Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrigera linsfel i CS

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej,
Har nyligen gått över från PSP8 till PS CS.
I PSP finns några bra funktioner för att korrigera t ex tunnformig distortion. Dvs att räta ut en böjd horisont. Är det nån som vet hur detta går till PS CS?
(Lustigkurrar som rekomenderar dyrare optik undanbedes.)

Hmm, måste erkänna att det vet jag inte. Sitter på jobbet nu och har inte möjlighet att kolla.
Får återkomma ikväll.

Denna medlemmen på fotosidan:http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=7191
hade för några veckor sedan problem med ett linsfel. Det handlade då om ca 3000 bilder varför han skrev ett program i Mathlab(?) som undan för undan korrigerade samtliga bilder och sedan la´tillbaka dem i deras filmappar.
Du kan ju maila honom och höra hur det gick till, bekymret är ju att linsfelet är permanent och man vill nog korrigera samtliga sina bilder. Det blir ju ganska tidsödande i längden. Men det kanske går att göra ett macro för eländet??
Us

Är det CS2 så finns det ett nytt filter som heter Lens correction som fungerar någorlunda, så länge objektivet inte har vågformad distorsion. Enkel tunnformad eller kuddformad distorsion är inga problem. Filtret hittar du under Distort.

Med CS1 finns det bara primitiva helt manuella omformningsverktyg att tillgå. Då rekommenderar jag någon tredjepartslösning som Ptlens eller Lensdoc.

Tack för alla svar.
Jag misstänker att jag har CS1 (ska kolla ikväll)
för jag har inte hittat de filter du beskriver.
Tittade som hastigast på PTLens. Det verkar enkelt och bra. Ska prova närmare ikväll. Tack för tipsen.

/Jörgen

Det bästa med PTLens är - tycker jag - att det finns färdiga profiler till en massa kameror och objektiv, och att det känner av vilken brännvidd man haft. Så säg att man fotat med 20 millimeters brännvidd med en 350D och kitobjektivet, så väljer man bara att man använt 350D med kitgluggen, så hittar den brännvidden själv, och justerar bilden därefter.

Jag laddade hem PTLens igår och testade. Jag tycker det funkar jättebra. Snabbt och enkelt att använda.

ANNONS
Götaplatsens Foto