Annons

Lurig affärsman...

Produkter
(logga in för att koppla)

rogge

Aktiv medlem
Hej fotovänner!
vad säger ni om följande konversation?
Han verkar lurig...
Beklagar korkade frågor och dålig engelska.
/Rogge




Hello there !!

I just saw your bid placed on this auction Canon EOS 1D Mark II 8.2 Megapixel and I want to anounce you that from this moment you can buy the same item for a better price

I am a private seller and i want to sale a Canon EOS 1D Mark II 8.2 Megapixel for the price of 6000 SEK

If you would like to find out more info's please write me back

Best Regards


--------------------------------------------------------------------------------
Hi

who are you?
For how long time have you got the camera?
do you have receipt papers from when you bought it?
Where do you live?
how can you send it?
I will pay you when i get it in the postoffice, nothing else, it4s too risky.
can you send me a picture of you with the camera, and a scanned copy of your ID card.
Regards Rogge

----------------------------------------------------
I'm located in Genova, Italy but this won't be a problem because I can ship you the unit using a professional shipping service like UPS, FedEx or DHL... it's your choice. I use to ship my packages outside Italy using UPS Worldwide Express service from UPS. I'm very satisfied with this service, like my clients do. The delivery will take at most 2 working days. I will also provide you the tracking number of the shipment so you can track your package during all process delivery.


I have the camera for three months ... i have all papers necesarry


You will have to pay me securely using a Wire Transfer service. I prefer "Western Union" because they provide fast and quality services.
Using "Western Union" is very easy, fast and secure: All you have to do is to go to your nearest Western Union branch ( usually bank or post office where you see the Western Union mark ). There you complete the Send Money Form and deposit the money. That's all. It takes less than 5 minutes. You don't need even an bank account or something like this. All you need is my complete name and address.

Please check www.westernunion.com to find your nearest Western Union branch by clicking on Find Agent Location button


----------------------------------------------

Hi

Is there something wrong with it because you only have had it for 3 mounths, how old is it?
ok i4ll check "western union"
is there any "dead" pixels?
is there battery, charger, manual, cd:s, memory, cables included?
would be nice with a picture of all things.
: )
/Rogge

--------------------------------------------------

Yes all accesories included + international warrany papers

Please check the attached files to see standard pictures with my camera

-----------------------------------------------

Hi

Looks fine but you did`nt answer my question:
Is there something wrong with it because you only have had it for 3 mounths, how old is it?
Ok soon we are close to a deal.
looking at western union now
/Rogge

------------------------------------------------

Dear sir !!

No scratches no nothing wrong ... i have it for three months but i used only few times for some pictures

Ok

Now for a wire transfer via Western Union you will need my full name and address :
XXXXX

------------------------------------------

ok
if i will do this
are you getting it in euro?
6000 SEK would be 652 Euro.
/Rogge

--------------------------------------------------

Yes the bank will convert the money you sent in EURO curency

As soon as the transfer is done please send me the scaned receipt from Western Union so i can check the transfer

After that i will let the shippment go ... i will use a UPS Third Party service and they will let you inpect and test the unit .... they have also a return of the money back and the unit to the seller if something is wrong .

So until then i wish you best regards

-----------------------------------------------
ok
now i have to get to sleep.
work tomorrow.
Hope you keep the camera for me.
/Rogge
---------------------------------------------

ok

I will wait your transfer confiramtion tomorrow

------------------------------------------------

i have a 100 km for the nearest western service office so maybe i cant tomorrow, working late.
Did you buy it new?
/Rogge

------------------------------------------------

OK

yes i bought it new

--------------------------------------------------
Hi
Today i have called both western union and UPS and western said that it4s very usual that people get cheated vi western and they did not recommend me to do like you want.
UPS said that you have got to have a custumernr at UPS to be able to send in Third part, do you have a customernr?
C.O.D cash on delivery was the same rules.

You have not amswered many of my questions! like: Send me an copy of your ID card,

At last, I won´t pay in any other way than when i get it att the postoffice.
-----------------------------------------------

:)) you want to see my ID card ... :))) you are serious ??? i think not ... we are here to do deals not to test me if i am who i say i am .... i didn't ask you to send me your ID card ..... i think you have no experience in this kinds of deals

also you will do what you want i can not make you buy my unit in my method ..... so if you will want to proceed with this deal you will do it in my way else good luck
---------------------------------------------


No you did´nt, but you are not the one hwo looses a lot of money.


