Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

KOnvertering svartvita raw blir färg

Produkter
(logga in för att koppla)

befl

Aktiv medlem
Jag tog några svartvita bilder med min eos 20d härom dagen. När jag konverterade dem till jpeg i CS raw konverterar blev de färgblider. Det var inte vad jag räknat med. När jag tittade på rawfilerna i Canon eos viewer utility var de svartvita.
Vad gör jag för fel??

Benny

Du gör inget fel.
När du tar bilder i RAW så är det hela sensordatat du får ut med färginfo och allt. Det är meningslöst att ta svartvita bilder i RAW således, du tar bort färgerna i efterbehandlingen i stället. Tar du jpeg komer dom att vara svartvita överallt.

Någon som vet hur man ställer in PS CS2 Brige så att den behåller inställningarna från kameran så att den inte gör om dem?

Vill att Bridge ska behålla inställningarna från kameran så att de för blir s/v, och att man kan ändra inställningarna manuellt för att få till färg om man så vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto