Annons

Konvertera raw till jpeg (batch)

Produkter
(logga in för att koppla)

cle

Aktiv medlem
Hej! Jag är ute efter ett program som kan konvertera stora mängder raw-filer till jpeg på ett smidigt sätt. Behöver inte kunna justera bilderna på något sätt, vill bara att de ska ta upp mindre utrymme i molnet och vara mer lättillgängligt att titta på.

Vet att man kan göra detta i Photoshop men använder inte det längre, tänkte mer om det finns något litet smidigt program för just detta ändamål.

Fotograferade i stort sett allt i raw mina första år med systemkamera, så det är många tusen bilder som skall konverteras. Idag fotar jag mest jpeg när det gäller vardagsbilder men kan byta till raw om jag kan tro att det kan behövas i efterhand.

Följer metadata med efter konvertering?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Om du varit märkestrogen så erbjuder de flesta kameratillverkare egna program eller sponsrade program för raw-framkallning och många av dessa kan exportera ut till jpeg i batch och vissa kan direkt ladda upp dem till molntjänster också.

Annars finns det ju framkallare i open source som kan detta från blandade kameramiljöer. Eller operativsystemen kan det ibland som tex Apples gratis iPhoto kan exportera jpeg som du sedan kan ladda upp.
Metadata brukar alltid följa med vid export och tvärt om brukar man aktivt behöva stänga av det om man inte vill att det ska inkluderas.
sedan beror det på tjänsten du laddar upp bilderna till.
vissa rör inte bilarna. Andra tvättar dem från all metadata.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ska man göra allt i ett svep utan justeringar så vill det ju till att man har en råkonverterare som ger ett vettigt resultat som standard. Att få som särskilt äldre Camera Raw var i grundinställning blir kanske inte så kul. Även om standarden går att ändra så kan det krävas en del pulande ibland för att få något som fungerar generellt. Där lägger sig ju kameratillverkarnas egna normalt väldigt nära eller precis som kamerans egna jpeg.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag tror på ImageMagick, men det kräver att du själv kan skriva ett litet program som använder IM för att göra jobbet. Jag har själv använt IM för att konvertera några tusen bilder mellan PNG och JPG, och det funkade felfritt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vilken kamera fotade du med.? Var det t.ex. Canon finns ju DPP som kan göra detta med alla kamerainställningar (motsv. jpg-inställningar) automatiskt tillämpade. Var det Sony kan kanske någon upplysa om Sonys egna program är lika bra (har samma funktioner).
 

cle

Aktiv medlem
Tack för hjälpen alla. Ska kolla in både DPP och Sonys då det är just Canon och Sony jag använt!
 

Per S

Aktiv medlem
Jag är i samma sits, och har letat efter en RAW-konverterare som enbart är just en RAW-konverterare. För bara några dagar sen släppte DxO en ny konverterare, PureRAW. Jag laddade ned en provversion igår, och den verkar vara precis det som jag har letat efter.


/Per
 
  • Gilla
Reaktioner: cle
ANNONS