Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Koppling DPP4 - Photoshop funkar ej

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias U

Aktiv medlem
Hej alla,

plötsligt (sedan ca 2 veckor) funkar det inte att öppna bilder i Photoshop via Digital Photo Professional 4 (mitt visningsprogram). Någon annan med samma problem? Jag gissar att antingen Adobe eller Canon gjort ngn slags uppdatering, för problemet uppstod plötsligt - och jag har tidigare gjort på samma sätt ca 1 år och det har då funkat bra.
Tidigare har jag, när jag ser en bild i DPP4 som jag vill jobba med, gått till menyn "Tools" och sedan klickat på "Transfer to Photoshop" och detta har funkat utmärkt. Sedan ca 2 veckor tillbaka svarar programmet DPP4 nu "Failed to open Photoshop" (oavsett om Photoshop är öppet eller ej) när jag gör på samma sätt. Det går att öppna bilder på andra sätt i PS förstås, men det är mer tidskrävande....och det har ju funkat bra tidigare i ett år. Plötsligt verkar inte DPP4 och PS vara kompatibelt på samma sätt
Jag har skrivit både till Adobe support och till CPS (Canon support), men båda svarar ungefär samma sak "Vi vet inte vad det beror på, men vårt program funkar åtminstone bra". (Och ja, jag har gjort senaste uppdateringar av båda programmen).

Någon annan med samma problem?
Eller ngn annan som fortfarande kan göra precis så som jag beskrivit? (alltså, "Transfer to Photoshop", via fliken Tools)
 
Tack J O.
Tack Peter! Du är säkert något på spåret här.
Ja, jag har Windows 10. I en annan (gammal) tråd i annat forum lämnar någon ett svar som liknar ditt och antyder också att det kan ha att göra med att DPP4 är 32 bit och att Photoshop är 64 bit, vilket kan innebära en konflikt tydligen.
Frågan är om jag (rätt dålig på datorer o programmering) bör gå in och ändra i registret för att pekningen via DPP4 ska bli rätt?
Det verkar inte helt enkelt och i en annan tråd avråds man från detta. Och varför hjälper det mig inte med avinstallation och ominstallation av både DPP4 och PS? Och hur kan problemet plötsligt ha uppstått efter att det funkat utmärkt under ett års tid...Svenska Canon CPS verkade tyvärr inte så intresserade av att hjälpa till. Har det hänt mig, händer det förmodligen många andra också...
 
DPP4 är väl 64-bitar? Du kan kika i registret utan att röra där. Då kan du kanske hitta vilken adress som DPP4 försöker starta PS från.
 
Min DPP4 är version 4.15.0.0
PS version 23.0.1

Du ska kanske kolla i Bridge; Redigera: inställningar: startskript
Där finns skriptet för photoshop 2022 med att starta automatiskt.
 
Vad är Bridge? Är det Adobe Bridge? Det har jag inte installerat. Kan det ändå påverka mitt Photoshop?
Bridge är en fristående del av photoshop och de delar många gemensamma funktioner (som även finns i LR)
Jag använder Bridge och PS i stället för LR.
Förenklat kan man säga att Bridge är katalogprogrammet där man öppnar bilderna i Camera RAW. I RAW så gör man det mesta av bildbehandlingen och går vidare till PS för spara bilden alternativt fortsätta med mer avancerad behandling.
Eventuellt kan du slippa problemen med DPP4 om du installerar Bridge eftersom programmen är nära länkade med varann.
Jag använder nästan aldrig DPP4 utan föredrar Bridge och Camera RAW.
Camera RAW har fått en rejäl uppdatering och är ett suveränt bra program tycker jag.
 
tACK ALLA FÖR TIPS O HJÄLP. jAG HAR ÄNNU INTE LYCKATS LÖSA PROBLEMET TYVÄRR, men tror fortfarande att Peter Wem är inne på rätt spår. Hur o varför problemet dök upp vet jag dock inte - det har ju funkat utmärkt i ett år i sträck tidigare. Tack också J O för tips om Adobe Bridge, jag försöker testa detta lite parallellt för att lära mig hur det funkar. Kanske lika bra visningsprogram som DPP4!?
 
ANNONS