Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Konverterfundering

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Tja!

Är det nån större skillnad i bildkvalitet mellan TC-14 och TC-17? Nån som testad båda?

Prismässigt så är dom ju i stort sett lika så vilken ska man satsa på?

Kommer att använda den tillsammans med AF-S 300/4 för i första hand fågelfoto.

Har försökt hitta bilder tagna med båda, men inte funnit tillräckligt många för ett statistiskt underlag... :)

Följdfråga: Hur är Soligor/Kenkos 1.4x konvertrar?

/Hasse

Jag har endast TC-17 men jag har hört från olika håll att skilnaden mellan dessa två är mycket liten. Klart att ju större brännviddsförstoring dess större skärpeförlust. Jag köpte TC-17 för att den har bättre skärpa än TC-20.
TC-17 är ju ocså den nyaste varianten av Nikons konvertrar.

Emeleus skrev:
Jag har endast TC-17 men jag har hört från olika håll att skilnaden mellan dessa två är mycket liten. Klart att ju större brännviddsförstoring dess större skärpeförlust. Jag köpte TC-17 för att den har bättre skärpa än TC-20.
TC-17 är ju ocså den nyaste varianten av Nikons konvertrar.

Det är så alltså? Dår får det bli TC-17 då.

/H

Har sett bilder och läst en del om dom och båda får väldigt bra kritik.
Kenkos Pro convertrar är nästan lika bra säger dom.
Jag har inte testat dom.

Har just köpt en TC-14. Men inte hunnit testa den än.

Jag läste på www.digiscoped.com där står en del om convertrar.

Hälsningar
Johan

Vandraren skrev:
Tja!

Är det nån större skillnad i bildkvalitet mellan TC-14 och TC-17? Nån som testad båda?

Prismässigt så är dom ju i stort sett lika så vilken ska man satsa på?

Kommer att använda den tillsammans med AF-S 300/4 för i första hand fågelfoto.

Har försökt hitta bilder tagna med båda, men inte funnit tillräckligt många för ett statistiskt underlag... :)

Följdfråga: Hur är Soligor/Kenkos 1.4x konvertrar?

/Hasse
Med tanke på att du ska använda den med AF-S 300/4 så rekomenderar jag dig att kolla extra hur bländartalet blir med 1,7:an så att du inte kommer ner för mycket med bländaräppningen och får problem med fokuseringen (om du kör autofokus vill säga). Jag tror du kommer under 5,6 med 1,7:an och det skulle jag själv inte tycka om.

Alla som recenserat konvertrar är nog överens om att TC 14 är den bästa. TC 17 har jag själv haft till min 70-200 men blev aldrig hundraprocentigt nöjd med resultatet. Av de recensioner som jag har läst så tycks TC 14 stå högst i kurs oavsett objektivkombination.

Kollade precis på Nikons hemsida och TC-17 ger ingen AF med 300/4.

Dåså...problem solved... :)

/H

paul innergård skrev:
Alla som recenserat konvertrar är nog överens om att TC 14 är den bästa. TC 17 har jag själv haft till min 70-200 men blev aldrig hundraprocentigt nöjd med resultatet. Av de recensioner som jag har läst så tycks TC 14 stå högst i kurs oavsett objektivkombination.
Jag skulle vilja se en jämförelse någonstans där man kan se bilderna sida vid sida. Vore underligt om ingen med tillgång till konvertrarna gjort det.

ANNONS
Götaplatsens Foto