I have alot of experience, and it says that never send money to someone you dont know without garanties.
What kind of garanti can you give me? You can not send me Cash on delivery, if you do you will get your money anyway and i get my warranty that the box inkludes a camera and not a piece of rock.

What Garanties can you give me Antonio?

/Rogge
 
Jag skulle inte beställa en rulle film av nån som betedde sig på det där viset... Passa dig för honom.
 
Denne kille är ABSOLUT INTE SERIÖS. Klart bedrägeriförsök. Tyvärr väldigt vanligt. Anledningar.
1 För billigt för att vara sant.
2 Lämnar inte ut identitet.
3 Säljer inte mot cash on delivery.

OBS KÖP INTE !!!!
MVH, Niclas Vestman
 
Solklar scam enligt vanligt manér. Tyvärr. Verkar det för bra för att vara sant så är det nästan alltid det.

De här typerna brukar operera från Ebay, men kan säker dyka upp på andra ställen. Kännetecknen är generellt:
* 1D/1Ds/etc till löjligt lågt pris, $1000 är vanligt.
* Vill ha betalt per Western Union el. Moneygram.

Western Union och liknande är lika säkert som att skicka kontanter i ett kuvert, d.v.s. när du skickat pengarna är de _borta_, oavsett vad som sen händer.
 
det där är ju ett skolexempel på bluff... en 40000-kronorskamera för 6000? "I used it to take a few pictures", jojo.

var hittade du denna? ebay? isf borde du anmäla den.
 
Jaha...ja.. jag säger bara HALLÅ!! Tänk.. och tänk igen...

Vill inte kalla dig för naiv.. men en kamera som är värd MINST 20.000:- på begagnatmarknaden, som säljs för 6000:- ... Ja, du förstår säkert..

Detta är egentligen som en uppmaning till ALLA som letar efter billiga kameror.

1. Använd aldrig aldrig aldrig Western Union..

2. Köp aldrig aldrig aldrig kameror från Barcelona, Italien eller länder som typ bulgarien/ungern.

3 Kolla på priset... överdrivet billigt=bluff

Frågan är bara.. hur många gånger man måste påpeka detta ;)
 
Jag har också fått liknande svar ... tre gånger ... då jag började bjuda på olika auktioner med dyra kameror =D
 
Varför går folk på detta???? det finns trådar om detta här på FS och massor av trådar på utländska communitys, en ny mark II för 6000skr???? kom igen,det säger väll sig själv att det är bluff, eller:S
 
Ville bara göra ett inlägg angående Western Union, har personligen använt denna service när jag varit på resande fot och anhöriga har skickat pengar hemifrån.

Jag var bland annat i Rio de Janeiro, som bland annat är känt för att man kan ta vilket VISA-kort som helst och handla det man behagar...Ingen legkontroll där inte!

Döm om min förvåning när jag första gången skulle hämta ut pengar via western union. Har aldrig upplevt maken till identitetskontroll! Besöket hos banktjänstemannen där jag skulle hämta ut pengarna tog säkert 1 timme minst. Passet kontrollerades minutiöst, man gick bland annat iväg och gjorde en äkthetskontroll. Jag fick skriva min anteckning ett flertal gånger på ett papper för att de skulle kontrolla handskriften. Jag fick ange namn på den som lämnat pengarna och skriva på en form av kontrakt som angav att det var jag som hämtat ut pengarna, vilket banken även fick en kopia av. Konklusionen är att kontrollen gällande detta var mycket större än om jag går på banken och tar ut 30 000 kr i kontanter i Sverige (vilket också har hänt).

Så, att döma ut Western Union som metod är kanske dumt att göra generellt, eftersom man måste lämna personuppgifter om mottagaren när man gör instättning på Western Union och det tydligen i vissa fall görs synnerligen noggranna identitetskontroller.

Bara en tanke?!

Mvh Mange
 
Jag själv kontaktade en säljare för ett proffshus, som sade sig vara bosatt i Paris.

Vi mailade fram och tillbaka, trevlig komm.

Han ville ha 15000,- och jag tvivlade (mellan raderna) trots en trevlig kontakt genom hela samtalet på hans ärlighet.

Jag efterfrågade så senare serienummret på varan, då vände det hela. Han blev kort i orden och frågade om jag faktiskt VAr intresserad!

Jag svarade JA och frågade sedan om det var OK att jag kom på ParisWeekendbesök med cash.

Han svarade: Ja, inga problem. Vi kan träffas när som helst, jag har huset med och vi kirrar ett byte lätt som en plätt. (Fritt översatt).

