Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korn

Produkter
(logga in för att koppla)

ingvar12

Medlem
Hej!

Är det någonting annat än filmens asa som bestämmer hur mycket korn det blir i en bild?
Anledningen till att jag frågar är att tidigare har jag kört med 200-400 asa men nu bytt till en 100 asa film och fått skarpare bilder fast mer korn istället för mindre........knepigt.
Fast det kanske inte är korn utan digitalt brus (har endast scannade bilder inga papperskopior)

/IA

Kornens storlek och struktur blir olika tex vid användning av olika framkallare.

Sedan spelar exponering och kopierings teknik in.

Om du bara har scannade bilder kan det ju, precis som du säger, vara digitalt brus som beror på vad man har använt för scanner och hur de är scannade.

Generellt kan man säga att ju lägre känslighet, desto mindre korn.

Jag har ingen koll på det, de snabba var några rullar som legat länge i kylen.
100 asan var en fuji negativ film sort okänd.

De bilder som det var mest korn i är närbilder med linser, det kanske spelar in?

/IA

underexponering, för mycket- kontra -för lite agitering under filmframkallning, olika typer av framkallare, temperaturer under framkallning, ålder på film (sällsynt dock, har jag för mig) uppförstoringsgrad, kopieringsapparatur och filmtyp (inte bara iso) är bara några av de faktorer som kan ge mer tydliga korn..
nåt som stämmer in?

tjo!

ANNONS
Götaplatsens Foto