Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Kort/medel fast tele till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus.s

Medlem
Är nybliven ägare till en 5D och är mkt nöjd med bildresultaten hittills.
Har objektiven 17-40 4L, samt en 50 1,4.
Gillar fasta, smidiga, rel ljusstarka objektiv och fotar mest med korta brännvidder men vill ha något lägre för enstaka tillfällen och gärna kombinerat med macro. Dock vill jag gärna ha snabb autofocus, vilket kanske inte är möjligt som kombination.

Vill gärna ha tips på komplettering av mina objektiv från er med mer erfarenhet och kan också tänka mig ett zoomobjektiv om det inte är för stort. Vill eg inte har mer än två ytterligare objektiv. Tittat på brännvidder från 85 och zoom 70-200.

så länge du köper 70-200, vilken som helst av varianterna, eller vilket som av Canons korta telen så får du den bästa tänkbara kvaliteten, så kolla i plånboken först och gå sen in i butik och känn. Allt kommer att funka bra

Jag har haft både 85/1.8 och 100/2 och båda är väldigt bra, men jag tycker faktiskt att 100/2 är snäppet bättre och sålde 85:an.

100/2 har lite mindre kromatisk aberration (i alla fall mitt exemplar) och så kände jag att 100mm passar bättre ihop med vidvinkel och 50mm. Dock är inget av objektiven nåt vidare till makro pga. av dålig närgräns, men kan man tänka sig att böka lite med mellanringar går det att få fina resultat.

.

Canon 100/2.8 Macro USM ! närgräns på 31 cm och riktigt bra optisk kvalité, ett L utan L skulle jag vilja påstå. Det är "gamla" utan is jag menar, kostar knappt 6000 kr.

/ Erik

Canon 100/2.8 Macro USM ! närgräns på 31 cm och riktigt bra optisk kvalité, ett L utan L skulle jag vilja påstå. Det är "gamla" utan is jag menar, kostar knappt 6000 kr.

/ Erik

Det är ju också en åsikt, men 100 f/2.0 USM är iaf bra, det kan jag hålla med om - funderar faktist på att skaffa ett sådant då jag blev förtjust i det efter att ha testat det på FF hus.

Jag har ett 70-200/4L som jag är mycket nöjd med. Mycket skarp redan på största bländare och mycket bra färgåtergivning och kontrast. Ibland kanske jag skulle vilja ha den ljusstarkare varianten för att kunna få ännu kortare skärpedjup, men då blir det mer vikt att bära. Själv klarar jag mig utan bildstabilisator då jag alltid kör med stativ. Fotograferar mest natur, så då är det tidiga morgon eller sen kväll som gäller. Ofta med polfilter och då är det bara ett stabilt stativ som gäller.

Ett begagnat 70-200/4L kan man få för en hyfsad peng. Mycket objektiv för pengarna.

/Gunnar

macro

För macro så använder jag en 25 mm distansring (canon original) till 50 1,4 objektivet.

När det gäller tele så har jag tyckt att 200mm är kort tills jag köpte ett 400mm. Har problem med vibrationer och skakningar. Tar nog en stund att lära sig det telet (som förvisso inte är kort eller medel)

/Janne

Tack!!

för alla era tips om objektiven. Har landat i ett 70-200 4L som jag först skall lära mig och sedan blir det nog ett 85 1,8 eller 100 2,0 + någon mellanring för macro.

ANNONS
Götaplatsens Foto