Annons

Konvertera RAW till jpeg (batch) i Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimmo M

Ny medlem
Hej,
Jag har problem med konvertering från RAW till jpeg i Elements 8, och det har sysselsatt mig nu i nästan 5 timmar… Eftersom jag ännu inte hunnit tagga alla bilder så har jag skapat en mapp utvalda bilder som jag vill skapa album utifrån. Men det går inte eftersom Elements då anger att bilderna redan finns.

Kan man konvertera från RAW till jpeg utan att gå via skapande av album?
Hur gör jag??!! Jag har googlat på freeware och hittat program som konverterar (batch), men då kommer ju inte mina bearbetningar av fotona med…

Tacksam för hjälp!

Vet inte riktigt om det är enklaste sättet:
Men du kan ju alltid skapa en ny katalog i sorteraren med bara de bilder du vill konvertera. När du skapar en ny katalog så "finns" inte bilderna redan. Sen går det ju att exportera dem som jpg.

Vet inte riktigt om det är enklaste sättet:
Men du kan ju alltid skapa en ny katalog i sorteraren med bara de bilder du vill konvertera. När du skapar en ny katalog så "finns" inte bilderna redan. Sen går det ju att exportera dem som jpg.

Hej,
tack, det löser mitt akuta problem (!), men fanns det någon batchfunktion som fungerar utan att man ska skapa ny katalog vore det jättefint.

Av en slump hittade jag en inställning där man kan bocka av att enbart nya bilder importeras till sorteraren.

Jag klickade på redigera och andra alternativ, sedan redigera med extern redigerare (det måste finnas nån annan väg att gå men jag har inte lärt mig programmet än) där fanns en hel del olika inställningar man kunde göra , bl a att enbart nya filer skulle importeras. Bocka av den rutan och du borde kunna plocka in bilder flera gånger. Sen är det ju bara att exportera dem som jpg.

Edit:
Letade lite till och hittade den normala vägen till inställningarna. Under redigera och sedan inställningar (längst ner) hittar du hela listan.

ANNONS
Götaplatsens Foto