Annons

Konstigt svar på min annons här på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

DanNikon77

Aktiv medlem
Det här konstiga svaret har jag fått på min annons här på fotosidan gällande mitt Tamron vidvinkelzoom 10-24mm till Nikon :
Vad är det frågan om?

Hello,

I am Francis Raphael, I will like to invest in your country. all I want is an honest and reliable person who can be my partner. please email me on*francisraphael303@gmail.com*for more details.

Best Regards

Francis Raphael US Army Afghanistan

Mvh Dan
 

pela04

Ny medlem
Det här konstiga svaret har jag fått på min annons här på fotosidan gällande mitt Tamron vidvinkelzoom 10-24mm till Nikon :
Vad är det frågan om?

Hello,

I am Francis Raphael, I will like to invest in your country. all I want is an honest and reliable person who can be my partner. please email me on*francisraphael303@gmail.com*for more details.

Best Regards

Francis Raphael US Army Afghanistan

Mvh Dan
Pishing , har fått likadant på en annons jag har
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Det är en blåsning förstås. Gissar på en variant på Nigeriabrev. Han vill skicka en massa pengar till dig, men du måste först lösa hans omkostnader för att han ska kunna göra det eller något sådant.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det här konstiga svaret har jag fått på min annons här på fotosidan gällande mitt Tamron vidvinkelzoom 10-24mm till Nikon :
Vad är det frågan om?

Hello,

I am Francis Raphael, I will like to invest in your country. all I want is an honest and reliable person who can be my partner. please email me on*francisraphael303@gmail.com*for more details.

Best Regards

Francis Raphael US Army Afghanistan

Mvh Dan
Det brukar benämnas Nigeria brev. Ett av Internets första bedrägierier. Glöm det bara och svara aldig på dessa mail. Det finns ett skäl till varför de kallas NIgeria mail. Fast det kan du själv lika gärna söka upp på internet. HIstorierna är för långa för jag skall orka ge dig ens en sn sammanfattning.Vet inte om du är väldigt ung eller inte så van vid internet.


Jag har använt Internet sedan innan world wide web fanns. Redan då började de som såg sätt att bedra folk göra sina försök.
Idag är de oftast mycket mer sofistikerade än vad du fått. Surfa lugnt med var kritisk. Det finns många hajar där ute som simmar på rygg med fenan nedåt.
 

Cambo

Aktiv medlem
Det här konstiga svaret har jag fått på min annons här på fotosidan gällande mitt Tamron vidvinkelzoom 10-24mm till Nikon :
Vad är det frågan om?

Hello,

I am Francis Raphael, I will like to invest in your country. all I want is an honest and reliable person who can be my partner. please email me on*francisraphael303@gmail.com*for more details.

Best Regards

Francis Raphael US Army Afghanistan

Mvh Dan
Även jag har fått den trevliga inbjudan. Har två gånger anmält snubben men FS är kanske inte i tjänst
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
En annan variant av blåsning när man säljer grejor på nätet är att en utländsk köpare gärna köper om man skickar grejorna till utlandet, t ex England. De skickar då ett falskt kvitto på överföring via t ex PayPal för att du ska känna dig trygg med att skicka grejorna. Sedan har du varken prylar eller pengar.

Dessa annonser känner man lätt igen på att det sällan står i svaret vad man säljer, mer i stil med "i want to buy your item" istället för att man vill köpa ditt objektiv. Det är också för att de skickar samma svar på en satans massa annonser på olika prylar och hoppas att någon går på det.
 

DanNikon77

Aktiv medlem
Ah ok , att det var nåt som jag inte har lust att ha med att göra förstog jag men inte exakt vad det var.
Kanon att man kan fråga såhär , Tack för svar!

Mvh Dan
 

pysse

Aktiv medlem
Det här konstiga svaret har jag fått på min annons här på fotosidan gällande mitt Tamron vidvinkelzoom 10-24mm till Nikon :
Vad är det frågan om?

Hello,

I am Francis Raphael, I will like to invest in your country. all I want is an honest and reliable person who can be my partner. please email me on*francisraphael303@gmail.com*for more details.

Best Regards

Francis Raphael US Army Afghanistan

Mvh Dan
det är bara att kasta ...uppenbart mygel
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man kan även göra som den här killen och roa sig med att starta en dialog med bedragaren:
https://www.youtube.com/watch?v=_QdPW8JrYzQ

God underhållning! :)
Gillade det hela skarpt,

Fast många som åkte dtr tycker nog inte det är lika kul.

För många år sedan åkte jag själv dit. En medlem via fotosidan sålde en intressant topp kamera från Canon. Han var en mästare på att ljuga. Jag kom ut ur det hela efter pressat honom hårt- Givetvis hade han lyckats lura många andra. Han var en skåning som var beroende av spelberoende.
Jag förlorade inga pengar men flera andra gjorde det-
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du har säkert rätt. Man brukar benämna prostitution som det äldsta yrket.
Det är kanske inte korrekt. Att lura folk på pengar på det ena eller andra sättet är troligen lika gammalt.
Att hitta på att prostitution är det äldsta yrket är bara en släng av whataboutism (om jag förstått det nya ordet rätt). Man vill helt enkelt ha uråldriga argument för att legalisera prostitution eller köpa av sexuella tjänster. ”Det har ju alltid funnits”.

Angående bedrägerier och lurendrejerier dök det säkert upp långt innan vi hade pengar att lura av varandra.

Avseende Nigeriabreven så fick jag en gång ett sådant i brevlådan. Alltså på den tiden man skickade brev till varandra i form av papper i kuvert med frimärke. Från en advokat. Något om en avlägsen släkting och ett arv att hämta ut. Rent nonsens. Men såg trovärdigt ut med advokatfirmans brevpapper och kuvert.
 

M7_21

Aktiv medlem
Idag har bostadsinbrotten minskat kraftigt, vem orkar gå omkring med en kofot för att bryta sig in och stjäla smycken?

Istället växer bedrägerierna mot äldre som blir uppringda från a) banken b) polisen c) försäkringsbolaget d) eller en okänd person som gärna vill ha dina kontouppgifter och koden för att de har "upptäckt" ett litet fel på ditt konto som de nu vill "rätta till."

Så, lurendrejeriet fortsätter, om annat bara med nyare metoder. Det är ju lättare att luras via mobilen än med kofoten.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
För några år sen blev jag uppringd av "microsoft" av en man som pratade engelska med indisk brytning. Först blev jag förbannad och bad honom dra åt helvete. Sen kom jag på att om de ringde igen så skulle jag skoja med dem. De ringde igen. Flera tillfällen uppehöll jag dem i ca 1 timme med alla möjliga missförstånd samt att jag var tvungen att boota om min dator vilket tog tid. Under tiden gick jag o fikade i 20 minuter och de var alltid kvar. Vid ett tillfälle blev person 1 uppgiven och jag fick prata med hans chef som även han blev uppgiven och kopplade mig till chef #2 som ganska snabbt förstod att jag drev med dem. På hans fråga om jag drev med dem svarade jag ja, varvid han skällde ut mig. Dagen efter ringde de igen. Till slut tröttnade jag för jag hade slut på varianter att fördröja dem. När jag till slut bara pratade tyska med dem så slutade de ringa. Nu har det gått ett tag och nu saknar jag dem lite.
 

Cambo

Aktiv medlem
Vid ett par tillfällen skojade jag lite med uppringande försäljare. Helt plötsligt erbjöd jag honom att köpa min Saab för ett bra pris. Det blev tyst i luren så jag fortsatte att beskriva årsmodell, färg och hur långt den hade gått. Dessutom sa jag att om han var snabb skickade jag med en cykel.
Det här var ingen skojare utan en av dessa säljare av mobilabbonemang. Kanske det går att testa på skojare också?
 

Ventures

Aktiv medlem
Vid ett par tillfällen skojade jag lite med uppringande försäljare. Helt plötsligt erbjöd jag honom att köpa min Saab för ett bra pris. Det blev tyst i luren så jag fortsatte att beskriva årsmodell, färg och hur långt den hade gått. Dessutom sa jag att om han var snabb skickade jag med en cykel.
Det här var ingen skojare utan en av dessa säljare av mobilabbonemang. Kanske det går att testa på skojare också?
Vanliga telefonsäljare ska man inte vara elak mot om de inte förtjänar det. Det kan vara din grannes barn som lyckats skaffa ett jobb.
 
ANNONS