Vi avslutade med att jag skulle återkomma vid vidare intresse och kanske bokad biljett.

(Pga den efterföljande reaktionen och s,numret jag inte fick så svalade mitt intresse,,)

**

Mitt tips, fråga om killen när beredd på ett möte!

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Jaha...ja.. jag säger bara HALLÅ!! Tänk.. och tänk igen...

Vill inte kalla dig för naiv..



Hej!

Ja Ja Ja va fasen det har jag ju fattat hela tiden...jag har bara velat driva honom lite för att se vad han går med på och inte vad det gäller vem han är osv.
han har faktiskt lämnat namn och en adress som verkar vara en privat person men vad den leder vet ju ingen, hade planer på att ringa 118 118 utland o kolla på skoj.

/Rogge
 
Jag fick också ett mail av en kille i Italien som ville sälja ett 70-200 IS till mig. (ganska billigt!)

Visst, det blir kanon sa jag, eftersom jag har en bekant i Italien och även ett par vänner som skulle åka dit precis.

När jag nämnde detta och att det helt plötsligt skulle bli tal om ett köp mellan fyra ögon var det inte intressant att sälja någon optik längre...

Det finns många luringar! Men visst är det frestande ibland att undersöka!! Det kan jag inte sticka under stolen med =o)

Mvh /Peter
 
Var med om en liknande incident...fast tvärt om. Här var det en gynnare i england som ville köpa min kamera men som inte ville använda sig av "cash on deliviery" utan av en variant av blockets "betalgaranti".

Han hade dessutom svarat på en svensk annons och kunde inte svara på om han kunde svenska eller inte...en rad otydligheter resulterade slutligen i att jag tackade för kaffet och sålde kameran till en person i sverige öga mot öga.

Får man en skum känsla i magtrakten så är det förmodligen inte bra och då ska man hålla hårt i både plånbok och utrustning!
 
mange78 skrev:
Ville bara göra ett inlägg angående Western Union, har personligen använt denna service när jag varit på resande fot och anhöriga har skickat pengar hemifrån.

Jag var bland annat i Rio de Janeiro, som bland annat är känt för att man kan ta vilket VISA-kort som helst och handla det man behagar...Ingen legkontroll där inte!

Döm om min förvåning när jag första gången skulle hämta ut pengar via western union. Har aldrig upplevt maken till identitetskontroll! Besöket hos banktjänstemannen där jag skulle hämta ut pengarna tog säkert 1 timme minst. Passet kontrollerades minutiöst, man gick bland annat iväg och gjorde en äkthetskontroll. Jag fick skriva min anteckning ett flertal gånger på ett papper för att de skulle kontrolla handskriften. Jag fick ange namn på den som lämnat pengarna och skriva på en form av kontrakt som angav att det var jag som hämtat ut pengarna, vilket banken även fick en kopia av. Konklusionen är att kontrollen gällande detta var mycket större än om jag går på banken och tar ut 30 000 kr i kontanter i Sverige (vilket också har hänt).

Så, att döma ut Western Union som metod är kanske dumt att göra generellt, eftersom man måste lämna personuppgifter om mottagaren när man gör instättning på Western Union och det tydligen i vissa fall görs synnerligen noggranna identitetskontroller.

Bara en tanke?!

Mvh Mange

WESTERN UNION VARNING,
Detta företag är lite lurigt. Det är olika regler i olika länder!!!
Jag har drivit med en skojare på samma sätt som trådskaparen (dator denna gången). jag ringde och kollade med WU om hur det gick till. I England kollar de bara om identiteten matchar namnet på transfer ordern. Dessutom så kan man utan problem få ut pengar före utsatt datum och den ånger funktion som finns i vissa länder (typ blocket betalgaranti) funkar inte i Storbrittanien. Detta informerar inte WU om men de avråder från att använda dem för betalningsärenden. Skicka pengar till ngn man litar på är vad de gör, inget annat. Allt detta enligt WU Nederländerna.

Så WU skall altså aldrig användas för betalning etc.

JOhannes
 
När jag läste brevutväxlingen trodde jag faktiskt att du drev med honom, Roger, så uppenbart bedrägeri ser det ut som. Jag väntade på något roligt slut på historien, hur du lurade säljaren själv eller något. Ungefär som man hittar här: http://www.419eater.com Blev lite besviken när jag inte hittade något sådant faktiskt. :)

*Edit* Det här var särskilt roligt http://www.419eater.com/html/joe_eboh.htm enligt mig men väääääldigt långt.
 
Senast ändrad:
ANNONS