Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopiera svartvitt lager till lagermask?

Produkter
(logga in för att koppla)

mnilsson

Aktiv medlem
Tänkte prova att kopiera in ett svartvitt lager i en lagermask på ett annat lager men får det inte att fungera i CS2. Hur bär man sig åt?

Syfte. Få in högdagrar i en lagermask via t.ex. Threshold...

Nu har jag tillfälligt hjärnsläpp, så jag kan inte tala om hur man kopierar in en bild som en lagermask. Kanske funkar det att göra en ny kanal där man klistrar in den svartvita bilden...

men, vill du få in högdagrar i en lagermask så är det bara att använda Select->Color Range och välja highlights, sen skapa lagermasken.

Kolla mitt blogginlägg Trelagerstekniken: http://www.fotosidan.se/blogs/www/7371.htm

Det är lite mer avancerat, med tre olika justeringslager med en lagermask vardera för högdagrar, mellandagrar och lågdagrar.

Tack för tipset! Dock kan man ju få lite mer kontroll på exakt vilka högdagrar man tar med om man använder threshold (finns säkert andra funktioner också).

nu sitter jag inte vid en dator som har PS men så jag vet inte än om det fungerar men vad sägs om:

fixa bilden så som du vill ha lagermasken i ett nytt lager (kopiera lager, sen threshold)

välj allt vitt (eller svart) och deleta det

sen håller du nere ctrl och klickar på miniatyren av det lagret i layers paletten (det gör en markering av lagerinnehållet)

sen trycker du på nu lagermask av det du nu vill ha lagermask på, så skapas en lagermask med den aktiva markeingen

Om du är ute efter att göra det jag tror du är ute efter att göra så hoppar du över till channels/kanaler i lagerpaletten, command-/ctrl-klickar på rgb-kanalen (översta kanalen), växlar tillbaka till layers/lager i lagerpaletten, ställer dig på det lager du vill ha lagermasken och klickar på ikonen för att skapa ny lagermask ("halvmånen" längst ned i lagerpaletten).

Får du problem så är det bara att du hör av dig så ska jag försöka hjälpa dig vidare.

//D

Tänkte prova att kopiera in ett svartvitt lager i en lagermask på ett annat lager men får det inte att fungera i CS2. Hur bär man sig åt?

Syfte. Få in högdagrar i en lagermask via t.ex. Threshold...

Hej!

Det finns som du ser flera olika sätt. Om du redan har ett lager med befintlig lagermask som du vill lägga in den svartvita bilden i kan du göra så här. Allt görs i lagerpaletten.

1. Se till så att bilden du vill använda som mask visas.
2. Markera hela bilden (CTRL+A).
3. Kopiera bilden (CTRL+C).
4. Visa den lagermask där du vill ha bilden genom att ALT-klicka på lagrets lagermask.
5. Klistra in bilden i lagermasken (CTRL+V).
6. För att återgå till att visa själva bilden, ALT-klicka på lagermasken en gång till.
7. För att avmarkera bilden, tryck CTRL+D.

Detta fungerar också om man vill använda en färgbild som lagermask. Bilden konverteras då till gråskala när den klistras in i lagermasken.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Götaplatsens Foto