Annons

kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
ni som arbetar som fotografer, låt säga att ni får i uppdrag av någon som vill ha bilder till sin modellportfolio. hur tar ni fram dem bilderna? antar att inte alla har labb hemma eller ens kopierar själva, skickar ni iväg era bilder till någon som kopierar dem?
 

Estethia

Aktiv medlem
mina digitala bilder skickar jag till fotolabo.
mina "analoga" bilder låter jag crimson fixa.
måste jag labba själv så ringer jag en före detta lärare/mentor/kollega som jobbar på ett mediagymnasium och lånar skolans mörkrum för mitt eget labb är nedplockat.
 

ariadne

Aktiv medlem
okej. jag blev osäker bara. en kvinna jag talade med ville få mig att tro att om jag inte kopierar upp mina bilder själv så är bilderna mycket mindre värda. eller ja, det lät på henne som om alla fotografer kopierar sina bilder själva.
 

Estethia

Aktiv medlem
att alla fotografer skulle kopiera upp sina bilder själv är numera betydligt mindre vanligt än för, låt oss säga.. tio år sen. (dessutom lät dom sina assistenter göra jobbet.. jag var en själv sån assistent en gång i tiden)
att bilderna skulle vara "mindre värda" är komplett bullshit. särskilt om det gäller bilder till en modellportfolio!
skulle det vara nåt större, en utställning eller liknande så kan det ju göra mycket om man fixar kopiorna själv.. men till en modellportfolio... näe.. "värdet" minskar knappast, om man väljer rätt labb.
jag tror dessutom att hon tänker mera på prestige än nånting annat. men prestige är inte synonymt med värde. åtminstone inte i mina ögon.

dessutom. de digitala bilder som jag skickar till fotolabo.. dom har jag ju 100% koll på (när jag använder färgprofil) och gör lixom halva mörkrumsjobbet själv i photoshop! sen bara får fotolabo ut det på papper.
man kan säga att jag står vid "förstoringsapparaten" på torrsidan, och dom står vid vätskorna på våtsidan.. ;o)

kopierar kvinnan själv upp alla sina bilder, om man får fråga?
*nyfiken*
 

ariadne

Aktiv medlem
ne, hon är ingen fotograf, hon vill bara komma så billigt undan så möjligt när hon ska anlita mig som fotograf.

ursäkta, är både trött och ledsen för tillfället.
idag kom det fram att hon inte vill betala något för att fotograferar. hon vill heller inte betala något för att hon ska få publicdera dem. okej...vad vill du köpa då? frågade jag. bilden, säger hon.

ja, visst, hon kan köpa bilden för 5 spänn, men då får hon ha den i byrålådan.
 

Estethia

Aktiv medlem
oj! jag hoppas du inte har hunnit fotografera än?!
jag förstår precis hur du känner! vet inte hur många gånger jag råkat ut för samma sak.
jag brukar fråga dom om dom själva skulle vilja jobba för 15 öre i timmen? eller om dom tror att jag skiter film och fotopapper? (när jag är riktigt arg)
eller om dom tycker att det är deras "rättighet" att jag ska ge min tid som gåva till dem?
eller en massa andra saker.. (jag kan bli väldigt störd på folk ibland inte tycks tänka längre än näsan räcker)
fast det ska erkännas.. ibland bara tänker jag detta om kunden, men ett "tyvärr, jag är inte intresserad. du får hitta en annan fotograf" brukar jag yttra ganska iskallt.
numera måste jag dock tillstå att jag inte råkar ut för såna här kunder längre.
jag tror det har med åldern att göra. jag ser inte lika flickaktig ut längre, och folk drar då slutsatsen att jag inte heller är "dum i huvudet".
-har folk fördomar? nä vadå?! ;o)

jag tycker att du inte ska sälja nånting alls till henne. visst tjänar du ingenting på affären, men det ska faktiskt inte hon heller göra när hon beter sig som en riktig skitstövel som vill pressa jobbet gratis ur dig.
kanske är det bara jag, men jag tycker inte alls att kunden har rätt i detta fall.
du behöver kanske inte komma med svar på tal, men du har åtminstone all rätt att bestämma huruvida du vill jobba för henne eller ej.
och du har oxå all rätt (har jag för mig) att behålla alla bilder och negativ om kunden inte vill betala priset (så har jag själv gjort vid liknande tillfälle iaf).
du kan ju annars vifta med cirkaprislistan som du kan få genom BLF och fråga om hon vill betala fullpris istället?

och snälla! sälj inte kopiorna för 5 spänn!!
:eek:O
jobba inte gratis! behåll bilderna tills hon vill betala ett mer avtalsenligt pris.

heja, heja!

kram!
 

pej

Aktiv medlem
Folk är puckon; vad mer kan man säga?

