ta en bild med blixt, blir färgerna rätt då?

Normalt blir färgerna något mindre mättade på höga ISO-tal, men färgstick ska det inte bli bara pga det.
Eftersom du skriver att du får grönstick så funderar jag på om bilderna är tagna i lysrörsljus. Färgen och styrkan på ljuset varierar nämligen under cykeln och då kan man få inkonsekventa exponeringar med färgstick. Detta händer på korta slutartider (kortare än 1/100) och slutartiden blir ju kortare på högre ISO-tal.

Ladda, som sagt, gärna upp en bild så är det enklare att se vad det skulle kunna vara...

jag provade att ändra vitbalansen men det gjorde ingen skillnad. nu har jag låtit kameran vila ett par dagar och nu har jag inga problem. men det är ju ändå märkligt.

bilderna togs inte i ljusrörsljus, inomhus med vanligt dagsljus. och jag provade att fota samma motiv från samma plats med alla olika isotal och det var på 400 och 800 som det blev grönt. nu har jag låtit kameran vila och nu provade jag att tasta allt igen och då är allt ok igen.

kan ju fortfarande ladda upp bild men nu verkar det ju fungera igen. mycket märkligt men jag känner mig iaf glad igen

Har du möjlighet så ladda gärna upp en bild. Jag är, om inte annat, lite nyfiken. :)

Det kan ju vara så att det är något som är galet i det/de förstärkarsteg som förstärker signalen från sensorn. Det kah bara glappkontakt eller så och då kan ju felet komma och gå. Har du garanti kvar så kan det ju vara värt att låta kolla upp det oavsett om det funkar just nu.

här är en bild. till vänster är den bra och till höger när färgerna har blivit konstiga (iso800). tänkte så ni ser skillnaden.

Bilagor

• maria2.jpg
    maria2.jpg
    38.3 KB · Visningar: 402
alexalex skrev:
här är en bild. till vänster är den bra och till höger när färgerna har blivit konstiga (iso800). tänkte så ni ser skillnaden.

Ingen av bilderna ligger rätt om jag mäter bildrna.
Dessa två bilder har justerats efter samma samma RGB värde i soffan, dvs estimerad som vit soffa . Är den vit ?
Jag tror därmed inte att din kamera är behäftad med några konstigheter även om du väljer 800iso.Din bild har antagligen dagsljus från ett fönster, Stämmer det? Det är därmed troligare att din kameras vitbalansering som diffar med två olika värden
Mikael

Bilagor

• färg.jpg
    färg.jpg
    10.8 KB · Visningar: 372
Senast ändrad:
"Det är därmed troligare att din kameras vitbalansering som diffar med två olika värden"

men varför är det så? och hur undviker jag det? jag har fått tillbaka problemet och det spelar egentligen ingen roll var jag är eller vad jag för andra inställningar

Alla förinställda vitbalanslägen har ett visst område som det spänner sig över. Ex 4600-5000K
Detta område kan kameran röra sig och därmed kan färgtonen i bilden skilja lite beroende på vilken ISO som valts.

Efter att ha kollat på bilderna igen så tycker jag inte att det ser ut som något problem med vitbalansen.
Tröjan är visserligen en aning kallare, men huden är ju mer eller mindre askgrå och soffan går i cyan.

Om du fotar i Raw format så kan du rätta till vitbalansen i efterhand utan kvalitetsförlust.

kent.

jag har nu varit i kontakt med stället där jag köpte kameran och ska nu skicka in den på reparation/service. så förhoppningsvis så kommer det här lilla mysteriet att lösa sig. tack så jättemycket för all hjälp.

//alexandra

ANNONS
Götaplatsens Foto