Annons

Korrektur - hur ska man tänka?

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Hej,

Lite funderingar kring det här med utskrifter på olika papper samt korrektur i PS.

Ska försöka förklara vad jag menar. Mitt vanliga arbetssätt när jag skriver ut på Epson Premium Glossy ser ut så här i grova drag:
1 - manipulera bilden i PS tills jag är nöjd.
2 - visa korrektur med Epson profilen vald. Denna visar i de flesta fall ingen större skillnad på bilden. Bilden blir kanske lite varmare.
3 - skriv ut. Bilden på pappret stämmer mycket bra överens med korrekturen.

Detta arbetssätt funkar bra sä länge skillnaden mellan steg 1 och 2 är liten.

Nu till frågan. Hur gör ni när skillnaden är stor mellan steg 1 och 2?

Igår så testade jag två nya papper (Museo Silver Rag och Hahnemuehle Photo Rag Satin).
Först skrev jag ut bilden på mitt vanliga Epson papper. Alles OK.
Sen valde jag Hahnenuehle profilen och tänkte skriva ut samma bild igen. Dock så visade det sig att korrekturen var mycket anorlunda. Mycket lägre kontrast och istället för svart så blev det brunt. Ok, tänkte jag, kanske är det fel i PS :) och sket i det. Jag skrev ut bilden. Bilden blev precis så brun och dassig som korrekturen visade.

Nästa papper (Museo) visade också på en rätt stor skillnad när jag kollade korrekturen. Denna gången så ändrade jag själva bilden tills korrekturen var bra. På pappret blev bilden också bra.

Hur ska man hantera detta? På Museo pappret så blev bilden också lite grönare. Är det någon ide att skapa lite standard justeringslager som man lägger på bilderna beroende på pappersval?
I mitt fall skulle jag skapa ett justeringslager för kurvor som ökade kontrasten och grog ner den gröna kanalen. Dessa lager skulle jag i så fall döpa till något smart typ Museo kontrast osv.

Hade varit kul att höra hur någon annan hanterar detta.

Duplicera bilden och arrangera dem på skärmen så att du ser båda samtidigt.

Softproofa bilden (korrektur) och välj den av Relative Colorimetric eller Perceptual som du tycker blir bäst.

Justera bilden med hjälp av justeringslager för nivåer, kurvor, färgmättnad eller vad du brukar använda, justera till dess din softproofade version är så lik kopian som möjligt på skärmen.

Printa. That's it. Spara om du ska göra om printen senare.

Får du ett grönstick över bilden när du softproofar bör du nog se om profilen är frisk.

ANNONS
Götaplatsens Foto