Annons

Konstiga prickar på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

De Tomaso

Avslutat medlemskap
Hej

Min far köpte en Canon Digital IXUS 750 för två år sen kanske eller mer och har använt kameran till att dokumentera saker på jobbet. Dock har prickar börjat visa sig på bilderna så han köpte en ny kamera. En Canon IXUS 1000 HS.

Sen när han skulle fota igår så vart det prickar igen på bilderna.

Jag tänkte först att det var dam på linsen men då en helt ny kamera visar exakt samma sak så vet jag inte vad det kan bero på. Jag har själv testat fota med min systemare men hos mig blir bilderna rena och fina utan prickar.

Här är ett exempel:
http://forumbilder.se/images/c9201191058AMd917.jpg

Någon som vet vad detta kan bero på och hur man löser det?

Tackar på förhand! :)

Hej

Min far köpte en Canon Digital IXUS 750 för två år sen kanske eller mer och har använt kameran till att dokumentera saker på jobbet. Dock har prickar börjat visa sig på bilderna så han köpte en ny kamera. En Canon IXUS 1000 HS.

Sen när han skulle fota igår så vart det prickar igen på bilderna.

Jag tänkte först att det var dam på linsen men då en helt ny kamera visar exakt samma sak så vet jag inte vad det kan bero på. Jag har själv testat fota med min systemare men hos mig blir bilderna rena och fina utan prickar.

Här är ett exempel:
http://forumbilder.se/images/c9201191058AMd917.jpg

Någon som vet vad detta kan bero på och hur man löser det?

Tackar på förhand! :)

Det är damm i luften i rummet som lyses upp av blixten. Eftersom blixten sitter som den gör på kompakter så blir effekten tydligare än på en systemkamera, jämför "röda ögon" syndromet.

I ett annat sammanhang har jag hållit ett vanligt A4-papper i en böj framför blixten så att blixtljuset ska slå lite mjukare.
Kanske kan vara ett tips här också.

Petter ...

Precis som Mattias skriver så är det damm i luften.
Kör en lång slutartid (om möjligheten finns på din kompaktkamera) på stativ (eller något annat stabilt) om du vill ha en hyfsad bild där inne. Eller ställ upp en bygglampa. Blixt funkar i alla fall inte.

/Hannes

Det finns viss möjlighet att rädda redan tagna bilder genom efterbehandling. Jag gjorde en snabb justering av kontrast och skärpa bara för att visa på möjligheten. Någon som är duktig på efterbahdnling kan säkerligen göra bilderna nästan godtagbara.

Men tipset om bygglampan tycker jag var riktigt bra!

Petter ...

Bilagor

• c9201191058AMd917.jpg
    c9201191058AMd917.jpg
    40.8 KB · Visningar: 210
ANNONS
Götaplatsens Foto