Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korkad fråga om D40X

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Om jag kopplar på ett pre-AI-, AI-, eller AIS-objektiv på en D40X, får jag då automatisk nedbländning? Dvs att jag kan fokusera etc med arbetsbländaren (max storlek) och så bländar kameran ner i exponeringsögonblicket. Eller måste jag blända ner manuellt på något jobbigt sätt?

Jag är medveten om att jag inte får mätning etc med gamla gluggar. Men det finns ju histogram...

Funkar som med analog-Nikon

Har ett ED-180/2,8 som jag använder till min 40X, allt fungerar som på en analog kamera bortsett från ljusmätningen. Men det är ju inga problem när man kan kolla på skärmen. Och att brännvidden förlängs 1,5 ggr. Har aldrig jobbat med ett smidigare 300 med den ljusstyrkan.

Svar Johan Adam

Analogkameran funkade precis som en digital, fast med film. Ja automatskärpan är snabbare på en digital. Nu är jag inte snabbare längre.

Till protokollet:

Nikkor Auto-S 55 / 1.2 passar bra till D40X och är ett bra alternativ för porträttfoto. Bildvinkel som en 85a, nästan exakt. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto