Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korpenfotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

daishar

Aktiv medlem
fota Korpenfotboll, infallsvinkel?

Hej

Har nån erfarenhet av att fota amatörmatcher? Ska man göra det humoristiskt eller seriöst? Nån som har några bra almänna tips?

Tack på förhand, ser fram emot idrottsbilder.
 
Senast ändrad:
Är det inomhus så är det hög ISO och låga bländartal som gäller. Kan du gå ner till f2.8 och samtidigt få 1/300sek eller snabbare så ligger du bra till. När det gäller fotboll bör du satsa på brännvidder på 300mm eller mer, det är ju närbilds-action man vill se. Översiktsbilder på hela planen där spelarna är små som knappnålar gör ju ingen upphetsad.

Här är en inomhusbild av det mer humoristiska slaget tagen med ett Sigma 70-200/2.8@70mm, f2.8 och ISO1000:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=182090&pf=41638

Lycka till!
 
Kan bekräfta det Björn säger om att gå upp i ISO. Men just korpfotboll spelas på tvären över plan och jag tog med min 10D samt ett 70-200 och det tyckte jag räckte gott. Vart skall du publicera bilderna då?

Om de skall upp på webben så har du minst 3ggr "beskärnings" zoom (om de är 1024x768 eller mindre vilket gör att du håller då i ett 70-600 vilket räcker väldigt långt!!

Bländare runt f/2.8 är klart önskvärt för sport.
 
ANNONS