Annons

Kornigt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
Jag upplever att mina bilder blir väldigt korniga o gryniga. Och då har jag fotat i dagsljus! Inomhus och i dålig belysning förstår jag att det blir kornigt för då ökar man ju isovärdet för att kompensera. Men jag kan bara se att jag har iso på auto, och det är väl 100 tror jag och det borde väl inte vara grynigt då? Hur är det med minnet, kan det bli "slitet". Köpte ett 4 gb minne i våras och har inte fotat så himla mycket tycker jag. Men vad kan det annars vara för fel? Jag kommer inte på något. Taxam för hjälp och synpunkter.

Minnet kan vi nog utesluta som felkälla.

Vad är det för kamera du använder?

Kan du lägga upp ett exempel och tala om vilka inställningar du haft så är det lättare att ge tips.

Mvh
Anders

Auto innebär inte ISO 100. Auto betyder att kameran själv bestämmer vilket ISO som är lämpligast. Och då kan det ju bli lite högre vid behov. Borde ju inte bli det i dagsljus dock. Att det skulle vara minnet som spökar har jag svårt att tro. Kan du lägga upp nån bild på Fotosidan som exempel så underlättar det ju. Och vad för kamera har du tagit bilderna med?

Auto innebär inte ISO 100. Auto betyder att kameran själv bestämmer vilket ISO som är lämpligast. Och då kan det ju bli lite högre vid behov. Borde ju inte bli det i dagsljus dock. Att det skulle vara minnet som spökar har jag svårt att tro. Kan du lägga upp nån bild på Fotosidan som exempel så underlättar det ju. Och vad för kamera har du tagit bilderna med?

Jag har en Canon G9. Hade ställt in på SCEN: Sport och såg nu att det blev ISO 800!! Varför så mycket? Då är det ju inte konstigt att det blir kornigt kanske. Är det specifikt när man tar på scener att det kan bli sådana konstiga ISO-tal?

Bilagor

• B1922.jpg
    B1922.jpg
    49.1 KB · Visningar: 467
Är jag inte helt ute och cyklar så ställer kameran högre ISO-tal på Sport-förvalet för att kunna frysa objektet du fotar.

Kan ha fel, kör alltid mitt ISO på 100. Har fungerat bra till 99% i alla lägen, har jag inte riktigt orkat sätta mig in i hur ISO fungerar till punkt och pricka.

En kamera som G9 är bra, men en av dess större svagheter är den usla bildkvalitén så snart man drar på ISO lite grand.
Ställ den på 80 och se hur det fungerar för dig.

En kamera som G9 är bra, men en av dess större svagheter är den usla bildkvalitén så snart man drar på ISO lite grand.
Ställ den på 80 och se hur det fungerar för dig.

Tack alla som svarat. Jag ska ställa kameran på 80 och prova och fr a undvika SPORTscenen om det inte är absolut nödvändigt!

"Av" läget kan vara ganska bra, ställ största bländare 2.8 eller 4, å se så att du får acceptabla tider, med hjälp av ISO förvalen, jag tror inte man ska gå mkt över ISO 200 på en kompaktkamera. Men då får du in så mkt ljus som möjligt iallafall...

"Av" läget kan vara ganska bra, ställ största bländare 2.8 eller 4, å se så att du får acceptabla tider, med hjälp av ISO förvalen, jag tror inte man ska gå mkt över ISO 200 på en kompaktkamera. Men då får du in så mkt ljus som möjligt iallafall...

Tack så mycket. Ska genast prova det :eek:)

Ställer du kameran i sportläget så är det inte så konstigt att du får iso 800 eftersom kameran då prioriterar en snabb slutartid, är ljuset inte tillräckligt och objektivet ljussvagt, så kommer kameran att öka iso värdet för att kunna bibehålla den snabbare slutartiden.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto