Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontaktplugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppen

Medlem
Hej och hå!!!!

Jag har ett litet men dock mycket jobbigt problem. Jag köpte en kamera i peru i somras och har således den amerikanska väggkontaktversionen.
Har letat i butiker men det finns inte att köpa i sverige. En "översättare" till svenska kontakter är det alltså som behövs

Var kan jag få tag på en sådan?
Är det någon vis själ som kan svar mig skulle jag bli sä glad så glad.

Tack för tips

Johan

En elektronikhandlar måste ju kunna fixa fram en sådan..

Finns ju på amerikanska stora flyplatser,, men det blir ju en omväg;))!

MVH Niclas,

Om kontakten sitter på en kabel kan den klippas av och ersättas. En amerikansk hona för skarvkabel kan vara en lösning som apteras på en lös sladd med svensk kontakt.

Det finns även adaptrar som översätter kontakten att få tag på. Elfa, Clas Ohlson, Biltema, Jula, Teknikmagasinet, Zebra media kan vara några tips att leta hos.

Om jag inte minns fel är anledningen till att sådana "översättare" är svåra att få tag på, helt enkelt att de inte är tillåtna.

Anledningen är helt enkelt att man med en sådan ju kan ansluta 110V utrustning till 230V vilket kan skapa oavsiktligt fyrverkeri om man har otur.

Nu klarar ju de flesta laddare både 110 och 230V så då fungerar en adapter bra, men i princip får adapters trots det inte säljas i Sverige (vilket inte innebär att de inte går att få tag på, men det är anledningen till att de är sällsynta).

Ett permanent byte av kontakt är nog en bättre lösning, det är inte så svårt men om du är osäker har du säkert någon i din bekantskapskrets som kan fixa det.

Jorek skrev:
ELFA har hylsproppar (skarvuttag) för USA-standard. Klarar laddaren 230V?

Laddaren är gjord för att fungera över hela världen om man bara har rätt kontakt.
Jag köpte den hos en kodak försäljare och han sa att det vara bara att köpa den lilla delen man stoppar in i väggen så skulle den fungera.

Hur fungerar en hylspropp?

Alltså, måste bara säga stort tack till alla som har lagt ner tid på att hjälpa mig. Detta är precis vad som behövs.

Nu kan jag komma igång med fotandet!!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto