Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiera justeringar i LR4 till annan bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Jag har en bild som jag gjort om till duotone och skärpt upp och jag är mycket nöjd med resultatet. Är det någon som har koll på hur jag kan överföra exakt samma inställningar till andra bilder så jag får 5-6 exakt lika bilder vad gäller kontrast osv. Bilderna är tagna i skugga så ljus och kontrast är i stort sett identisk från början.

Jag har en bild som jag gjort om till duotone och skärpt upp och jag är mycket nöjd med resultatet. Är det någon som har koll på hur jag kan överföra exakt samma inställningar till andra bilder så jag får 5-6 exakt lika bilder vad gäller kontrast osv. Bilderna är tagna i skugga så ljus och kontrast är i stort sett identisk från början.

Jag kan vara helt ute och cykla eftersom jag inte är så insatt i LR (se annat ämne), men som jag förstått det så är det Camera Raw man jobbar med.

Då beror det på vad det är för format, om det är .DNG-filer så sparas inställningarna inne i filen, men om det är andra raw-format eller .jpg så ligger alla justeringar i en fil med samma namn som bildfilen med filändelse .XMP. Då är det bara att kopiera den lilla XMP-filen tll andra filer med samma namn som de andra bildfilerna så har du eakt samma bildbehandling på dem.

Är man slängd i att skriva script så är det busenkelt att automatisera.

Annars öppnar man alla filer samtidigt i Camera RAW, markerar den bilden man vill ha som mall och väljer att göra apply på alla dessa inställningar till alla filer. Man får då en dialog vilka justeringar man vill föra över på de andra.

Nu bygger ju Lightroom ett "skal" över alt detta, så arbetssättet blir annorlunda och det har jag som sagt ingen koll på.

/Mats

"Ctrl + Shift + C" på bilden du villa kopiera inställningar från, välj i fönstret vad du vill kopiera.
"Ctrl + Shift + V" på bilderna du vill kopiera till

När du har gjort något med en bild som du ev vill göra igen, klicka på plustecknet till vänster i menyn och spara preset i Användarinställningar så kan du bara klicka på det i vilken bild som helst sen för att ta fram det.

Om du inte kan det så kolla hjälpen tycker jag eller googla på spara preset/save preset för det är ganska grundläggande men svårt att förklara om du inte vet om det. Hoppas du förstår vad jag menar...= )

ANNONS
Götaplatsens Foto