Jag vet inte alls hur det går till ute i stora världen och jag har ingen erfarenhet av färglabb. Inte heller har jag sålt många färgförstoringar (det är inte riktigt min grej) men när det har hänt så har jag skickat iväg det jobbet till närmaste proffslabb.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Anna

För sjutton! sälj ingenting.

Försök att inte vara otrevlig (även om det kommer vara jävligt svårt) det kan ju hända att hon kryper till korset till slut.

Säg bara att du inte är intresserad av det priset och avsluta därmed affären.

Mvh och sympati Erik
 
Men herregud, finns det sådana människor. Inte ens när jag plåtar för mina vänner och vänner till vänner så vet dom ju vad det kostar. Visst jag tar ju inte alls lika bra betalt, men fem kronor???? Jag kan inte ens dra fram en s/v kopia för femkronor, eller pratar vi 10X15?

Jag håller helt med Christel, det är bara sitta på neggen, det är hennes minnen som går förlorade, du förlorar bara tid och pengar.

En bröllopsfotograf som tar några studiobilder och ett par på plats brukar ligga på runt 10-12 000 kronor (här nere i skåne) och då får dom några förstoringar i ett fint allbum och några för att rama in.

Att fotografer kopierar upp bilder är nog en ganska utdöende grupp. Oftast så anlitar dom proffslabb eftersom det är ganska dyrt att ha färglabb hemma om man jämför med att proffslabb låter göra bilderna. Sen kan man argumentera vem som gör det bäst också, men det är en helt annan tråd.

Det framgick iofs inte om du hade tagit bilderna eller om hon förhandlade om pris för att du skulle ta bilder. Om du inte har tagit bilderna så välj något av Christels metoder för att bli av med personen :)

Nej du, stå på dig...
 

ariadne

Aktiv medlem
först vill jag säga att 5 kronor var ett hypotetiskt pris som jag hittade på i stundens hetta bara för att peka på att hon kan inte köpa bilden utan att köpa publiceringsrätten om vill kunna använda bilderna. och det vill hon ju!


så här ser det ut nu iallafall - jag fotograferar mot att jag får ställa ut mina foton på en utställning som hon står för vad gäller kostnader och sånt.

sen om hon vill köpa några av dessa bilder för att kunna i sina annonser och dyl. så har jag övervägt 300 spänn/ bild ( hon snackade om att cirka 15 bilder kunde bli aktuellt) och då får hon använda dem hur mkt hon vill i obegränsad tid.
antagligen så kommer jag ändå inte kunna sälja dessa bilder till nån annan då det är foton på hennes egentillverkade kläder. jag får väl se det som att jag kan använda bilderna för att marknadsföra mig själv.
 

Estethia

Aktiv medlem
fast jag vette 17.
med ett sånt bemötande så hade jag faktiskt vänt om och sagt att hon kan utnyttja nån annan.
det finns säkert gott om andra jobb du kan ta som du kan använda som marknadsföring sen.

jag tror inte att hon kommer sluta tjafsa och knorra om pengar i fortsättningen, och verkar helt enkelt inte gå att lita på.
som sagt. strunta i henne!
det kommer fler jobbtillfällen.
det är bara tråkigt med såna här erfarenheter i "ryggsäcken".

kramar och peppning!
 
heh! Måste blandat ihop trådar, var helt övertygad om att det handlade om bröllopsfotografering.

Men det jag sa gäller fortfarande. Om det finns någon som vill jobba för den lönen så hade jag låtit dom göra det. Man ska aldrig jobba "gratis" för har man alltid sålt sig så kan det vara svårt att få betalt för sitt jobb.

Jag har gått på det många gånger, så jag talar av erfarenhet.

Vill man ha ett proffsigt jobb så får man ju betala för det. Har man inställningen att det är gratis så kan hon ju själv köpa en kamera och fota sina klänningar själv.

Kan inte förstå varför argumentet att bilderna skulle vara mer värda om man som fotograf vaskar fram bilderna själv, många av dom stora gör inte sådana jobb eftersom dom vet att andra kanske gör det bättre. Var skulle t ex Anton Corbijn vara utan sin kopiest osv?

Well stå på dig! Om hon har valt dig för att hon gillar dina bilder och stil men har inte råd att betala p ga av att hon själv inte har någon inkomst så kan jag ju köpa att man gör jobbet så billigt som möjligt. Har hon valt dig för att du äger en kamera och hennes åsikt är att vem som helst duger, så låt henne ta vem som helst om hon hittar någon.
 
ANNONS