Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lurig affärsman...

Produkter
(logga in för att koppla)
Proboarder skrev:
Western Union har absolut noll säkerhet för köparen!

Ett sånt generellt uttalande kan inte göras anser jag, det är hela min poäng! Att säga att Western Union är samma sak som att skicka pengarna i ett kuvert är direkt felaktigt.

Eftersom ett namn på mottagare måste anges, och att dennes identitet sedan kontrolleras när pengarna ankommer gör att man har kontroll över säljarens identitet (förutsatt att landets kontroll är ordentligt gjord). Varför skulle då inte detta kunna användas vid en polisanmälan exempelvis? Man har således en uppgift att gå vidare med till en tredje part. Det har man inte om man skickar pengarna i ett kuvert!

Sen bör inte heller E-Bays rykte smutsas ner i onödan. Det är ett mycket säkert sätt att handla på om man bara använder sunt förnuft och deras mycket väl fungerande inbyggda säkerhetssystem i form av individuella trovärdighetsskalor. Hela den iden bygger på en mycket gammal metod inom ekonomiska föreningar som visat sig fungera mycket väl.

Det är aningen för mycket smutskastning på detta forum och för mycket generella uttalanden grundade på individuella erfarenheter.

Kan väl även tillägga och förtydliga: Att gå in på en svenska bank med någons kontonummer och med falsk legitimation plocka ut x antal tusen kronor skulle vara lättare för mig än att kvittera ut en Western Union i Sydamerika. DÄrmed inte sagt att det är säkert generellt sett, men nog såväl ett skäl för att inte säga det motsatta!
 
Vill bara förtydliga mitt tidigare uttalande, då det tydligen ansågs smutskastande...

För det första, inget ont om Ebay, det fungerar utmärkt och jag har handlat flertalet fotoprylar därifrån med väldigt gott resultat. Det är tryggt och bra så länge man gör transaktionen med betalning etc. inom Ebays ramar. Dock finns det folk som utnyttjar Ebay till att hitta folk som är ute efter en viss vara och sen mailar dem med blufförslag typ trådskaparens. Jag har själv fått "erbjudanden" av denna typ som respons på aktivitet på Ebay.

Ang. Western Union är det säkert bra till många saker, men att skicka pengar till okända individer i Syd- eller Östeuropa som betalning för potentiellt suspekt vara är _inte_ en av dem. I alla fall inte om man vill kunna få tillbaka pengarna när varan inte visar sig vara vad man betalade för.
 
fortsättningen...

rogge skrev:
historien är inte slut ännu
väntar på svar men det kanske inte kommer nåt...
/Rogge

Detta är fortsättningen på historien...

I used COD before and i was scamed ... i can not trust you and you can't trust me OK

Here is EXACTLY how I propose you to make a safe deal:

You go to your nearest WU branch and deposit the money you have to pay me on a RANDOM name ( EG your friend name, your wife name... etc. ) but the address will be mine.
After you deposit the money you will receive the receipt ( your Send Money Form paper copy ). Scan it and send it back to me in JPEG format. In this way I make sure you that the money have been deposited correctly and I see you don't want to cheat me.

Once I receive the scanned receipt from you, I will IMMEDIATELY ship you the unit .
After you will receive the unit you have 2 days to inspect and test it. If all is OK, you will have to go on Western Union and modify the transfer details by changing the receiver name with my name so I can collect the money. And our deal ends there.

If you are not satisfied with the unit , you can send it back to me and securely withdraw the money you have deposited at Western Union.

It's a 100% safe deal for both of us. Your big advantage: you can inspect the unit before I get payed.
I have done many deals in this way and all were done successfully.



Vad tror ni om detta? kan han fortfarande blåsa mig? Förmodligen...
/Rogge
 
Re: fortsättningen...

rogge skrev:
Detta är fortsättningen på historien...

I used COD before and i was scamed ... i can not trust you and you can't trust me OK

Here is EXACTLY how I propose you to make a safe deal:

You go to your nearest WU branch and deposit the money you have to pay me on a RANDOM name ( EG your friend name, your wife name... etc. ) but the address will be mine.
After you deposit the money you will receive the receipt ( your Send Money Form paper copy ). Scan it and send it back to me in JPEG format. In this way I make sure you that the money have been deposited correctly and I see you don't want to cheat me.

Once I receive the scanned receipt from you, I will IMMEDIATELY ship you the unit .
After you will receive the unit you have 2 days to inspect and test it. If all is OK, you will have to go on Western Union and modify the transfer details by changing the receiver name with my name so I can collect the money. And our deal ends there.

If you are not satisfied with the unit , you can send it back to me and securely withdraw the money you have deposited at Western Union.

It's a 100% safe deal for both of us. Your big advantage: you can inspect the unit before I get payed.
I have done many deals in this way and all were done successfully.



Vad tror ni om detta? kan han fortfarande blåsa mig? Förmodligen...
/Rogge

Frågan är väl här om han genom att han får din namnteckning kan konstruera nån form av falsk fullmakt för att hämta ut pengarna? Annars kan skulle ju du lätt kunna blåsa honom i detta fall, om du får varan. Testa den i ett par dagar, ändra sedan namnet på transfern och kvittera ut pengarna igen.
 
Bara genom att tråden skapats förstår jag varför det finns så många lurendrejare. Så länge det finns naiva människor så finns det skojare. Själv skulle jag inte ens orkat svara på mailet.
 
Naiva o naiva, jag fattar väl att det är en lurendrejare men det är ju intressant o driva frågan o se hur långt han kan gå.
Jag orkar svara på mailet likaväl som en del på fotosidan kan diskutara saker i en oändlighet i alla vinklar som jag inte har ett dugg intresse av.
/Rogge
 
Skulle inte köpa något av den här killen irl, och alltså än mindre när jag inte ens vet vem han är.

Har själv aldrig genomfört eller ens påbörjat en affär över nationsgränserna, men jag undrar, är rufflarna ofta såpass envetna och intresserade att det håller på så länge som den här gjorde? Jag menar, han kunde ju har gett upp efter första mailet med frågor och försökt sölja till någon som inte frågade så mycket. Att en potentiell säljare är med på att kommunicera såpass länge, har jag tidigare nästan stt som ett tecken på att det är seriöst. Så, är det vanligt att de gör det, ska man sluta se det som ett gott tecken?
 
haha. det är ganska kul att läsa detta, jag fick PRECIS på PRICKEN samma brev då jag frågade om hur vi kunde göra en säker deal... hmmm =D
 
mounte skrev:
haha. det är ganska kul att läsa detta, jag fick PRECIS på PRICKEN samma brev då jag frågade om hur vi kunde göra en säker deal... hmmm =D

Fråga vad han heter, vad erbjuder han?
från italien eller?
/Rogge


jaha det var det du fick tidigare eller?
 
Han ger sig inte, eller är det jag som e korkad o inte fattar : )

Jag skrev:

So this means that i can scam you.
If i get the camera and still have the possibility to change my mind and return the money to me again without sending the camera back.
This means that you are trying to set me in a trap.
/R

------------------------------------------------

I think you didn't understand anything ...

I told you that the payment will be made through WU and you will have to deposit the money on a RANDOM name ( you can use your friend's , wife's , even dog's full name ) but the address will be mine ...... From this moment you have all control of the deal .... i can not scam you because my name is Antonio Carboni and i can not pick up your money since you have deposited them on a chosen name by you .
 
Hej allesammans
Jag smutskastar tydligen.
Jag refererar bara till den info jag har fått från WU, Nederländerna. I storbrittanien kollar dem bara att ID och försändelse matchar inte om personen finns i verkligheten!!! Allt enligt WU själva. De anser inte sig inte skylldiga att kolla om pesonen finns. Du skickar till en manniska som skall heta kalle o bo på en specificerad adress. Sen kommer en man som säger sig heta kalle o bo där du som skickade pengarna skrev. dessutom visar han ett fotoleg med sitt foto och kalles namn.
Jag håller med WU varför kolla mer. Om du bara inte skriker på stan att du skickar pengar till en viss person så är det säkert. Men det kan användas av lurendrejare som italjenaren ovan. Detta är inte WUs problem iom att de tydligt specificerar att deras tjänster inte skall användas så (läs det finstilta).
Om man ska skicka pengar som betalningsmedel mot vara använd en annan metod som är avsed för detta. Ja det kostar kanske endel ibland hutlöst mycket.

PS jag handlar på internet en hel del och har aldrig blivit lurad.

Slutligen jag varnar för WU och blir anklagad för smutskastning - man jkan bara fnissa åt infantiliteterna.
 
tjing skrev:
Hej allesammans
Jag smutskastar tydligen.
Jag refererar bara till den info jag har fått från WU, Nederländerna. I storbrittanien kollar dem bara att ID och försändelse matchar inte om personen finns i verkligheten!!! Allt enligt WU själva. De anser inte sig inte skylldiga att kolla om pesonen finns. Du skickar till en manniska som skall heta kalle o bo på en specificerad adress. Sen kommer en man som säger sig heta kalle o bo där du som skickade pengarna skrev. dessutom visar han ett fotoleg med sitt foto och kalles namn.
Jag håller med WU varför kolla mer. Om du bara inte skriker på stan att du skickar pengar till en viss person så är det säkert. Men det kan användas av lurendrejare som italjenaren ovan. Detta är inte WUs problem iom att de tydligt specificerar att deras tjänster inte skall användas så (läs det finstilta).
Om man ska skicka pengar som betalningsmedel mot vara använd en annan metod som är avsed för detta. Ja det kostar kanske endel ibland hutlöst mycket.

PS jag handlar på internet en hel del och har aldrig blivit lurad.

Slutligen jag varnar för WU och blir anklagad för smutskastning - man jkan bara fnissa åt infantiliteterna.

Vem har anklagat dig för smutskastning? Hoppas inte att du tagit åt dig av mina inlägg.

Ja skrev att det överlag är aningen för mycket smutskastning och generaliseringar på detta forum. Min poäng var således att poängtera att man bör vidta en viss försiktighet innan man gör negativa generaliseringar kring ett företag eller dylikt.

Börjar kanske bli lite off topic nu, men en intressant tråd att följa var det i alla fall. Och det kan vara nog så viktigt att synliggöra vilka knep lurendrejare brukar använda sig av.
 
senaste nytt...

han skrev:

From this moment you have all control of the deal

svar:
Witch means that when i get the camera i can go to WU and stop the transaction and keep the camera
/R


Han skrev:

But you wouldn't do that since you are telling me about trust

also as soon as i will have your full name and address i will have all guarantee needed because if you will stop the transaction it will be easy for me to find you with the autorities
 
Det är väldigt skumt med att sälja en ny kamera som är så dyr för ett sådant pris.
Köp inte, ingen bra idee.
Mannen värkar vara jätteskum då han vill ha pengarna och tar upp det om pengarna i varje meddelande. Snälla, köp inte från han.
Köp inte från privatanonnser, de är luriga.
Försök med att hitta en kamera som har ett bra "begagnat pris på sig", om du förstår hur jag menar?
Ignonera mannen helt och hållet.
 
historien fortsätter
fått flera svar från honom idag.
Kul o tetas lite, han har gett 2000euro för den säger han...
jojo
men men vi får se
kommer med mer i morrn fredag.
/Rogge
 
ANNONS