Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertering till JPEG2000

Produkter
(logga in för att koppla)

stäck

Aktiv medlem
Kort sagt: Finns det något fint verktyg (helst kommandoradsstyrt) för att konvertera TIFF till JPEG2000?

Lite längre sagt: Jag vill spara mina scannade diabilder "obehandlat" med 16-bitars färgdjup (per kanal) och högsta upplösning (4032x2688).
Jag har en Minolta Dual III, och där kan man bara spara som TIFF (JPEG går bara att använda med 8 bitar per kanal). De filerna blir runt 62 MB stora (LZW-komprimerat blir de runt 45-50). Jag vill få plats med åtminstone en rulle (37 bilder) på en CD-skiva (700MB), d.v.s. jag har "råd med" ungefär 19 MB per bild.
Med Photoshop och en gratis plugin från fnord kan jag spara i JPEG2000-format, med högsta kvalitet blir filerna runt 5 MB. Kvaliteten är alldeles jättebra, men jag är lat och tycker det är bökigt att öppna alla TIFF:ar i Photoshop och spara om dem. Vet någon om något annat verktyg man kan använda? Det smidigaste vore något kommandoradsstyrt, så man med en BAT-fil enkelt kan tugga igenom ett helt gäng filer.

Imagemagick klarar jpeg 2000 om man har ett tilläggsbibliotek installerat.
convert bild.tif bild.jp2
borde klara biffen. Men du behöver säkert ge ett argument för att få lägsta komprimeringsgrad också, kolla man-filen.

Japp, funkar finfint!
Spelade in ett simpelt macro där den sparar bilden som "lossless" och sedan stänger ner bilden.
Sen använde jag macrot som batch (File -> Automate -> Batch) på den foldern jag ville spara om som JP2 filer. Sen var det bara att trycka på OK och resten skötte sig själv.
Tack för tipset om plug-in programmet!

Ett photoshopmakro funkar ju fint, om man bara vet vad man håller på med... (vilket inte jag gjorde förrän alldeles nyss)

Apropå detta, är det någon som märker att Lossless JPEG 2000 blir mindre än ca 60-70% av orginalstorleken (opackad TIFF)? Spelar visserligen ingen större roll i mitt fall, jag använder ändå lossy, högsta kvalitet.

ANNONS
Götaplatsens Foto