Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kopa kamera i USA, anvanda i Sverige !?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaSvanberg

Ny medlem
hej alla!!

Jag befinner mig i USA just nu.. och ska kopa en kamera har.. Vet ni om det funkar med kontaktuttag och volt skillnaderna osv.. om man sedan ska anvanda den i sverige??!!.. eftersom det ar olika volt... nagon som ar insatt??

Tack!!

Det beror på... :)
Vilken märkning är det på transformatorn? Sony Ericssons laddare är t.ex. märkta "100-240 VAC", dvs du kan plugga in den ungefär var som helst som den fysiska kontakten passar. Om den är märkt som ovan kan du koppla in den på 230 V, ev. med en adapter om du inte kan byta själva kontaktdelen på tranformatorn.
Om transformatorn är märkt på något sätt så att man kan misstänka att den inte fungerar på 230 V kan man säkert köpa en ny i Sverige men det kan kosta en del.

den laddaren som jag har till mina BP511 fungerar lika bra i sverige som i usa. Sladden är lätt utbytbar, då den har vanlig "radiokontakt" i änden som går in i laddaren.

Väldigt generellt kan man säga att alla "lätta" transformatorer funkar lika bra på 110 V och 220 V, medans "tunga" transformatorer enbart kan användas på den spänning de är tillverkade för.

Skulle det vara så att transformatorn bara klarar 110V kan man köpa en "mellantransformator" på Clas Ohlson som har en vanlig svensk kontakt för 220V och en amerikansk honkontakt för 110V, där du bara pluggar in din laddare. Fungerar utmärkt, har skaffat till en MP3-spelare jag köpte i NY. Minsta storleken kostar 249:- vilket du i så fall får räkna bort från vinsten du gör på att kameran är billigare i USA (jag tjänade 750:- trots transformatorn)

ANNONS
Götaplatsens Foto